Tudja-e... 3. Rész
Dátum: Május 25, csütörtök, 17:31:02
Téma: Dolgozat


Nemrégiben jelent meg az olasz nyelvész, Mario Alinei "Ősi kapocs" című könyve, melynek eredeti címe: "Etruszk: a magyar archaikus formája".


Tudja-e, hogy… mikor volt Magyarországon a legdinamikusabb általános fejlődés? Az 1800-as évek végén, a Kiegyezést követően. Az 1848-as Forradalom és Szabadságharc leverése óriási nyomokat hagyott maga után. Nemcsak a terror, a kivégzések, üldöztetés kapcsán bennünk, magyarokban, hanem az osztrák – büntető fél – is hatalmas válságba került ennek lelkiismereti oldala miatt. Ezért következhetett a Kiegyezés és a mindmáig példátlan fejlődés. Ekkor épültek Budapest hídjai, legjelentősebb épületei, 10000-nél is több pályaudvar, a teljes vasúthálózat, a vidéki épületek sokasága, aztán az ipari fejlődés is példátlan méretű volt.

Tudja-e hogy… ma is hasonló időszaknak kellett volna következnie – mint szinte minden háborúskodás után, nagyjából fél évszázadnyira - hiszen ismét 50 év telt el az 1956-os Forradalom leverése és a terrort követően? Ma azonban az ellenkezőjét éljük, mert még mindig nincsenek elvarrva bizonyos szálak ebben az ügyben.

Tudja-e, hogy… mi a SPLEEN? A világfájdalom egy sajátos megjelenési formája, rosszkedv, levertség: a XIX. -XX. századi költészet egyik alaptémája. Nem a mű unalmasságát jelenti, hanem életérzést, a főhős mélabúját, esetleg cinizmusát. A világirodalom gyöngyszemei közé tartoznak a spleen irodalmi kifejeződései, különösen a romantikus és szimbolista lírában, valamint a modern francia regényben (pl. Byron elbeszélő költeményeinek számos hőse, Puskin Anyeginje és Baudelaire költészete).

Tudja-e, hogy... a hüvelyes növények csíráit ne fogyasszuk nyersen, mert enyhén mérgező, emésztést gátló fehérjét (fazint) tartalmaznak? 10–15 perces hőkezeléssel a káros hatás megszüntethető.

Tudja-e, hogy... Dolly bárány klónozása csak a 277. kísérletre sikerült?

Tudja-e, hogy... a nyers sertéshús olyan – az emberre veszélytelen – vírus hordozója, amely a kutyákat öt napon belül betegíti le, és utána akár el is pusztulhat az állat?

Tudja-e, hogy... a világ legősibb pálinkái a tejpálinkák? Ázsiában még mindig ez a legkedveltebb italféleség (például a mongoloknál a kumisz. Azonban óriási szerencse vagy hosszabb idő eltöltése szükséges ahhoz, hogy kipróbálhassuk, mert a mongol emberek az utolsó cseppig megisszák az adott időszakban. Máskor pedig nem lelhető fel. Nem képeznek belőle tartalékot, vagy importot. – Aztán szintén ilyen a kalmüköknél az arki, araki, raki is) Már a szibériai és kaukázusi népeknél (örmény, grúz) is folyt lepárlás, desztilláció.

Tudja-e, hogy... a tatárjárás idején hogyan menekült meg néhány falu, köztük az én falum Zagyva (Zaguea)? A hegyekre álfalut építettek, és minden nap felgyújtották, persze gondosan meglocsolva vízzel, hogy inkább csak füstöljön. A tatárok előőrsei így a távolabbi hegyekről csak azt láthatták, hogy arra már nem kell menni, mert valamelyik csapatuk már járt ott. Természetesen a saját házaikat fák lombjával álcázták. Legalábbis a külső részt, hiszen abban az időben a lakóházak jelentősebb része a földbe volt vájva, és csak egy kis előrész látszott. Ennek a hagyományát őrzi a falu az április 30-i tábortűzzel, melyről még a régi öregek sokat meséltek.

Tudja-e, hogy... Hány petét képes naponta egyetlen nőstény bolha lerakni? Akár napi 50 petét is képes lerakni és ezt heteken keresztül megszakítás nélkül folytatni. A bolhák elleni legjobb védekezés, ha házi állatainkat védjük tőlük, hiszen ők hozzák az ember közelébe.

Tudja-e, hogy... mindenki telitalpasnak (lúdtalpasnak) születik, a láb boltozatai csak később, a felállás és a járás során a lábra ható izmok munkája eredményeként alakulnak ki?

Tudja-e, hogy… a mézet nem szabad melegíteni, 70 Celsius fok feletti hőmérsékletű ételekbe, italokba keverni, mert hő hatására a viasz ,,kiég'' belőle, és az emberi szervezet számára mérgező, toxikus anyagokká alakul? Ezért a mézes tea csak akkor hasznos és gyógyító, ha előtte langyosra hűtjük, majd utána tesszük bele a mézet.

Tudja-e, hogy… Czuczor Gergely halálra ítélték egy 48-as verséért, de hat év után szabadult? Ezalatt a börtönben írta a hatalmas szótárának jelentős részét.

Tudja-e, hogy… a Balatont a rómaiak egyszerűen Lacus Pelsónak nevezték, majorságokat, villákat építettek a partján, az északi napos lankáira szőlőt telepítettek. A szlávok Balatonnak hívták a mai magyar tengert, nyilván kiterjedt mocsárvidéke miatt. A honfoglaló magyarok néhány ütközet után elfoglalták a tóvidéket is: megtelepedtek, megőrizték és szaporították a falvakat, templomokat, monostorokat építettek a környékére.

Tudja-e, hogy… az etruszk nyelv szinte teljesen azonos volt a korabeli magyarral? Nemrégiben jelent meg az olasz nyelvész, Mario Alinei "Ősi kapocs" című könyve, melynek eredeti címe: "Etruszk: a magyar archaikus formája".

Tudja-e, hogy… több, mint 180 millió ember beszél franciául a világ több, mint 50 országában?

Tudja-e, hogy… a kommunikáció 7%-a szól csak a beszéd tartalmáról? A kommunikáció legnagyobb részét (55%) az arckifejezésből és a mimikából áll, 38%-a pedig a hanghordozás, hangszín és a hangsúly.

/Folytatása következik/






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2003