Penelope Cruz végigbőgte
Dátum: Június 18, vasárnap, 09:52:53
Téma: Könyvismertetők


Sikeres olasz regény - nálunk.


Beszélj hozzá!-hoz hasonló alapszituációból induló dráma nemcsak sztorijában családi, hisz a film alapjául Castellitto színész-író feleségének, Margaret Mazzantininek a regénye szolgált. A házaspár már Castellitto '99-es rendezői debütálásának, a Libero Burrónak a forgatókönyvénél is együtt tevékenykedett.

A történet egy súlyos közúti baleset után indul, melynek nyomán egy lányt kómában szállítanak kórházba. Pontosan abba a közegészségügyi intézménybe, ahol a lány apja, a híres sebész is dolgozik. Reménykedve, hogy a lánya felébred az élettelen álomból, az apa elkezdi elmesélni ágya mellett élete történetét, szerelmeit, álmait és csalódásait. Míg végül egy évek óta rejtegetett fájdalmas titok is feltárul.
Castellitto szerint a könyv a nők érzelmi erejéről szól, akikkel szemben a társadalmi vezető szerepeket betöltő férfiak valóságos csődtömegek. A spanyol Cruz maga kérte, hogy részt vehessen a projektben, miután oldalról oldalra végigbőgte Mazzantini könyvét. Cruz szerepét olaszul fogja eljátszani, ezért a forgatást többhónapos intenzív nyelvtanulás előzte meg.
A Non ti muovere 5,6 millió eurós költségvetésből készül olasz-spanyol koprodukcióban. A jövő héten induló forgatás a előreláthatólag 13 hétig folyik majd Rómában és környékén. A film premierjét 2004 februárjára tervezik.

„Alfredo már biztosan elkezdte. Lefejtette a bőrt, koagulálta az ereket. Most vágják át a halántéki izmot. Aztán megfúrják a csontot-ez nehéz művelet, nem szabad túl nagy erővel végezni, mert sérülhet a kemény agyburok. Az eltávolított csontdarabot sterilen kell tartani, mert nincs idő a finom műveletekre. Minél előbb el kell érni a vérrögöt. A hematóma remélhetőleg nem nyomta össze túlságosan az agyállományt. Szeretnék most közönséges apa lenni, bizakodó férfi, aki vakon hisz a fehér köpenyben, és visszahőköl tőle, mint a papok ruhájától. De nem tehetek úgy, mintha nem tudnám, hogy még a kitűnő sebész akarata is mennyire nem számít a sors akaratával, egy ember végzetének beteljesedésével szemben. Az ember keze csak a földön lehet hatékony. Isten, ha létezik, ott áll hátunk mögött.
Tudod, kicsim, szemérmességből nem megyek be. Mert, ha elmész, nem akarom, hogy lássam, -ilyen méltatlan helyzetben-a haláltusádat. Apaként szeretnék emlékezni rád, nem akarom csupaszon látni az agyadat. Szeretnék emlékezni a hajadra.” -monologizál az apa, ki maga is gyakorló orvosdoktor, sőt sebész, a gyermeke halálos kimenetelű közlekedési balesete után az orvosi váróban. Az ötvenöt éves doktor mondja haldokló lányának a műtét előtt és közben a múltról a beszámolóját. Mely szól a nagymamákról, apjáról, régi nyarakról, anorexiás és alkoholista feleségekről, egy megerőszakolt kurváról, aki azért a negyedik numera után kávét főz. Az olvasó bizonytalanságban van, hogy alakul a kislány sorsa, mi bepillantunk a múltba. Van egy-két jó részlet az öregedésről, abortuszokról, kiürült házasságról. A regény nagyon népszerű lett Olaszországban.
Van néhány megkapó kép:
„ Eszembe jutottak a szex-jelenetek, a sikamlós felvételek a filmvásznon.Elsa –Az író felesége-ilyenkor elnémult a moziban, a lélegzete is elállt, engem heves izgalom fogott el. Ugye nem hülye, és nem hiszi azt, hogy az életben is lehet így kúrni? Nyitott szemmel leúsztam a kékségbe, egészen odáig, ahol már hideg volt a víz. Ott maradtam lenn, a lassan mozgó homok felett. Kinyitottam a számat és beleordítottam a süket vízbe:
-Megerőszakoltam egy nőt-kiabáltam.
Aztán újra feljöttem a felszínen szétáradó fény felé, rengeteg buborék kíséretében, széttárt karokkal, mint egy nagy fehér hal.
A regény külföldön keresett, megfilmesítették. Nálunk is bemutatják.

Kerekes Tamás


Margaret Mazzantini: Ne mozdulj
Tericum Kiadó
www.tericum.hu
sajto@tericum.hu









Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2046