Irodalmi zsebtolvaj
Dátum: Augusztus 15, kedd, 18:04:59
Téma: Könyvismertetők


Tolvajgép és szláv bánat...


A költő teremt. Hazát a legelőből.


Vedd és olvasd!




A szovjet csapatokat követő vörös diktatúra Magyarország elhagyására készteti Márai Sándort, aki számára a búcsúra való felkészülés teremt alkalmat, hogy Oroszországról, kommunizmusról, a polgári világot felváltó új éráról, a spengleri világtörténelmi ciklusról megírja érzékletes, hiteles összegzését. Egyben kiváló alkalom arra is, hogy a megszálló csapatok árnyékában megfogalmazza nézeteit a magyar irodalomról, olvasókról, az irodalom szabadságáról. Az 1972 -ben Torontóban megjelent visszaemlékezés meglehetően modern, Márai már ír a hosszú hajú hippikról, és időtálló, amikor arról meditál, hogy rovásírással nem lehetett volna megírni a Himnuszt. Mint látnivaló, Márai a fragmentumot arra használta fel, hogy pontos portrét adjon a polgári, a kávéházi Kosztolányiról, aki mégis megírta az egyetlen, nem létező szocialista realizmus magyar regényét: az Édes Anná-t. Márai Ezra Pound-ot idézi, amikor arról beszél, hogy a Költészetben kap igazolást minden, amit a népek akarnak. Virág Benedek Márai budai szomszédságában körmöl a Viziváros egyik odvas odújában lúdtollal virágéneket. Kosztolányi pontosan tudta azt, amit Virág Benedek, hogy szlávok és germánok közt egyetlen igazi hazája van a magyar nyelv. A történelem során a magyar lovas nemzet megosztotta szerepeket, volt aki ülte a lovat, volt aki ette. Az utóbbiak voltak Márai és Kosztolányi korában már többen.

Frakkos zsebtolvaj az úri társaságban (homo aestheticus) Kosztolányi, aki besurran a világirodalomba, ez volt az úri társaság)-és olvasás közben állandóan elcsent valamit a magyar nyelv számára, hisz képírással lehetetlen láttatni :óh, lassan szállj és hosszasan énekelj, haldokló hattyú, képzelet.

Írni kell

Ezért sürgősen írni kellett, betűkkel. Ezért írt a bajuszos Berzsenyi, a Don Quijote szerű Kazinczy, s az álruhás forradalomként láttatott Arany. A pipázó, hasas, bájos Heltai, a légszomjas Babits, a gügyögő Szép Ernő. Írtak, olvastak, fordítottak. Minden műveltek, mert tudták, hogy fel kell tölteni a magyar nyelvet szükséges és felesleges szavakkal , merta felesleggel kezdődik az Irodalom. Az Irodalommal kezdődik a nemzet.

Munkácsi Miklós magyar író édesanyja átélte az orosz ostromot. Egy kirgiz kiskatona számára a wc -csészébe vizébe rakta a Duna vizéből származó halat. A hal megszökött, a kirgiz elismerően csettintett az általa nem ismert wc kagyló felé, mert nekik ilyen nem volt: zabratykaja masina(tolvajló-gép). Szláv bánat. Márai azonban a magyar irodalomról és a megmaradásról vall.

Kerekes Tamás
marlonbrandy

Márai Sándor: Föld, föld
Helikon Kiadó, 2006, kötött, 480 oldal
www.helikon.hu







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2110