Tipary László: Szeretnék május éjszakákon...
Dátum: Január 21, vasárnap, 12:53:13
Téma: Könyvismertetők


Mostani könyvében is egy kisember, Péli János történetét meséli el...


Laci bácsi a szlovákiai lévai járásbéli Kistompán élő helytörténész a kisemberek "krónikásává" szegődött. Könyveivel a hivatalos történelem melletti privát történelmet mutatja be, amit ugyan nem tanítanak a tankönyvek, mégis ez teszi számunkra érzékletessé a száraz adatokat.
Előző könyvében/Szülőföldem szép határa/ a szlovákiai magyarság háború utáni kálváriáját mutatja be feleségének a történetén keresztül.
Mostani könyvében is egy kisember, Péli János történetét meséli el, aki 1943-ban, huszonegy évesen került be a második világháború forgatagába, mitsem sejtve mindarról, ami vele történik, ugyanúgy, mint sokmillió társa, mindkét oldalon, akik szinte gyerekfejjel kerültek bele a történelem közepébe. Számára azonban hamarosan véget is ért a háború, mivel alig egy év múlva fogságba esett, és itt kezdődik az ő története, mert ez a könyv az ő közel három évét meséli el.
Ügyes szerkesztői leleménnyel a szerző minden fejezetet egy világháborús katonanóta vagy korabeli sláger köré épített, amelyek az idegenbe szakadt katonáknak a szülőföld emlékét idézték, és sokuknak bizonyára ezek a dalok adták az erőt a túléléshez. A könyv egyik emlékezetes pillanata is egy ilyen dalhoz kapcsolódik, amelytől a könyv a címét is kölcsönözte. 1947 egyik május éjszakáján egy hegedű kezdte ezt a dalt játszani, mígnem lassan az összes fogoly körégyűlt, és végül mindenki ezt a dalt énekelte .
Számomra különösen megrázó volt az a mozzanat, amikor a csehszlovák hatóságok nem akarták a hadifogságból hazatérő katonákat a szülőföldjükre visszaengedni/akkor már javában folytak a kitelepítések/, akiknek ezért úgy kellett hazaszökniük.
Végezetül, ha egy javaslatom lehetne, a tisztelt olvasó Tipary László előző könyvét /Szülőföldem szép határa/ és a mostanit /Szeretnék május éjszakákon.../ egyszerre,vagy egymás után olvassa el! Így két aspektusból is megismerheti a csehszlovákiai magyarság háború utáni kálvária járását, és ez bizonyára tanulságos lehet mindenkinek.








Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2362