Út önmagunkhoz
Dátum: április 14, szombat, 09:36:26
Téma: Könyvismertetők


Át a Nagy Vízen...


A világ vizeinek írója

A Nautiluson nevelkedett olvasóra feltehetőleg katartikusan hatni fog a Coelhoe-ra éppúgy, mint Saint de Exupery- re emlékeztető limai író meséje a kis delfinről, aki ausztráliai vizek közt pillantotta meg elragadó meséje hősét, akis delfint, aki a tökéletes hullámot keresi.
Ha nem lennének álmaink, ma is a fákon élnénk, mondhatnánk, de a mese szivárványszíneivel, egyszerű frazeológiájával, képzeletet megmozgató cselekményével nem szorul védelemre.
Morc puskaporszagú hadfiak szokták a negyedik sör után bevallani, hogy kedvencük még ma is a Nagy Indiánkönyv, s elektronikus tranzakción edződött brókerek merednek mélán a negyedik mojito után erre a kifejezésre: Pál utcai fiúk!
Azok közé tartozom, kik emlékeznek Rácz tanár úr diákjainak pecsétjére: Budapest, 1983, Rabok tovább nem leszünk!
Sergio Bambaren meséje (www.helikonkiado.hu): a Delfinálom, nekik szól, ámbár kinek ne lennének álmai? Mely álmok a legtöbbször önmagunkhoz vezetnek, s ennek belátáshoz nem is kell dr. Freud díványát igénybe vennünk.
Kétségkívül, a valóság azoknak szól, akik nem képesek megbirkózni a drogokkal, ám itt a mesék narkotikuma ragadja magával a karcsú kötet lapjain az olvasót. „Delfin Dániel Alexander és a hullámverés elválaszthatatlanok voltak egymástól. A napfelkelték és napnyugták, amelyeket reggelente és esténként nézegetett, a hosszas szörfözések, amikor minden időérzékét elveszítette, meggyőzték arról, hogy az életében semmi sem fontosabb a hullámok hátán eltöltött pillanatoknál. Mindennél jobban szeretett a hullámokon lovagolni. Szinte a vérévé vált a szörfözés - ilyenkor szabadnak érezte magát. A maga módján érintkezhetett a tengerrel, és rájött, hogy az óceán nem csak mozgó víztömeg, hanem eleven test, amely tele van bölcsességgel és szépséggel. Álmodozó lélek volt. Hitte, hogy az élet több, mint halfogás és alvás. Elhatározta hát, hogy minden erejét latba vetve, a hullámlovaglásban és a tenger bölcsességében fogja megtalálni élete igazi értelmét. Ez volt az álma.”
A kiadó előszava

A perui származású író az utóbbi tíz év egyik legsikeresebb történetét írta meg. Dániel Alexander, az álmodozó delfin a kis herceg vízben élő rokona. ''Annál, amit csinálsz, sokkal fontosabb az, amiről álmodozol - csak higgy az álmaidban!'' - ez az üzenete ennek a kis lírai remeknek, amely főhőséhez hasonlóan bejárta már a világot. A kis delfin meg van győződve arról, hogy más is van az életben, nem csak halak és alvás. Saját maga szeretné megvizsgálni a világot, már amelyikről tud... Aztán egyszer azt súgja neki a tenger, hogy meg fogja találni saját életének értelmét, mégpedig azon a napon, amelyiken rátalál a legtökéletesebb hullámra. A mindig hullámok hátán fickándozó kis delfin elhagyja hát társait és a biztos öblöt, hogy rátaláljon az ''igazi'' hullámra... Az író, a szenvedélyes széllovas és környezetvédő Bambaren a kis delfinhez hasonlóan végigkergette már a világ vizein a tökéletes hullámot, élt az USA-ban, Ausztráliában, hogy aztán visszatérjen szülővárosába, Limába, ahol több könyvben megírta a világ vizeinek történéseit.



Kerekes Tamás

Sergio Bambaren: Delfinálom
www.helikonkiado.hu, info@helikonkiado.hu







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2485