Az izraeli néptáncról, a Horáról másképpen
Dátum: április 21, szombat, 15:07:18
Téma: Életünk napjaink


A tánc szellemünk és lelkünk kivetítődése könnyed pillanata, öröme életünknek.




Amíg a magyar néptánc elsődlegessége a páros motívum, addig a zsidó táncok különös rituáléja ünnepeik alkalmával nagyon szembetűnő. A férfiak és nők külön csoportban táncolnak, mégis érzed az egység és összetartozás nagy mélységét. A tánc szellemünk és lelkünk kivetítődése, könnyed pillanata, öröme életünknek. "Dicsérjétek az ő nevét tánccal, dobbal és hárfával zengjenek neki" (Zsoltárok könyve 149:3) vagy a bibliai utalások Tzadik katamar (Zsoltárok könyve 92:13) vagy Mayim mayim (Ézsaiás 12:3)
A hora a bevándorlók óta sokszínűségével változott napjainkig stílusában: kibuc-táncok, debka, jemeni, modern "pop" zene koeográfiája állandóan változásban. Sokszínű mozgásformája mellett a lényeg mégis a felszabadultság, a lélek tánca ez. Szombat kimenetele után lassan benépesedik a tengerpart, itt is sok a saját törvénye szerint egyedül élő ember, akár tragédiától, akár vallástól, akár mély gyásszal szívében megtörten, de jön ilyenkor. Amíg Európában az ilyen ember szinte kiközösített, addig itt lelki békére talál szombatonként az egységben és a tánc és zene által. Érkeznek előkelően öltözött idősebbek, laza fiatalok, párosan és sokan egyedül, kicsit leülnek, nézelődnek, közben már szól a zene, elnéptelenednek a padok, s a táncra jellemzően körformában, kézfogással kifejezik az emberi kapcsolatot. A belső és külső körök, hosszan nyugvó kezek a szomszéd vállán, újabb és újabb tánclépések harmóniájában szabadul fel a lélek a kék ég alatt, egyre többen csatlakoznak, ismeretlenül máris átveszik a ritmust, pár óra elteltével sugárzó arccal távoznak. Ritkán beszélgetnek tánc közben, mégis egy megfoghatatlan szellem, az érintés, önmagáért szép és lelki nyugalmat adott, szeretet volt a levegőben.
Láttam táncházat és vigaszságot otthon, de elkerült ez az érzés, az átszellemültség, ami itt még engem is megérintett, aki csak nézője lehettem, mert befogadnak, de még nincs bátorságom, mert a félelem mélyen belénk rögződött 40 év alatt.


Haifa, 2006.





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2493