Kék Hold
Dátum: Június 11, hétfő, 16:02:43
Téma: Tudomány


Eddig én sem tudtam, hogy létezik a Kék Hold, de rábukkantam erre a hírre. Érdekesnek találtam, ezért leírom Nektek is a 24. heti versversenyes témaválasztásom okát.


2007. május 31-én volt Észak-Amerikában a második telihold. Általában ez a jelenség egy hónapban csak egyszer fordul elő, ám itt mégis kétszer lett telihold, ezt a jelenséget nevezik "Kék Holdnak", bár igazán a Hold színének nincs köze a jelenséghez.

A Hold Föld körüli keringési ideje, 29,5 nap, és így egy naptári hónap hossza nem esik pontosan egybe, ezért van az a jelenség, hogy egy évszakon belül előfordulhat négy holdtölte is, nemcsak három. A Kék Hold jelenséget elsőnek 1824-ben jegyezte fel Maine Farmer's Almanac, eszerint, ha négy holdtölte van, akkor a harmadikat nevezzék Kék Holdnak. Ez a jelenség nem rendkívüli, de nem is túl gyakori, általában 2,5 évente fordul elő.

Észak-Amerikában 2007-ben a Kék Hold május utolsó napjára esett, az időeltolódás miatt Európában, Afrikában, Ázsiában csak június 1-jén lesz látható. Nálunk nem a második telihold lesz, hanem a júniusi két holdtölte közül az első. Június 1-jén (amiről már lekéstünk) és 30-án lesz telihold, amit Kék Holdnak neveznek.

Előfordulhat, hogy nem a megszokott színben látjuk ilyenkor a Holdat, ennek az oka „egyszerű” légköri optikai jelenség.

Amikor erdőtüzek vagy vulkáni kitörések pusztítanak, a légtérbe sok apró szemcséjű szennyező anyag kerül, mint például a por, vagy a korom, ezek jobban szórják a rövidebb hullámhosszú kék, zöld színeket, így a Hold kék vagy levendula színben is tündökölhet. Ha nagyobb szemcseátmérőjű szennyezőanyag kerül a légkörbe, akkor a Hold lehet vörös színű is.




Forrás:
http://minekorultelma.blog.hu/2007/05/31/kek_hold_ma_amerikaban



Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2549