Vedd észre a gyermeket!
Dátum: Október 17, szerda, 19:04:55
Téma: Film Színház Zene


Ibsen csak egyetlen erkölcsi döntést vár el szereplőitől: hogy vegyék észre a gyermeket, hogy védelmezzék a gyermeket. De...




Ibsen: A Vadkacsa

A Békés Megyei Jókai Színház Ibsen Vadkacsa c.drámáját állította évadnyitó előadásként színpadra.
Csodálatosan szép estét töltöttem el kissé nyikorgó, bordó bársonyszékemben ezen a hosszúra nyúlt színházi estén.
Ibsen, aki a magyarhoz hasonló kis nép gyermeke, híre, művei mégis Európán kívül is eljutottak a világon mindenhová, ahol a művészeteket becsben tartják.
A szerző többször járt Magyarországon. Drámáinak hősnője, fellobbanó érzelmeinek múzsája ugyanis Jászai Mari volt. Kölcsönösen tanították egymásnak a norvég, ill. a magyar nyelvet. A művésznő fordította le a John Gabriel Borkman c darabot is. Ő játszotta a pesti bemutatón
Ibsen egyik leghíresebb művének főszerepét, a Nórát, amelynek bemutatójára a szerző Pestre érkezett, és hetekig a Jászai Mari vendége volt.
A darab rövid története:
Werle nagykereskedő fényűző vacsorát rendez fia, Gregers tiszteletére, hogy rávegye, hogy kapcsolódjék be üzleti ügyeibe. A fiatalember meghívja ifjúkori barátját, Hjalmar Ekdalt, akivel tizenöt év után találkoznak.



Gregers nem fogadja el az ajánlatot, nem akar tudomást venni az évek múlásáról, mert nem tud beletörődni, hogy Hjalmar, az egykori barát nem azonos a régen oly tehetséges fiatalemberrel és elhatározza, hogy kiszabadítja banális hétköznapi életéből, aki tulajdonképpen eddig boldogan él feleségével, Ginával és 15 éves, kislányával, Hedviggel, valamint apjával, az öreg Ekdallal. Életüknek egy nagy bánata van, hogy okos, szorgalmas kislányuknak olyan rossz a szeme, hogy az orvosok szerint hamarosan megvakul.



A 2órás előadás első felvonásban rendkívüli dolgok történnek. Gregers alaposan felforgatja a család hazug életét. Azt gondolja, ha a házaspár tisztázza egymás előtt a múltat, boldogabb, tiszta életet élhetnek. Kiderül, hogy Hedvig az öreg kereskedő, Werle gyermeke, aki fiatal
korában ejtette teherbe Ginát, hogy halála után a kislánynak életjáradékot kíván fizetni.



A „jóakaró”- elképzelései azonban nem válnak be, aminek végeredménye a második felvonásban bekövetkező tragédia. Hjalmar, az igazságot megtudva dührohamban tör ki.
Hedvig, az ártatlan gyermek megsejti apja kirohanásának okát, vissza szeretné adni imádott apja boldogságát, s a rossz javaslatokat adó barát javaslatára lelőné mindnyájuk kedvencét, a vadkacsát, azonban a helyzet elmérgesedését látva a vadkacsa helyett önmagát áldozza fel, önmagával végez.



A darab címadója a vadkacsa, amelynek minden szereplőhöz köze van, a hazug illúziók jelképe. Tucatnyi gyenge, sérült jellem szimbóluma. Ezért is érezzük jelen idejűnek Ibsen darabját.
Ibsen csak egyetlen erkölcsi döntést vár el A vadkacsa szereplőitől: hogy vegyék észre a gyermeket, hogy védelmezzék a gyermeket. De nem teszik. Ezért elvész a jövő. És ez megbocsáthatatlan.

A színdarab, hosszúsága ellenére sodró, a figyelmet végig ébren tartó előadás. A darab szereplői mind nagyszerű játékkal teszik élővé az előadást, szeretik a szerepet.
Mégis, három szereplő- a Gregerset alakító Bartus Gyula, a feleségét játszó Kovács Edit és a Hedviget alakító Kesjár Katinka alakítása teszi számomra felejthetetlenné az előadást.



Kesjár Katinka 15 éves „nagylány”, a szereplőválogatás során fedezett fel a rendező, Csabaszabadi községben lakó őstehetség. A békéscsabai előadásnak két érdekessége van: hogy a Hedviget alakító Kesjár Katinka gyermekszínész egyidős a darabban eljátszott Hedviggel, és hogy a darabot Anne Helgesen norvég rendezőnő állította színpadra.

A vendégművész - Ibsen-kutató, a színháztudományok doktora, egyetemi oktató - kiváló pedagógiai érzékkel dolgozik a színházban is. Finoman bánik a klasszikus művel, megértően a színészeivel. Először mindig dicséri, méltatja a teljesítményt, csak utána szól javítanivalókról, javasol változtatást, kritizál. A biztatás, az erősítés jólesik a színésznek, főleg premier előtt.



- A színházban az a csodálatos, hogy itt minden embernek szüksége van a másikra - mondja a rendezőnő. - Amikor kutatok, magamra csukom az ajtót, és ott vagyok egyedül a tudományommal, megtarthatom ma továbbadni mindazt, amit tudok, és itt együtt kell dolgozni a titkokat. Amihez persze első magamnak megtartani a titkokat. De a színház, az más! Itt szeretném továbbadni mindazt, amit tudok, és itt együtt kell megfejtenünk a titkokat. Amihez persze első lépés a megértés; az angol tolmács szerepét az előadásban is játszó Czitor Attila kapta.



Anne Helgesen megkedvelte kisvárosunkat, ahol mindenki mindenkit ismer, a társulatot, ami olyan, mint egy család. Azt mondja: élvezet a munka, ha együtt sikerül felfedezni Ibsen nagyságát, jellemeinek sokszínűségét.
A nyilvános főpróba után a nézők egy része élt a színház által felkínált új lehetőséggel, és maradt még húsz percig, néhányan tovább is. "Hosszú az éjszaka, ne menjen még haza! Maradjon egy kicsikét!" - egy régi kuplé kezdősorai a mottója a színház új kezdeményezésének, miszerint egy-egy pohár borra, vagy üdítőre hívják meg az előadás után a nézőket. A bor mellé egy kis kötetlen beszélgetésre is sor került. Abban a szerencsében volt részem, hogy személyesen találkozhattam a rendezőnővel, akivel – sajnos tolmács segítségével személyes beszélgetést folytathattam.

Vettem a bátorságot és megemlítettem, hogy volt szerencsénk találkozni már a Jankay Galériában. Kértem- nemcsak magamnak, hanem Nektek, a Fullextrásoknak is autógrammot tőle. Fogadjátok szeretettel!



Békéscsaba, 2007-10-08






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2677