Meghalt Tipary László
Dátum: Október 27, szombat, 09:31:58
Téma: Kultura


Tegnap késő délután csörgött a telefon, és a lánya közölte, hogy Laci bácsi meghalt az ipolysági kórházban.


Én sajnos nem tudok ott lenni a temetésen, ezért ez az írás születik helyette.

Laci bácsi haláláról azért tartom fontosnak itt beszámolni, mert két könyvét is ismertettem ehelyt/Szülőföldem szép határa és Szeretnék május éjszakákon..., tudtommal mindkét könyv elérhető digitális formában is, letölthető a Magyar Elektronikus Könyvtárból/. Azok, akik olvasták valamelyik könyvet, esetleg mindkettőt, azok megerősíthetnek, hogy ezek a dokumentumok hűen tükrözik a kisember sorsát a történelem viharaiban.

Isten nyugosszon Laci bácsi!

-o-o-o-

Tipary László 1927. július 22-én született Kistompán, és néhány nappal ezelőtt, 2007. október 24-én hunyt el.
Családneve olasz eredetű, mivel egyik őse a XVIII. században jött Fiuméból Lévára, ott megnősült és letelepedett.
Kisparaszti családba született, ősei apai ágon iparosok voltak, de akadt közöttük művészember is.
Édesapja, Tipary István földművesként élt, de a művészet is közel állt hozzá: festett, verselt, írt prózát, krónikát, és igen sokat olvasott. Sajnos nagyon korán (44 évesen), a II. világháborúban, egy bombatámadás áldozatává vált.
A fiúnak volt kitől megtanulni a versek és a történelem, a néprajz szeretetét. Már nyolc évesen írt (vagy inkább faragott?) verseket. Édesapjának sokat segített még gyermekként, annak néprajzi gyűjtőmunkájában. Aztán felnőttként helytörténeti és néprajzi tanulmányokat írt.
Mindenhez értett. Jó tehetséggel rendezte a falujában előadott színdarabokat, rengeteget dolgozott a közért. Még fotózással és tűzoltóoktatással is foglalkozott.
Először Czimmer Péter költői álnév alatt írt. Rengeteg szerelmes vers íródott feleségéhez (Nagy Margitkához), akivel 50 boldog évet élt, az asszony 2000-ben bekövetkezett haláláig.
Számos verse, néprajzi és történelmi írása, riportja jelent meg a szlovákiai magyar sajtóban. Fordítással is foglalkozott. Saját verseit szlovák nyelvre, szlovák kortársainak írásait magyarra fordította. Tipary László a Palóc Társaság rendes tagja volt.
Ez évben adta le száz versét a kiadónak, s várta annak megjelenését, mely ez év végére készült volna el. Még sok terve volt, hisz mozgalmas élete is az állandó tenniakarást mutatta. Sajnos a betegség, és a néhány nappal ezelőtti halála ebben megakadályozta.

Tartalmas és csodálnivaló életet élt!







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2685