Elhunyt Szabó Magda
Dátum: November 19, hétfő, 20:03:02
Téma: Kultura


Elhunyt Szabó Magda, de szellemisége nem veszett el. Itt marad nekünk és az utánunk jövőknek örökre.



Alig pár hete, mikor 90. születésnapját ünnepelte, mi, a Fullextra közössége is köszöntöttük őt egy cikk erejéig.
Méltattuk munkásságát, és a hozzászólásokban ki-ki elmondta a saját maga által megélt élményeket. Azokat az élményeket, melyek az írásain keresztül mondott el nekünk. A filmre álmodott történetekben, a csodálatosan megírt regényeiben és novelláiban. Azokat az élményeket, amelyekből több nem születik már.
Akkor azt írtam: a XX. század egyik legnagyobb magyar írója volt. Mára helyesbítenem kell. Nem az egyik, hanem a legnagyobb.

Szabó Magda 1917. október 5-én született Debrecenben. Itt érettségizett és itt végezte egyetemi tanulmányait is. 1940-ben szerzett tanári és bölcsészdoktori diplomát, latin-magyar szakon. Szülővárosában a református leánygimnáziumban, majd Hódmezővásárhelyen tanított. A második világháború alatt a Bács-kiskun megyei Páhi községben tanított, majd a vallás- és közoktatási minisztérium munkatársa lett.
1949-és 1958 között nem publikálhatott, általános iskolai tanárként kereste kenyerét.
Nevét az 1958-ban megjelent Freskó, majd a rá egy évvel később megjelent Az őz című regények tették országosan ismerté.

1947-ben kötött házasságot Szobotka Tibor íróval, akinek alakját a Megmaradt Szobotkának című könyvében örökítette meg, majd férje halála után Szabó Magda lett hagyatékának gondozója.

Legnagyobb sikerű könyve a tévésorozatként is óriási sikert arató Abigél. A csodálatosan megformált karakterek, a háttérben elvonuló véres történelem méltán lett a magyar irodalom egyik legismertebb regénye.

Szinte minden rangos kitüntetést megkapott - azt hiszem, mindegyiket felsorolni lehetetlen.
1959-ben József Attila-díjat, 1978-ban Kossuth-díjat, 1983-ban Pro Urbe Budapest díjat, 1987-ben Csokonai-díjat kapott. 1992-ben a Getz Corporation díjával tüntették ki. Déry Tibor-díj (1996), Szép Ernő-jutalom (1998), Nemes Nagy Ágnes-díj (2000)
Utolsó a sorban a 90. születésnapjára átadott Köztársasági Érdemérem Nagykeresztje kitüntetés.

Elhunyt Szabó Magda, de szellemisége nem veszett el. Itt marad nekünk és az utánunk jövőknek örökre.






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2706