A héja-nász asszonya
Dátum: Március 06, csütörtök, 11:50:30
Téma: Irodalom tudástár


Adél megteremti Adyt, miképpen Ady megteremti Lédát.


Ady Endre:
Mert engem szeretsz

Áldott csodáknak
Tükre a szemed,
Mert engem nézett.
Te vagy bölcse,
Mesterasszonya
Az ölelésnek.
Áldott ezerszer
Az asszonyságod,
Mert engem nézett,
Mert engem látott.
S mert nagyon szeretsz:
Nagyon szeretlek
S mert engem szeretsz:
Te vagy az Asszony,
Te vagy a legszebb!


Hiába az ezerszer áldott asszonyság, Brüll Adélnak nehéz sors jutott.

Ady Lédája 1872. szeptember elsején született Nagyváradon.
Édesapja, zsidó származású, gazdag ember volt. Két húga felett élete végéig őrködött: Margit értelmi fogyatékosként jött a világra, Berta sosem ment férjhez.
Édesapja egy tőzsdei tranzakció során elveszítette vagyonuk nagy részét, így Adélra maradt a feladat, hogy a család biztonságát egy jó házassággal biztosítsa.
Pedig épp szerelmes volt Ordódy Pál főhadnagyba, aki a társasági életben is nagy népszerűségnek örvendett.
Mégsem hozzá ment feleségül, hanem Diósy Ödönnek mondott igent 1898-ban.
Adél ekkor 26 éves volt.

Nászútjukra Bertát is magával vitte. Talán úgy gondolta, ha már szerelem nincs, hármasban jobban telik az idő?
Férje azonban gyanús ügyletekbe keveredett, így szinte menekültként telepedtek le Párizsban, ahol Diósy képeslapokkal, szőrmékkel kereskedett.

A családszerető Adél rendszeresen hazalátogatott Nagyváradra. Itt ismerkedett meg 31 évesen, az akkor 26 éves Adyval.
Ady, első találkozásuk után azonnal ostromolni kezdi az asszonyt, akinek már korábban is voltak szeretői, de mégsem állt szándékában férjétől elválni.

És Adél megteremti Adyt, miképpen Ady megteremti Lédát.

Egy évvel később Léda saját lakásuk felett bérel szobát, Ady számára.
Furcsa hármasban élnek: Diósy igyekszik tudomásul venni, hogy asszonyának újabb szeretője van, ez azonban már kezd túllépni a tűréshatáron.
Az 1907-es esztendő több tragédiát is tartogat Adél számára. Júliusban meghal édesanyja, augusztusban halva születik kislánya. A halott gyermeket Diósy a nevére veszi, bár az apa valószínűleg Ady volt.

A következő években elkezdődik a héja-nász.
Ady szenvedélybetegségei megviselik Lédát, Ady pedig megretten Léda ragaszkodó szeretetétől.
Mikor 1910-ben a kicsapongó költőn a szifilisz tünetei jelentkeznek, Diósy nyújt segítséget a gyógyításában.

1912-ben Léda a Nyugat március 16-i számában olvassa az Elbocsátó szép üzenetet.
Négy hónapig még reménykedik, hogy ez is csak afféle "utolsó szakítás volt", de Ady végleg feladta.
Élete hátralevő részében Brüll Adél nem ejti ki többé az Ady nevet.

1925-ben Gödöllőn megveszik a Praznovszky-villát. Ekkoriban már jelentkeznek rajta bőrbetegségének tünetei, mely végül is halálához vezet. Barátai attól félnek, hogy elkapta Adytól a szifiliszt. Így magányosan, állatai körében tengeti a kastélyban napjait. Két lánytestvéréről haláláig gondoskodik. Ám mikor végül 1934-ben meghal, Diósy kirakja hugait az utcára.
1944-ben Auschwitzban haltak meg.

Brüll Adél sírja a Kerepesi temetőben található.
Sírkövén a felirat:

"Hirdetni fogod szent, nagy jussát
A volt nőnek.
Hirdetni fogod: te akartad
S mindent, mi történt, te akartál
S hogy nálam is hatalmasabb vagy
S a halálnál."

(Ady Endre: Az asszony jussa)






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2761