Anyák Napja
Dátum: Május 03, szombat, 20:38:15
Téma: Kultura


Kezdjük azzal, hogy a szál virág mellé lelkünket, magunkat is tegyük oda, amíg lehet. (A békéscsabai Anyák-napi rajzverseny képeivel)


Ismét ünnep. A világon a legszebb, hiszen az édesanyák ünnepe május első vasárnapja. Nálunk 1925 óta az, és hogy miért is lett az első magyarországi Anyák-napi dátumtól (március 8) a mai vasárnapon? Azt hiszem már sokan sejtik, hogy itt is van néhány meglepetésem.


Az ókorba nyúlik vissza az Anyák Napjának története is. Görögországba, ahol akkoriban tavaszünnepségeket tartottak Rhea (az istenek anyja), és vele együtt az édesanyák tiszteletére. Tulajdonképpen rendkívüli a hasonlóság az ókori és mai ünnep között, hiszen a tavasz virágaival halmozták el az ő szent helyeit, és természetesen az édesanyákat. Hatalmas tisztelet övezte a régi idők édesanyáit, amely a későbbiekben már sajnos hatalmas zuhanórepülésen ment át, és voltak (vannak ma is) olyan vidékei a Földnek, ahol nem vették emberszámba a nőket, anyákat. Egy lakóhelyemről feljegyzett népszámlálási adatból ez azonnal szembetűnik:
Nemtelenek összeírása a füleki járásban (levéltári adatok alapján)
Zagyvarónai összeírások
/Az összesenből zárójelben Róna + Szőrös-pszt-i adatok/
................................1830.... 1831*.. 1832... 1840.... 1841.... 1848...

Házak........................ 65(10).. 73......... 72..... 96(24).... 72...... 72(24)
Háznépek (család).........85(15).. 90........ 89...... 89(46)... 89(5).. 89(46+5)
A férfiak osztályozatja
................................286(73) 494(27) 310(20) 381(106) 296(20) 198(113)
Tisztviselők és előbbkelők -......... 3.......... 2....... 3(3)....... -......... 1(1)
Polgárok és kézművesek.. 4......... 3(1)..... 2(1).... 7(4)..... 4(0+1).... 9(9)
Nemesek Szolgái........... 12....... 28?(10).. 30(8).. 40(16).. 32(8).... 13(5+3)
Parasztok.................... 82(27)...268?...... 56?.... 78(22).. 56........ 67(17)
Minden rendű zsell,
lakók,kertészek............. 22(4).... 32...... 30....... 24(12).... 12........ 19(14)
Fiú gyermekek.............. 166(42) 160(16) 190(11) 229(49).. 192(11) 179(64)
Asszonyi nembéliek
átaljában.................... 243(69) 210(21) 315(14) 284(116) 256(13) 155(113)
Az előre bocsájtottak
(gyerek 10 év alatt)..... 456(142) 449(48) 606(34) 559(222) 562(33) 333(232)

(Néhány magyarázat: - a házak számának csökkenése tűzvészt jelöl, illetve járványt, és az is látható, hogy a fedél nélkül maradottakat befogadták – a sorok a falu lakóinak hierarchiáját takarják, csökkenő sorrendben – 1830 jelentős volt az asszonyok esetében, hiszen először szerepeltek az adatok között külön sorban, előtte csupán más nembéliek voltak – külön érdekesség az előre bocsájtottak kategóriája, mely azért kapta ezt a nevet, hogy még lehet, hogy lesz belőle lakos; ugyanis hatalmas volt a gyermekhalandóság; általában is, de a járványokban még fokozottabban – Ugyanez mondható el az asszonyokra is; e két csoportban több mint 40%, míg a többieknél nagyjából 30% volt a járványok idején - Csak érdekességként említeném, hogy Tarjánban (a mostani Salgótarján) akkoriban összesen kevesebb, mint 30 házat jegyeztek fel)


Nem véletlenül hoztam ide ezt a táblázatot, hiszen ma már el sem tudjuk képzelni a középkori fehérnépek, vagy a 19. századi asszonynembéliek általjában sorsát, kivetettségét. A jobbágy már térgyfőhajtó (az uraság érkezésekor letérdelt, és fejét meghajtotta) rangig vihette, míg a fehérnépek ide sosem juthattak el (ők az uraság érkezésekor leborultak a lábához, és meg kellett csókolniuk a lábbelijét), csakúgy mint az előre bocsájtottak. Először rangot az asszonyok között azok kaptak akik a harcokban valamiképpen jeleskedtek, férfiember módjára. Ez az állapot a tizenkilencedik századi világ fejlettebb részére volt csak igaz, hiszen más kultúrákban, országokban ettől még sokkal lejjebb voltak az asszonyok (sajnos ez néhol még ma is jellemző). Ebből a kis visszatekintésből kiderül, hogy nem véletlenül vetődött fel az Egyesült Államokban az anyák ünneppel való megtisztelése a polgárháború után. 1872-ben tartották Bostonban az első újkori Anyák Napját, mely a polgárháborúban hősiességükkel kiemelkedő nők, és egyben minden édesanya ünnepe is lett.


Azt hiszem azt is meg kell említenem, hogy az 1600-as években, a kereszténység elterjedésével, az ünnep vallási hátterében is új szerepet kapott – elsősorban Angliában. Akkoriban a húsvétot követő negyedik vasárnapon, az anyák vasárnapján tartották ezt az ünnepet. A családjuktól messze dolgozó szolgálók szabadnapot kaptak, hogy hazamehessenek, és a napot édesanyjukkal tölthessék. A látogatás előtt külön erre a napra elkészítették az anyák sütijét, az édesanyák számára. Ugyanakkor más keresztény országokban – hazánkban is – Mária tavaszi ünnepéhez kötötték, és elsősorban templomi áhítat volt a jellemző.
Ezek az állomások nem voltak egységesek a világban, hanem inkább a helyi sajátosságokhoz kötődtek. 1907-ben aztán Anna M. Jarvis próbálta az anyák napját nemzeti ünneppé próbálta nyilváníttatni. Az ünnepet május második vasárnapjára tűzte ki, elhunyt édesanyja emlékére. Rengeteg időt és energiát szánt arra, hogy az ünnepet előbb állami, majd nemzetközi ismertségűvé tegye. Jarvis a célját 1914-ben érte el, amikor Woodrow Wilson amerikai elnök a napot hivatalos ünneppé nyilvánította. Már ekkor hatalmas marketinggé kezdett válni az ünnep, hamarosan az Anyák Napját „felkarolták” a virágkereskedők, üdvözlőlap-gyártók, cukorka- és ajándék-kereskedők, akik Európában is propagálni kezdték az Amerikában elterjedt ünnepet, melynek hatására az gyorsan elterjedt nálunk is. Az eredeti elképzeléshez képest – az élő és elhunyt anyák tisztelete – az ajándékozás, és ezen keresztül a haszonszerzés irányába. Érdekes, hogy még életében az ünnep legnagyobb harcosa kezdett most újabb szervezkedésbe ezen oldalzöngék ellen. Ebben nem volt olyan sikeres, mint az ünnep elfogadtatásában.
Már említettem, hogy Magyarországon 1925-ben a Magyar Ifjúsági Vöröskereszt tartotta az első ünnepet, a májusi Mária-tisztelet hagyományaival összekapcsolva. 1928-ban már miniszteri rendelet sorolta a hivatalos iskolai ünnepélyek közé az Anyák napját.
Ilyen úton jutott el hozzánk az ünnep az új és legújabb korban. Az első ünneplés véletlenül esett március 8-ra. A feljegyzések semmilyen összefüggést nem jegyeznek a nőnappal kapcsolatban, míg a május első vasárnapra került folytatást a Mária tiszteletben jelölik meg.


Különös kapcsolat fedezhető fel újra egy mai ünnepünk kapcsán, és szerencsére, már óriásit mozdult a világ. Ma azt is elkönyvelhetjük, hogy nem visszafelé, mint az ókort követően, hanem a jó irányba. Azonban van még hová fejlődni. Gondoljunk csak a családon belüli erőszakra, a munkahelyi beosztásokra, fizetésekre, a képviselők nembeli alakulásának számára, a világ azon részeire, ahol megállt az idő az asszonyok, anyák kárára.


Én hiszem, hogy mindenütt tovább javul a helyzet. Talán éppen a te családodban, környezetedben is kedves olvasó. Kezdjük azzal, hogy a szál virág mellé lelkünket, magunkat is tegyük oda, amíg lehet. Emeljük fel az anyákat, vegyük legalább most kezünkbe azt az elmosogatott edényt és töröljük el, hámozzuk meg a krumplit, hogy fenségesebb lehessen vacsoránk... Aztán sorolhatnám egy ideig, miben is vagyunk adósabbak a kelleténél, de vegyük észre azt, amit eddig elkerülte figyelmünket, öleljük keblünkre az édesanyákat, és velük együtt embertársainkat is, vagy legalább gondoljunk rájuk, amikor már csak egy szál virágot tehetünk az emlékek nyomára.


Földi László: Anya

Szó nem éri,
Baj kerüli,
Csak egy halom,
Egy bús dalon.

Jónak lenni,
Mindent megenni,
Csak egy álom,
Szalmaszálon.

Mindig adni,
S ritkán kapni,
Csak egy szirom,
Légvirágon.


A gyermekrajzokat Eroica hozta Békéscsabáról. Köszönjük a gyerekeknek.

Péter Erika: Anyának lenni

Anyának lenni - azt jelenti:
hiúz-szemmel nézni a világot,
vizsla-orral érezni a szagot,
delfin-füllel hallani a hangot,
kanca-nyelvvel kóstolni az ízt,
bivaly-tüdővel szívni levegőt,
oroszlán-szívvel pumpálni
az erekbe a vért!
Őz-lábbal futni,
nyúlként aludni,
macskaként bújni,
őrizni apró tárgyakat, - lehet az
emlékkönyv, érdemrend,
sárga cédula,
csókolni kedves holmikat,
legyen feszület, zászló,
jéghideg bilincs,
imádni a termést,
akkor is, ha
vadalma, vadkörte,
zamatos, szaftos,
éretlen, fanyar,
de mégis méhednek
gyümölcse!

(1989)







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2782