A magyar nyelv hete
Dátum: április 20, hétfő, 14:42:31
Téma: Kultura


Azoknak, akik e csodálatos nyelven tanultak meg beszélni, kötelességük ápolni, őrizni, sőt fel is szólalni a szándékos nyelvrongálók ellen.


Minden év áprilisában negyed százada egy hétig a magyar nyelvre hívják fel figyelmünket.
Azoknak, akik e csodálatos nyelven tanultak meg beszélni, kötelességük ápolni, őrizni, sőt fel is szólalni a szándékos nyelvrongálók ellen.
Ma mélyponton van a magyar honban a beszéd, perverz és börtön-nyelvezetet használnak a fiatalok. Mit lehetne tenni ez ellen, amikor a média is ezt sugallja a gyermekeknek, ez számít ma keménységnek, életrevalóságnak, a börtön hatalmi fölénye, a félelemkeltés másokban szemlélete lett uralkodó az országban?
Egyre kevesebben vannak a szépen beszélők és írók, még a tanári karnak is új helyesírási törvényeket vezettek be a nyolcvanas években, a felsoroláskor használt vesszőt kiteszik az és kötőszó elé is, ezt tanulják a diákok, így jelennek meg könyvek a kiadóknál.
Nemcsak itt figyelhető meg a nyelvrongálás, az angol hetvenes években még időmértékesen tanított nyelvnél is. Hadarnak, érthetetlenül beszélnek.
A csúnya szavak régen a csinál, pucol, izé voltak a zsargon mellett. Mi ez ahhoz képest, ami ma hallható úton útfélen?
Sokan foglalkoznak írással, az ő felelősségük ez ügyben hatalmas, hiszen gyermekeink az olvasottakat magukévá teszik, később már ösztönösen fognak helytelenül, vagy helyesen írni és beszélni.


Reményik Sándor - Az Ige


Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
És áhitattal ejtsétek a szót,
A nyelv ma néktek végső menedéktek,
A nyelv ma tündérvár és katakomba,
Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek!

E drága nyelvet porrá ne törjétek,
Ne nyúljon hozzá avatatlanul
Senki: ne szaggassátok szirmait
A rózsafának, mely hóban virul.
Úgy beszéljen ki-ki magyarul,
Mintha imádkozna,
Mintha aranyat, tömjént, myrrhát hozna!

És aki költő, az legyen király,
És pap és próféta és soha más.
Nem illik daróc főpapi talárhoz,
S királyi nyelvhez koldus-dadogás.

Vigyázzatok ma jól, mikor beszéltek,
Vigyázzatok: a nyelv ma szent kehely,
Ki borát issza: Élet borát issza,
Előre néz s csak néha-néha vissza -
S a kelyhet többé nem engedi el!





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2900