Pandorán élni
Dátum: Január 15, péntek, 12:07:56
Téma: Film Színház Zene


Szeretném veletek megosztani azt az élményt, amit James Cameron " Avatar " című filmje nyújtott számomra.


Nem fizettem moziért vagy 20 éve. Mióta videó van, s kijött a kistestvére, a DVD is, nem voltam hajlandó pénzt kiadni egy filmre, hiszen annak áráért három-négyet is ki tudtam kölcsönözni. Később különböző oldalakon meg le is tölthettem, ha meg akartam nézni.
Ilyen oldalon olvastuk, hogy van egy nagyszerű film, s ha csodát szeretnénk látni, menjünk el moziba, mert érdemes. Nálunk csak multiplex mozi van, elsőre két dimenzióban láttuk ezt a filmet.
James Cameron " Avatar" című művét.
Lenyűgözött a látvány, és a történet is az. Nagyszerű számítógépes grafika, ami élethű volt, George Lucas után ő a második olyan filmrendező, aki történelmet írt a filmművészetben. Cameron megmutatta, hogy nem háborúzni kell a torrentes társadalommal, hanem mozit kell csinálni, ami beviszi a filmnézőket, és nem kevés hasznot hoz a konyhára. Sosem lesz olyan házi technika, ami olyan élethűen, és olyan szép színvilággal, s látvánnyal adná át az IMAX technikát, mint az erre szakosodott mozi. Nem volt nehéz rábeszélnem magam, hogy megnézzem 3D-ben is. Kellemeset a hasznossal összekötve, fogtam nejemet is, és elvittem Pestre, hogy életünkben először ne csak 3D-s, hanem IMAX filmet lássunk.
Még most is a hatása alatt vagyok, különös élmény volt számomra. Ott ültem a szereplőkkel az eligazítás alatt, s szerettem volna megérinteni a vállukat. Aprólékos kidolgozás jellemezte a grafikákat, két dimenzióban fel sem tűntek. A fények, és árnyékok az üveg falán, az Avatar kezén és talpán látszottak az apró barázdák, a köldökzsinóron keresztül látszott, ahogyan a táplálék halad. Ahogy futott Jake Sully, elkaptam a fejem, hogy a felém szálló alom nehogy a szemembe szálljon. Az éjszaka " Szent János bogarai körülöttem zsongtak, és ha meghallottam a hátam mögött a Viperwolfok sakálszerű vihogását, önkéntelenül is összerezzentem, s vártam, mikor támadnak meg. A látvány mellett a mondanivalója sem elhanyagolható.
Pandora lebegő sziklákkal átszőtt tájain játszódik a film. A haszon reményében még érintetlen területet szeretne az ember meghódítani, és kincseit kibányászni.
A Na' vik jelképek, az amerikai őslakosokat jelképezi, kiket majdnem kiirtottak az arany miatt. Bárhová is tesszük be a lábunkat mi " civilizált emberek, mindenhol csak pusztítást hagyunk magunk mögött. Fegyverrel, ágyúval kényszerítjük az akaratunkat a "civilizálatlan" népekre. A na'vik 3 méter magas, érző, értelmes, humanoid lények. Magasabb fejlettségi szinten állnak, mint az emberek, mégsem rendelkeznek modern technikával. Bőrük alapszíne kék, rajta apró ezüstpöttyöcskéket látni, melyek alatt idegvégződések találhatók. A na'viknak vékony, nagyjából lábszárközépig érő farkuk van, és egy különleges végződés a hajukban, mellyel a gondolataikat összekapcsolhatják egy adott lénnyel, ezt a tulajdonságukat hátasaik és szárnyasaik közvetlen tudatához való kapcsolódásban használják, így azok harmonikusan együttműködnek velük. Az emlékfához is ezzel kapcsolódnak. Ez a tulajdonságuk azért is kiemelkedő, mivel nem egyszerűen a tudatukat kapcsolják össze, hanem hallják és érzik egymás levegővételét, szívdobogását; emiatt a közvetlen kapcsolat miatt állataikkal szoros barátságok is kialakulhatnak. Az emberi faj elpusztította a Földet, s most az Unobtainumot (kilója 20 millió dollár), szeretnék megszerezni a Na'vik által lakott részről. Sajnos kapzsiak és önzőek vagyunk mi, európai emberek.
Felmerült bennem egy kérdés, hogy vajon mi vagyunk az igazi " civilizált " faja az emberiségnek, vagy a " civilizálatlan vadember". Ő bocsánatot kér a leölt állattól, hogy éhségének csillapítása miatt meg kellett halnia. Kéri Földanyát, hogy bűnét bocsássa meg.
Van egy jelenet a film vége felé, mikor Sully kéri Ejvát (itt Földanya), az ágaihoz érintve haját, hogy segítsen neki a harcában, hiszen a Földön már nincsenek növények, kihalt, kiégett planéta csupán a Világegyetemben. Az utolsó harcban Sully-tól megkérdezi Quarittch ezredes, hogy "Milyen érzés a fajod árulójának lenni? " Vajon áruló volt, mert védte azokat, kik harmóniában élnek a természettel, és szigorúan elítélik a természet és az élet pusztítását, bármilyen ok miatt történjék is? Árulók voltak azok az emberek is, kik fegyvert adtak az indiánok kezébe, hogy védjék magukat?
Sokféle kritikát olvastam erről a filmről. Hogy például lopott ötletet használ fel, mese az egész, de most, mikor a Földünk haldoklik, és nem tudunk ellene semmit sem tenni - vagy csak nagyon keveset - akkor elgondolkozhatunk, hogy valóban mi vagyunk a csúcsfaj ezen a Földön? Van-e jogunk, hogy űrhajókat gyártsunk, s ha találunk más civilizációkat, azokat jogunkban áll-e uralmunk alá vonni?
Azt hiszem, én szívesebben lennék Pandora gondatlan, harmóniában élő földjén, a lebegő sziklák között, és élnék boldogan szerelmemmel, Neytirivel...

*







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2969