Miért írunk?
Dátum: Január 30, szombat, 17:00:10
Téma: Irodalom tudástár


...De vajon elgondolkoztunk már azon,
hogy miért is vetjük papírra azokat a szavakat?
...
Mi is a célunk azzal, amit írunk?


...avagy a majmok Shakespeare-t írnak.

Nagyszerű dolog, hogy egyre többen írnak, mint amatőr írók. Egyre több a nagyszerű alkotás is... De vajon elgondolkoztunk már azon, hogy miért is vetjük papírra azokat a szavakat? Mi is a célunk azzal, amit írunk? A feltevés úgy szól, hogy ha egymillió majmot egymillió írógép elé ültetünk, akkor előbb-utóbb megírják Shakespeare összes műveit. Amióta létezik az internet, tudjuk, hogy erről szó sincs... (Robert Wilensky). Persze mi nem vagyunk majmok, hogy céltalan gépeléssel próbáljuk megírni Shakespeare szonettjeit. Illetve... ugye nem cél nélkül állunk neki az írásnak? Ugye nem vagyunk majmok? Felmerülhet, hogy miért is érdekes ez egyáltalán. Hát nem mindegy? Megírjuk a történetet, aztán jól van az úgy.
Az irodalomban pont az az érdekes, hogy az, ahogyan megírjuk, eleve üzenetet hordoz.
Az emberi (logikus) cselekvéseket sokféleképpen végre lehet hajtani - a lényeg, hogy az eredmény ugyanaz legyen.
Az irodalomban ezzel szemben nagyon fontos a végrehajtás módja is. Ez azt jelenti, hogy minden egyes szavunk, mondatunk, verssorunk mond valamit az egészről. Ugye észben tartjuk ezt, mikor írunk?
Vagy nem? Az ok, hogy miért írunk, avagy hogy mi a célunk vele, elég sokféle és sokrétű lehet. Hogy mi mit választunk és mit gondolunk jónak, az szubjektív. Itt most nem áll szándékomban ítéletet mondani, milyen is a jó írás vagy mi az irodalom célja. Akkor nézzünk tehát néhány lehetséges választ arra, hogy mi a célunk az írásunkkal:
pénzért, elismerésért (pl. pályázat) - számító
önkifejezés, saját maga szórakoztatására - önző
tanító, gondolatébresztő céllal -szájbarágós
szórakoztatás - bohóc
semmit nem akar elérni - szánalmas
megírni a tökéletes művet -perfekcionista
érzelmekre hatni - hatásvadász
műfaji határok feszegetése - Denis, a komisz... Remélem, senki sem sértődik meg. Az elnevezések csupán azt a célt szolgálják, hogy meglássuk, mindennek két oldala van. Amikor azon kezdünk el tűnődni (remélem ez után a cikk után meg is történik), hogy mi személy szerint miért is írunk, van néhány kérdés, amit érdemes feltennünk magunknak.
Csak magunknak írunk vagy a nyilvánosságnak? (=magunknak tetsszen vagy másoknak)
Mit szeretnénk, milyen érzéssel tegye le az olvasó az írásunkat?
Szeretjük-e az olvasót? (bizony, ez fontos kérdés)
Milyen gondolatokat akarunk kelteni az olvasóban?
Fontos-e nekünk a mű formája?
Számít-e a nyilvánosság elismerése?
A kiszemelt hatást el tudjuk-e érni jelenlegi képességeinkkel...? Véleményem szerint ez a "tehetség", vagyis az íráshoz való tehetség azt jelenti, hogy a nyelvet kedvünkre hajlítva az írásunkkal el tudjuk érni az általunk kitűzött célt. Más szavakkal, tudjuk, hogy mit akarunk, tudjuk, hogy hogyan érjük el és el is tudjuk érni.
Természetesen ehhez jó önismeret és önkritika is kell.

Mindenkinek (további) jó alkotást kívánok.





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=2972