A tűz filozófusa
Dátum: Szeptember 14, kedd, 20:36:14
Téma: Tudomány


Mindig vannak emberek, akik hajthatatlanok, s csak a saját fejük után mennek. Új utakon járnak, s miattuk jut elõbbre az emberiség.


S vannak nagyon sokan, akik ápolják a hagyományokat, õrzik az értékeket. Általuk marad fenn az emberi kultúra.
Ámulva hallgattam filozófia előadáson a tanáromat. Olyan lelkesen beszélt a filozófia kialakulásáról, hogy magam is kezdtem elhinni neki, ettől fontosabb dolog nincs is a világon. Mert a filozófia a bölcsesség szeretete. Mert a filozófusokat nem téveszti meg a földi élet csalfa csillogása. Mert a filozófusok régen olyanok voltak, mint a nagy mesemondók. Tanították az embereket, anélkül, hogy könyvből olvashattak volna bármit is. "Képzeljék csak el!" -emelte fel hangját az előadó. -"Mekkora ismeretnyagot képes tárolni az emberi agy!"

Nos, kedvet kaptam hozzá, hogy én is megosszam a tudásomat. Bemutatom hát kedvenc filozófusomat: Hérakleitoszt.

Egyszer volt, hol nem volt kb i.e.530-ban Epheszoszban, élt egyszer egy gazdag ember a feleségével, akinek egy szép napon fia született. A gyermeket elneveztek Hérakleitosznak. Szülei a várost alapító dinasztiához tartoztak, így hát papkirály lehetett volna belőle. De Hérakleitosz erről a megtisztelő címről fivére javára lemondott, mert csak a bölcselettel akart foglalkozni. Szabad ember akart lenni, s gondolkozni. Magányos volt. Úgy érezte az emberek nem értik meg sem a tanításait, sem a körülöttük lévő világot.

"Az embergyűlölő!" - mondták róla, miközben nagyon szerette az embereket. Éppen ezért ostorozta őket, mert EMBERT szeretett volna faragni belőlük.
Semmi nem volt jó számára. Indulatos volt, nagy kritikusa az emberiségnek.
Remetemódon élt, növényekkel táplálkozott, gyűjtögetett (miközben király is lehetett volna), nem voltak szolgái sem. Szervezete legyengült, megbetegedett. Visszament a városba, s mivel nem hitt az orvosi véleménynek, panaszát is rejtvényekben adta elő, mit az orvosok nem értettek meg. Így kénytelen volt maga kezelni betegségét.
60 évesen halt meg. Mindössze 129 tanítása maradt ránk, mégis a legnagyobb filozófusok között tartják számon. Ízelítőül néhány gondolata:

- Keresni kezdtem önmagamat.

- Menj és járj be minden utat, a lélek határait el nem éred, olyan kimeríthetetlen.

- Nehéz a szenvedély ellen harcolni, mert azért amit akar, a lelkét dobja oda.

- Az emberi tanítás, mint a gyermekek játéka.

- Az ismerethalmaz nem tanít meg értelemre.

- Az út fel és le ugyanaz.

- A méreg egyes embereknek gyógyszer.

- Nem léphetünk kétszer ugyanabba a folyóba.





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=356