Angol nyelvoktatás a XXI. század elején
Dátum: Szeptember 14, kedd, 20:38:48
Téma: Dolgozat


Ma már egy tökeletességre vágyó nyelvoktató nemcsak szórakoztató, művelt, türelmes, tisztelettudó és megértő kell legyen hanem jó ha számitógéppel is tud bánni es internetben is jártas.

Ebben az esetben tinédzser tanítványai azt is megbocsátják neki ha nem tudja, hogy Eminem kicsoda, és hogy Ramstein az nem egy sörfajta.
Az angol nyelv univerzális fontossága ma már közhely. Europához és Amerikához közeledő országunkban is nehezen található valaki aki kétségbevonná az angol nyelvtudás fontosságát sőt nélkülözhetetlenségét legtöbb szférában, főleg a jövő generációk számára.
Rengetegen, valószínüleg több százezren, főleg fiatal és középkorú generációkból, tanulnak angolt Magyarországon is, iskolában, főiskolákon, egyetemeken, valamint magánoktatás keretében- magán tanárral- ún. ?one to one? tanulás keretében- valamint csoportos kurzusokon. Úgy gondolom az a többezer diák ( tinédzserek, felnőttek), szülők, és nem utolsó sorban fiatalabb tanár kollegáim érdeklődésére számot tarthat ez a rövid értekezés az angol nyelvoktatás- tanulás helyzetéről 2004-ben.
Ami a metodológiat jelenti, tizenhét éves tapasztalatom szerint is, egy hatékony nyelvóra az ún. három P-t kellene magába foglalja: Presentation- Magyarázat, Practice- Gyakorlatok és Production- Kommunikáció kreáció- t. (D. Byrne, 1986) A leghatékonyabb nyelvóra szerintem nem több mint 10% magyrarázatból - ez otthoni tanulással is elsajátítható- max. 20% gyakorlatból , és kb. 70% nyelv- kreacióból kellene álljon. Tanárok gyakran felejtik el, akár magánórákról akar csoportos fizetett kurzusról van szó, hogy a tanitványok azért fizetnek, hogy elsősorban verbális kommunikációt tanuljanak. Egy jólismert kínai mondás szerint: ?Hallom és elfelejtem, látom es megjegyzem, csinálom és tanulom.? A beszéd egyedüli hatékony elsajatitási módja, ha a tanitvány beszél. Az ún. ? communicative approach? ? kommunikáció- centrikus oktatás mindent ennek a verbális kommunikációnak rendel alá. ( Jeremy Harmer, 1982). Sajnos gyakran találkozom azon tanárok ?áldozataival? akik ezt nem értik kellőképpen meg- néha több évi tanulás után a tanítványok nehézségbe ütköznek például információt adni egy idegennek a városban.
Természetesen ez nem jelenti azt, hogy egyéb metodológiai attitűdöknek ne lenne meg a szerepe. A ?szuggesztopédia? ( G. Lozanov, 1978) ,- a tantermi hangulat, képek, zenei hátter stb. fontosságát hangsúlyozza. A ? csendes módszer? ( R. Rossner, 1982) a tanár minél kisebb mértékű beavatkozását a tanulás folyamatába helyezi előtérbe. Az ún. ? feladat alapú oktatás? olyan projektek kidolgozásához apellál amelyek a diákok érdeklődését kiválthatják.( J. Willis, 1996). Más metodológiai konceptek a ? Közösségi tanítás elmélete? és a ? lexikai elv?. És nem utolsósorban említésre méltó az általam is gyakran használt ? humanisztikus nyelvoktatás?, ami nemcsak nyelvoktatást hanem ezen keresztül általános műveltéséget gazdagitó nyelvórákat jelent.
Végül néhány mondatban tekintsük át a modern nyelvtanításhoz nélkülözhetetlen számitógép szerepét- es az ehhez kapcsolódó internetes ?on line? tanításét. Az ún. CALL-az angol rövidítés szerint, a szamiítógéppel asszisztált nyelvtanulás azt hozta az utóbbi években amire talán Kosztolányi is utal részben a huszas években írt Gondolatok a nyelvről címu esszésorozatában. ? De a természetttudományos nyelvészet előbb- utóbb megvilágítja ezt a rejtélyt, amivel bizonyára karöltve jár majd fiziológiájának megfigyelése és a nyelvtanulás megkönnyítése is.? A rendkívül hatékony interaktív CD- k, videoleckék es könnyen kezelhető ( MP3) hanganyagok használata nézetem szerint felére, harmadára csökkentheti a bizonyos nyelvtudás ( kommunikatív képeségek ) elérésehez szükséges időt- megfelelő tanári segítséggel.
Az internet szerepe szintén jelentős. Én magam jó pár kitűnő weboldalt használok rendszeresen tanítás közben Az ?on line? gyakorlatok, amelyek azonnal kijavítják a diák hibás válaszait természetesen otthoni tanulásra is nagyon alkalmasak. A hihetetlenül kreatív, szokszínű, instruktív amerikai nyelvoktató weblapok gyerekeknek izgalmas es hatékony nyelvórákat segítenek létrehozni.
Mindezen újdonságok természetesen kissé átalakitották a ?perfekt? nyelvtanár képét. Ma már egy tökeletességre vágyó nyelvoktató nemcsak szórakoztató, művelt, türelmes, tisztelettudó és megértő kell legyen hanem jó ha számitógéppel is tud bánni és internetben is jártas. Ebben az esetben tinédzser tanítványai azt is megbocsátják neki ha nem tudja, hogy Eminem kicsoda, és hogy Ramstein az nem egy sörfajta.


Szabó Péter










Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=357