Hintáslegénynek jelentkezett,de majomnak vették fel
Dátum: November 03, szerda, 14:29:42
Téma: Könyvismertetők


A "Nekünk Kovács kell!" kocsma lakói mesélték a világhírű Donnert Cirkuszról, melyben a bengáli tigris papagájt szült.


A "Több is veszett Kovácsnál!" kocsma lakói /Kovács a tulaj!/ szembe laknak a "Nekünk Kovács kell !" borozóval.
Aranyalma, Százszorszép és Bazalt épp arról beszélt, mikor egy deci féldecire éppcsak beugrottam, hogy magyar-e az 1939.ben Ipolyságban született Paul Urbányi, aki 1933-ban az argentin irodalmi pályázat Premium Planeta-ban rendezett döntőjébe küldte -sikerrel-szatirikus regényét, a magyarul is megjelent Silver-t? /Megjelentette a dunaszerdahelyi Nap Kiadó, 2004, fordította Dobos Éva/.
Hiszen az író kilenc évesen hagyta el szülőhelyét, mely akkor már nem tartozott Magyarországhoz, családja előbb Argentinába ment, majd a baloldali eszmékkel rokonszenvező művész 1977-ben Kanadát választotta lakhelyül. Politikai okokból.
Noha a művész spanyolul publikál, művei angol, francia , stb. egyszóval világnyelveken váltak ismertté, bár a dunaszerdahelyi könyvbemutatón magyarul értett szót az olvasókkal.
Silver egy majom.A majmokat lelövik. Na, ugye. King Kong óta. A fogyasztói társadalom kritikáját egy majom olvassa fejünkre?
Megtalálja egy középosztálybeli amerikai család, megtanul beszélni, topmenedzser lesz, bemutatják az egyetemen, fogadja a dékán, ám épp az örökbefogadó pár hölgytagjával bonyolódik gyöngéd liason-ba. Skandalum. A majom tartja a görbe tükröt?
Pierre Boulle óta tudjuk, bolygónk a majmoké.
És hogy mennyire?
Azt Bernard Malamud magyarul is olvasható Isteni kegyelem c. regénye mondja el.
Itt egy termonukleáris katasztrófát él túl, egyedül az emberiségből Calvin Cohn, zsidó paleontológus, a tenger mélyén.
Megmenekülése után majmokkal próbál felépíteni, egy, az emberi társadalomra hasonlító közösséget, csimpánzokkal. Megkezdődik az evolúció, a történelem ismétli magát.
Calvin Cohnt megfeszítik a majmok, de többek közt egy keserédes Romeo és Julia parafrázis kapcsán.
Pablo Urbányi a kelet-európai groteszktől /Capek,Karinthy/ tanult sokat és a spanyol irodalom aranykorát fémjelző szerzőktől. Az ellentéteket ellensúlyozó humor nála a feloldás eszköze.
talán igaza volt Henri Bergsonnak, aki a Nevetés c. monográfiájában megírta a történetet:
Egy étkezőkocsiban egy társaság vicceket mesélt, de a közelben üldögélő magányos férfi nem nevetett.
Ugyanez fordítva:
A temetőben zokog a gyászoló csoport.A sír mellett 10 méterre áll egy magányos férfi. érzéketlenül áll. A lelkész invitálja.
A férfi válaszol: Nem ehhez a felekezethez tartozom.
Bergson szerint az alapvető emberi /főemlősi?/ érzelmek alapja egy csoport szellemi azonosságtudata.
A kutatók régóta keresik a majmok és az emberek közt az összekötő láncszemet. Ez hiányzik Darwin híres tétele tökéletes bizonyításához.
Mi vagyunk azok...
A könyv pedig jó.








Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=477