Polcz Alaine: Rend és rendetlenség
Dátum: November 11, csütörtök, 17:35:30
Téma: Könyvismertetők


Polcz Alaine fenti könyve az emberek rendhez fűződő viszonyáról szól.


Az első meglepetés, amely a könyv olvasása során ért, az volt, hogy a rend ellentéte nem a rendetlenség, hanem a káosz. Az emberek rendhez való viszonya nemcsak tanult dolog. Vannak alapvetően rendes vagy rendetlen emberek, de életük során változhatnak, függően a lakótársaktól és a körülményektől.



Legnehezebb a rend megtartása a nagyon kicsi és a nagyon nagy lakásokban, ehhez nagyfokú talpraesettség kell. A depressziós emberek, a zsenik általában rendetlenek. Azok is, akiknek együttélő társaik túlságosan rendszeretőek, mert ők elkényelmesednek vagy ezzel tiltakoznak a drill ellen. A káosz válságot jelent, attól függően, hol jelentkezik. Ha a munkában, akkor a munkahelyhez való viszony nem jó, ha otthon, a családi élet van válságban. Egy példában egy férfinak egyetlen dolga volt: az ágyazás. Mindig behajította az ágyneműt. Később a családi válság is az ágy körül keletkezett. Ha valakinek a konyhájában rendetlenség van, az valószínűleg nem szeret főzni, de például egy rendetlen ember is rendben tarthatja a hobbijának kellékeit.



A rend lehet lényegi és formai, ugyanígy a rendetlenség is. Ha látszólag rendetlennek találunk egy szobát, de benne a lakó mindent megtalál, az valójában rend. Ha látszólag rend van, de az nem szolgálja a szobában élők életét: az rendetlenség.



Idézet a könyvből: " Az építész által lezárt tereket csak mint üres kereteket foghatjuk fel. A lakók panaszai és okfejtése rendszerint nem magyarázat, többnyire tünet, amit csak alapos megfontolással lehet értékelni. Amikor az ember jó úton van, és meg tudja valósítani önmagát és élettervét, akkor a legrosszabb körülményekből jót is tud kicsiholni; amikor viszont zsákutcában van, rendszerint a körülményeit okolja, és mindig akadályozza valami abban, amit éppen tenni akar, vagy tennie kellene." 41. o.



Az emberek döntő többségének szüksége van külön fiókra, amiben saját dolgait tarthatja, kivétel a kicsi gyermekek és a kivételesen autonóm személyiségek. Akiknek nincs erre lehetőségük, dobozban, táskában vagy akár a zsebükben teremtik meg ezt a szuverén helyet.



A könyv egyetlen szépséghibája az, hogy gyakoriak benne a figyelmetlenségből adódó helyesírási hibák. Pozitívuma viszont, hogy rengeteg személyes példán át láttatja velünk mások rendhez való viszonyát, ezzel önismerethez segít.



A könyv adatai: Polcz Alaine: Rend és rendetlenség Jelenkor Kiadó, Pécs, 2004. 229. o. Ára: 1800 Ft





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=494