Polcz Alaine: Éjjeli lámpa
Dátum: November 17, szerda, 09:32:36
Téma: Könyvismertetők


Ez a könyv Polcz Alaine esszéit, elmélkedéseit, történeteit tartalmazza.


A mű három egységre tagolódik. Az első részben életének néhány epizódját meséli el, a házról ír, melyben hosszú évtizedek óta lakik és barátairól, szomszédairól. Érdekes, ahogy a pesti társasház kertje, hangulata megváltozik egy új politikai korszakkal, majd egy házmesterváltással. Ebben a részben sok írót, költőt megemlít, akivel személyes barátságban volt, pl. Nemes Nagy Ágnest és Németh Lászlót. Leírja az '56-os eseményeket, ahogy azt az írók megélték.



A második részben tűnődik háborúról, kisebbségről, szerelemről, olvasásról, majd egy női nudista strandon szerzett élményeiről számol be, hogyan látja nőtársai testét, szemérmességét.



A harmadik rész a halálról szól, mely pszichológusként a szakterülete. Ebben leírja pl. barátnője, Nemes Nagy Ágnes halálát, de szóba kerülnek a halálközeli élmények és a Mi Atyánk imádság is. Egy érdekes rész A gyász c. cikkből: "Ha bennünket ért veszteség után nem gyászolunk, nem végezzük el a gyászmunkát, ez nemcsak az egész életutunkat, de a további sorsunkat, sőt több generáció sorsát is befolyásolhatja. Túlféltés, szorongás, balesetek miatti aggódásk, állandó félelem a betegségektől, a partner, a vagyon, a szellemi dolgok elvesztése miatti aggodalom, szeparációs és halálfélelem; céltalanság érzése, depresszió - nagyjából ezek a leggyakoribb következmények. A szülő a gyermekében is indukálja a félelmet, aki ezt továbbadja majd a saját gyermekeinek. Egy-egy család, amely nem dolgozta fel a tragikus gyász-eseményt, a veszteséget, 60-70 éven keresztül is képes élő emlékként megőrizni azt.... A segítség csakis az lehet, ha feltárjuk a nem tudatos, fel nem dolgozott eseményeket, a gyászt." 153. old.



Ajánlom a könyvet mindenkinek, főként azoknak, akiket érdekelnek a lélek belső történései.



A könyv adatai: Polcz Alaine: Éjjeli lámpa Jelenkor Kiadó, Pécs, 1999. Ára: 980 Ft.





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=504