Egy regénnyel került be az irodalomtörténetbe
Dátum: December 17, péntek, 10:06:59
Téma: Könyvismertetők


Olyan otthonosan mozgott az emlékiratok müfajában, mint szalamandra a tüzben. Herczeg Ferenc, kinek lapjában Ady a legforradalmibb versét közölte.


A bánáti Versecen született Herczeg Ferenc Szegeden tanult meg magyarul.
Egy párbajvétsége miatt ítélték államfogságra, s három hónapi váci börtönléte alatt született az a munka, mely alapján Bori Imre számon tartja öt A jugoszláviai magyar irodalom története c. kötetében.
A mai kritika nem sokra tartja, dzsentriábrázolását meghaladták, mondják.
Nos az Új Idök . lap élén számos költö, novellista kapott megjelenési elhetöséget lapjában, még a sokkal radikálisabb Ady is, de az se baj, ha egy írónak a kortárs Mikszáth adja át a stafétabotot.
Fenn és lenn c. regényét a Regénytár pályázatára küldte be, s szomorúan látta, hogy nem nyert.
Inasát küldte el a kéziratért.
Néhány nap múlva maga a kiadó kereste meg, Singer úr, a Singer és Wolfner kiadóvállalat igazgatója.
Herczeg pont annyit kért honoráriumként, mint a pályadíj volt. Ezer aranykoronát.
Ez volt a legdrágább, börtönben írt regény.
Aztán Herczeg " kiiratkozott" a vajdasági irodalomból és a magyar vidéki dzsentri létproblémáinak szószólója lett, darabjaival/ a legsikeresebb A kékróka volt/ olyan szerzövel versenyzett a színházi dicsöségért, mint Molnár Ferenc.
Nem is ezért irigyelem, talán azért, mert ö volt az elsö magyar író, aki honoráriumából, yachtot vett az Adrián





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=578