Osama
Dátum: December 23, csütörtök, 07:47:19
Téma: Életünk napjaink


Nézd meg.
Neked szól. Vallomás. Egy másik világról. Neked.


Ez a film, olyan, mint egy álom. Nem kézzelfogható, alakjai kicsúsznak a kezedből, mielőtt megtapinthatnád őket, hogy valóságosak-e, és ha nem szeretnéd az ünnepeket valami őrült bűvöletben eltölteni, kényelmesebb, ha elfogadod a reacionálisabb magyarázatot: mese az egész.

Szóval a főhős, egy kislány. Valószínűleg pont olyan hétköznapi, mint te, vagy én, vagy amilyen az anyukád, a nagymamád volt tizenkét évesen. Csak sajnos nincs olyan szerencséje, hogy itt éljen, nem ide született, ebbe a minden apró, és óriási hibájával együtt is békés, boldog kis országba.
Hát, igen. "Osama" egy afgán kislány, hogy ne haljon éhen ő, és az édesanyja, meg a nagymamája, fiúnak öltözik, hogy dolgozhasson. A tálib rendszer elnyomását, a nőkkel szemben tanúsított állíti viselkedését, már az első képsorban láthatjuk: a vízágyúval szétvert női tüntetők látványa után nem sok jót remélünk szegény főhősnek. Itt nem is lehet happy end. Miután az utolsó kockák is leperegtek, megfordult ugyan a fejemben, ha ugyanezt a témát Hollywoodban dolgozták volna fel, akkor igenis lett volna boldog vég. De mi értelme? Ha az igazság ugyanaz marad? És nem is csak az, ahogy "Osamával" (igazi, lány-nevét nem is ismerjük) bánnak, hanem a "normális" mindennapi élet.
A nők állatok. Ezt sugározza a férfiak minden magszólalása. aki ellenszegül, azt megkövezik.
A házak, olyanok, mint nálunk a középkor táján lehettek. (És még én ne legyek hálás???) A legújabb találmány, ami a filmben észlelhető volt (a gépfegyvereken kívül) a gyufa.
A közbiztonság... inkább csak közbiztonságtalanságról beszélhetünk. Ha valaki elmegy reggel otthonról, senki sem lehet biztos benne, hogy mégegyszer viszontlátja, hogy este hazatér.

Igazából nem mered elhinni, hogy mindez igaz lehet. De az amtőr színész főszereplő kislány, akit a rendező az utcán szedett össze, csak a tekintetével annyi szenvedés emlékét sugározza, hogy nehéz elhitetni magaddal, hogy mindez csak rossz álom, hogy a végén felébredsz, és hazamehetsz a kényelmes házadba, hogy mese az egész, egy jó fantáziájú rendező agyszüleménye.
Nem. Ez egy körkép, a rendező hazájáról, egy szomorú mesébe ágyazva. Gyönyörű, álmobéli képekkel mesél az elmesélhetetlenről.

Érdemes megnézni. Csak vigyél magaddal valakit, aki a végén átölel, és visszarángat a boldog karácsonyi hangulatba, és nem hagy Osama mellett a kietlen afganisztáni élet gondjain borongani.





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=598