ISMÉT KEVESEBBEN VAGYUNK...
Dátum: December 28, kedd, 20:44:27
Téma: Életünk napjaink


Elhunyt Susan Sontag, Amerika, s kissé tán a világ egyik legmeghatározóbb írója, filozófusa.




Eltávozott közülünk Susan Sontag amerikai író, filozófus. A hetvenegy éves író hosszú ideje leukémiában szenvedett. Sontagot sokan Amerika egyik legjelentősebb gondolkodójának tartották. Ő maga "megszállott moralizálónak " jellemezte magát.

Sonntag 1933-ban született, és Tucsonban, Arizonában nőtt fel. Chicagóban végezte el az egyetemet, majd továbbni tanulmányokat folytatott a Harvardon és az oxfordi St Annes College-ban, Oxfordban filozófiából, irodalomból és teológiából.

Sontag több nemzetközi elismerés mellett Amerikában című könyvével elnyerte a Nemzeti Könyv Díjat az Egyesült Államokban.

Összesen tizenhét könyvet írt, emellett számos filozófiai tárgyú esszéje jelent meg. Az ismertséget az 1964-ben megírt Notes on Camp című esszéje hozta meg számára. Ebben az "annyira ronda, hogy az már szép" - esztétikai elemzés módszerét alkalmazta mindenre: a Hattyúk tavától a tollboáig.

Az Against Interpretation (az értelmezés ellenében) című művében fellépett a művészetek kritikai vizsgálata ellen, mert az szerinte megfosztja a művészetet "mágikus, varázslatos erejétől".

A markánsan baloldali elkötelezettségű Sontag íróként, vezető amerikai értelmiségiként társaitól eltérően gyakran hangoztatta politikai nézeteit a nyilvánosság előtt.

A Salman Rushdie iráni író híres-hírhedt műve miatt kiadott halálos vallási fatva ellen is ő emelte fel leghangosabban a szavát irodalmi körökben, szakadatlanul kampányolt az emberi jogok érvényesülése mellett. Az 1990-es évek elején Jugoszláviában utazva hívta fel a figyelmet a polgárháború jogsértéseire.

2001. szeptember 11. után újságcikkekben kérdőjelezte meg az amerikai külpolitika helyességét. A 2001 szeptember 11-i, Amerikát ért terrortámadások után komoly vitát váltott ki, amikor azt írta: "bármit mondjanak is a támadókról, gyávák nem voltak". Sontag később bocsánatot kért kijelentéséért.

Legutóbb az iraki háború megindítását állította pellengérre s keményen bírálta hazáját, amikor lelepleződött, hogy az iraki Abu Graib börtönben megkínozták a foglyokat.

Sontag egész életében küzdött az emberi jogokért. 2003 őszén a világ egyik legrangosabb irodalmi eseményének számító frankfurti könyvvásáron a Német Könyvkereskedelem Békedíjával tüntették ki.
(Peace Prize of the German Book Trade)





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=614