Húsvét közeleg!
Dátum: április 11, vasárnap, 19:50:30
Téma: Életünk napjaink


A tojás szinte egész Európában és Ázsiában a termékenység jelképe.
(Dömötör Tekla írásaiból válogatva!)

Hazánk területén népvándorlás kori és avar sírokban gyakran találtak sírmellékletként tojást, sőt díszített tojáshéjat is.
A húsvéti tojásfestés az asszonyok, lányok dolga. Legegyszerűbb, hogy a tojás felületét levéllel burkolják be, s úgy teszik a festékbe, utána a csipkézett levél helye világos színű marad. Régebben házi festékanyagokat használtak: hagymalevél, zöld dióhéj főzetét, vadkörte-vagy vadalmafa héját, gubacsot stb. Egy Egyházaskozáron élő moldvai asszony mesélte : "Szoktunk úgy almahijuval festeni.Ott vót a savanyó alma, akkor annak a haját lehámoztuk, s megfőztük, s akkor a tojást betettük, s olyan szép sárga vót, hogy borzasztó.Irni is szoktunk viaszval. Szoktunk ugye, szépen megírtuk, aztán betettük a pirosítóba."
A tojások "írásának" leggyakoribb módja az, hogy viaszt olvasztanak meg, s a folyákony viasszal a tojás héjára a kívánt mintákat írják.Ha a viasz megaludt, a tojást a festékbe teszik. A színes tojásról a viaszt letörlik, s a helye sárgásfehér marad. Ezt esetleg másfajta színnel színezik.
Karcolással készültek a vakart vagy kotort tojások. A díszítőmotívumokat éles szerszámmal kotorják a tojásra. Még nagyobb ügyességet kíván a patkolt tojások elkészítése.
A tojásra írt mintáknak helyi elnevezése is lehet. A geometrikusnak vagy stilizáltnak ható motívumot a készítők és a használók azonnal felismerik. A Somogy megyei tojások egyes motívumait pl. kákán pillésnek, tökmagosnak, békalábasnak, dobkötelesnek nevezik."
A húsvéti locsolkodásról már az előző részben olvashattatok.Most álljon itt egy, Szamosszegen gyűjtött locsoló vers azon férfiúknak, akik hétfőn reggel felkerekednek.
Húsvét másodnapján
Az jutott eszembe,
Egy üveg rózsavizet
Vettem a kezembe.
Elindultam véle
Piros tojást szedni.
Adjátok hát lányok,
Ha nem sajnáljátok,
Ha pedig sajnáljátok,
Licskes-lucskos facsaros
Víz lesz a ruhátok.

Természetesen a "klasszikus" Zöld erdős versike is megjárja, vagy a tervgazdálkodást idéző:

Zúg a traktor, szánt az eke!
Elvtársnő permetezhetek-e?!

Az elvtársnő szó tetszőlegesen változtatható, ill. helyettesíthető!
Akárhogy is, de Nyugodt Ünnepeket, a Hölgyeknek sok locsolót, kellemes illatú "vizeket"
az férfiúknak sok tojást kívánok!








Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=84