Kritika
Dátum: április 02, szombat, 19:57:31
Téma: Dolgozat


No, Barátaim az Úrban, mitévők legyünk ezzel a verssel? És mitévők legyünk magunkkal, ezt a verset olvasván?


Gondolatok Hules Béla 1985-ben megjelent Magányos iniciálé című köteténeknek olvasásakor
Hules Béla 1985-ben megjelent Magányos iniciálé című kötetéből idézek egy verset:

ajtók

lakásajtó . szárnyasajtó . folyosóajtó . verandaajtó . vécéajtó . templomajtó . boltajtó . börtönajtó . kertajtó . kunyhóajtó . vasajtó . páncélajtó . lengőajtó . forgóajtó . billenőajtó . üvegajtó . csapóajtó . padlásajtó . pinceajtó . tárt ajtó . nyitott ajtó . csukott ajtó . bezárt ajtó . kulcsra zárt ajtó . betört ajtó . tolóajtó . műtőajtó . titkos ajtó . rejtett ajtó . párnázott ajtó . vagonajtó . eltorlaszolt ajtó . lepecsételt ajtó . tapétaajtó . nyikorgó ajtó . festetlen ajtó . festett ajtó . barnára festett ajtó . fehérre festett ajtó . kifelé nyíló ajtó . befelé nyíló ajtó

…………………………………………………………………………………………………

No, Barátaim az Úrban, mitévők legyünk ezzel a verssel? És mitévők legyünk magunkkal, ezt a verset olvasván? (Nem szeretem, ha egy vers elolvasása ilyen kérdéseket generál bennem. Idegesít. Türelmetlenné, arrogánssá, cinikussá, dühössé tesz. Olyanná, amilyen nem akarok lenni!) Eszembe jut erről a versről az ugyancsak a nyolcvanas években Nyíregyházán, az akkor még Lenin téri kiállító teremben (ami tudtommal azóta Páll Gyula terem) kiállított orvos-festmény , a Csillagközi tér. Nos, az a festmény a maga monumentális, 100x150 cm-es nagyságával, a grafitszürke vonalak szabálytalan halmazának segítségével kialakított egyöntetű-szürkeségével megdöbbentett, de szó szerint. Ám, tulajdonképpen abban is volt valami , hiszen tartalmazta a vásznat, a festéket, az időt, laposságával még a teret is, sőt benne volt az alkotójának elképzelése is, ami sajnos a szürke vonalak között a szemlélő számára elveszett. A kritikusok számára viszont nem, mert az a festmény már átment egy komolynak tartott szűrőn, a zsűri véleményezésén, válogatásán. Döbbenten és értetlenül álltam/álltunk a kép előtt, és bennem/bennünk is megfogalmazódott az a kispolgári , nem éppen művészetbarát vélemény, hogy ilyet én is tudnék csinálni. És ez a lehető legrosszabb, amit csak egy MŰ generálhat, előhozhat a szemlélőjéből. Ugyanis az ilyen műből a szellemet hiányolva, a matéria felé asszociál csak a néző/olvasó, és a művészeti alkotások, a művészet szándéka ellenére nem a szellemet, az értelmet, az ihletet, az ideát, a mondanivalót, hanem a földhözragadtságot, a hétköznapiságot, a már-már fojtogató materializmust veszi le . Ezzel be lesz csapva, hiszen a művészet épp ezek ellen, az unalom, a megszokás, a földhözragadtság ellen kell, hogy dolgozzon, a megszokott, sokszor valóságos anyagi szintről más szellemi síkba kell, hogy elvigyen engem/téged, a szemlélőt. Nem az a művészet, ha valaki elvégzi a feladatát, a napi teendőit, a művészet ott kezdődik, ha ezeken felül akar valamit létrehozni. Mit akarok ezzel mondani? Ha valaki elvégzendő napi feladatnak tart egy vers megírását, az inkább hagyja másra azt, mint ahogy J.A. kérte anyjától a mosott ruhák padlásra cipelését. Ha valaki elvégzendő feladatnak tart egy kép megfestését, akkor inkább hagyja másra, vagy ha már mindenáron festékkel akar dolgozni, menjen el szobafestő-mázolónak. (Bocsánatot kérek a szobafestő-mázolóktól, véletlenül sem akartam őket sérteni!) Hules Béla "versében" is csak az ihlet nélküli alkotás vágyát érzem, azt, hogy feltétlenül írni akart valamit. Ha ezzel szemben lett volna mondanivalója ezzel a művel, ha szerinte van benne ihlet, mondanivaló, akkor még sokkal súlyosabb a helyzet, hiszen azt sugallja, (hangsúlyozom, abban az esetben) hogy mi, a lehetséges befogadók nem számítunk neki, hogy mi, a szemlélők olyan buták vagyunk, hogy ezt a "magas-művészetet" úgysem értjük meg, még ha beledöglünk, akkor sem! Hules nem tesz mást ebben a "versben", minthogy felsorolja (talán az értelmező szótárt használva) az ajtók lehetséges változatait. Belemagyarázhatnék akár egy nemes, fajvédő szándékot is, azt gondolva, arra akar rávezetni, hogy lehet ezerféle "ajtó" (ember), annak lehet ezerféle a színe, változata, mégiscsak ajtó (ember) mind. Belemagyarázhatnám, hogy épp az ember talán legfontosabb színterétől, a lakástól, az otthontól indul el, s az ember lehetséges előfordulásának helyeit említve, az ajtók különféle nemeit felsorolva eljut az örök témához, az emberi szellemhez/lélekhez, annak nyitottságához, bezártságához. Ám ezek csak feltételezések. Kérdés az, kell-e a puszta sejtetéstől, a feltételezések lehetőségének megadásától több egy művészeti alkotásban, s ha igen, ez jelentheti-e, hogy egyes formákat ki kell, vagy ki lehet zárni a művészetből? Nem a formákkal van a baj! Ne legyünk kirekesztők!
(Bár, Hulesnek erről is más a véleménye, hogy mennyire, ideidézem Szonett szonettekről című versét:

Úgy határoztam, nem írok szonettet,
prózát beszélek, nem leszek pedáns;
a szonett véltem - szépelgőn pedáns;
költőieskedés írat szonettet.

Valót vét, véltem, ki most is pedáns
gonddal csiszolgat fazettás szonettet,
szót szépítgetvén megússza a tettet,
s végtére egy lesz: cinkos koncedáns.

De lám, legjobbjaink újfent szonettet
írnak, mely tiszta, pontos és pedáns:
tisztát kíván, ki cseppnyit is pedáns.

S míg léha jambust, szépelgő szonettet
ezerszám fosnak, cseppet sem pedáns ,
ki hón' alá kap smirglizett szonettet. )

Sőt, tovább megyek, nem az irányzatokkal van a baj, nem a stílusokkal! (Ám, a modern , az avantgarde egyik hibájának tartom azt, hogy a formai újításról csak az jutott az eszébe, hogy dobjuk sutba a régit.) Az emberi gyarlósággal van a baj, azzal, hogy egoista, hogy hiú, hogy mindenütt a saját nevét akarja látni, hogy ehhez minden lehetséges médiumot, eszközt fel is használ. ("A cél szentesíti az eszközt"?) Az emberrel van a baj, azzal, aki önmagát mind szellemileg, mind emberileg kritikátlanul a művének befogadói fölé emeli, így lenézve, meggyalázva őket. Az emberrel van a baj, aki alkotótársai előtt akar vagánykodni , tulajdonképpen nekik ír, nekik fest, nem az olvasónak, a tárlatlátogatóknak. Az emberrel van a baj, aki nem akarja egész népét tanítani , legfelső fokon az életre, a becsületre, a tisztességre, az értékek szeretetére, mindenre, ami jó és szép!!! Hules Béla megkapta azt a lehetőséget a sorstól , hogy szólhatott az olvasókhoz, hiszen az idézett versek a Magvető Kiadó által megjelentetett könyvben szerepelnek. Szerintem ezzel nem igazán tudott élni. Lehet, hogy a szakma számon tartja, de hogy csak kevés olvasóknak él az emlékezetében, az bizonyos!
És szomorú!

2005-04-02

Karaffa Gyula





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=856