Közlekedés
Dátum: április 08, péntek, 13:04:47
Téma: Életünk napjaink


Közlekedéskultúra a gyalogos szemével. Mióta felvették hazánkat az EU-ba, sok szó esik a felzárkózásról, pótolni valókról.


Mielött még valaki nagyívü politikai eszmefuttást várná tőlem, gyorsan hozzáteszem, hogy csak egy aprónak látszó, de szerintem nagyon fontos hiányosságról fogok írni: Közlekedéskultúránkról.
Határmenti településren lakom, Európa majdminden államának gépkocsija, kamionja átmegy lakhelyünkön. Módunk van saját gyakorlatunkban tapasztalni, hogy ha nem is fényévnyire, de nagyon messze vagyunk még " Európától" a fegyelmezett közlekedés szempontjából.
Miből állapíthatja meg ezt egy közönséges, gyalogosan közlekedő lakós?
Elsősorban abból, hogy ha átkelésre vár a zebránál, a szlovén, horvát, olasz, német, dán, francia, angol személygepkocsi-vezető, szinte százszázalék, hogy megáll, és int, hogy menjen, még akkor is, ha csak egyedül áll ott. A külföldi rendszámú kamionok is megállnak.
Magyar rendszámú autó vezetője nagyon-nagyon ritkán, elvétve tesz ilyet, hogy a kamionokról ne is beszéljek.Talán csak akkor ha közeli ismerős ül a volán mellett.
Szlovén és horvát gépkocsivezetőkkel beszélgetve meg kérdeztem őket, hogyan alakult ki náluk ez az egyöntetű udvarias viselkedés.
Kérdésemre arról számoltak be, hogy országukban nem nagyon vártak arra, hogy az autósok szemlélete megváltozzon, pont -rendszer nincs, ellenben ha a gyologost, aki a zebrán áll átkelésre várva, nem engedik át, minden vita nélkül hatvan-nyolcvanezer Ft-nak megfelelő büntetésben részesítik. Nincs haverság, komaság, nincs kivétel orvos vagy szervizben dolgozó szabálysértésénél, mert igen gyakran cserélik a rendőrjárőröket, és olyanokat osztanak be, akik az intézkedési helyen ismeretlenek.
Megvesztegetési kísérlet esetén, a jogosítvány, a forgalmi engedély és az indítókulcs a rendőr kezében marad, a büntetés pedig százezreket is elérheti.( Van egy magyar ismerősöm, aki inkább otthagyta Szlovéniában az autóját, mintsem hogy elmenjem és a büntetéseket kifizetve hazahozza, mert így még mindig olcsóbban úszta meg).
Hogyan lehetne nálunk is változtatni a helyzeten?
Nem hivatkozom Szent Istvánra, aki nem éppen kesztyüs kézzel bánt az azt ellenkezőkkel, amikor európaiságra kellett tanítani hazánk fiait.
Inkább egy közismert mondással lenne javaslatomat megvilágítani: ahogy egy férfihez - ahogy mondani szokták - a gyomrán keresztül vezet az út, az autóvezető közlekedés-kultúrájának emeléséhez a pénztárcán keresztül.







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=868