KI ÖLTE MEG MUSSOLINIT?
Dátum: Június 24, péntek, 22:19:23
Téma: Kultura


Renzo Martinelli készülő filmje elé
Pár nappal ezelőtt (2005. június 21-én) a ferrarai «il Resto del Carlino»-ban megjelent egy cikk Renzo Martinelli készülő filmje apropójából.


Az olasz dokumentum- és játékfilmrendező tisztázni óhajt még egy 60 éves, hivatalos, ám zavaros álláspontot, amely az olasz történelemben a második világháború végének eseményeire vonatkozik. A rendező szerint nem az «állítólagos Valerio ezredes» ölte meg a Ducét. A megtalált, félreérthetetlen dokumentumok alapján a szóban forgó ezredes nem lehet más, mint Luigi Longo, a kommunista párt második jelentékeny figurája, aki Comóba érve már holtan találta Mussolinit és kedvesét, Claretta Petaccit. A halott párt majdnem bizonyosan az angol titkosszolgálat gyilkolta meg, megakadályozandó, hogy Mussolini nyilvánosságra hozza az akkor Chuchillel folyamatban lévő, Sztálin elleni tárgyalásokat.

Hatvan esztendő telt el 1945. április 28-a, Benito Mussolini és Claretta Petacci Giuliano di Mazzegrában, Dongo közelében való meggyilkolásának napjától. Az újabban előkerülő, hiteles dokumentumok következtében az eddig hivatalos álláspont bizonytalanná vált. Kételkednek, hogy a Ducét és kedvesét «Valerio ezredes» alias Walter Audisio lőtte volna le Aldo Lampredinek, Luigi Longo «jobbkezének» és a partizán brigád politikai kapitányának, Michele Morettinek jelenlétében, aki elfogta Mussolinit és kedvesét.

Ez a verzió, amely a leghihetőbb volt, nagy érdeklődést keltett.

Különböző értelmezésével a korabeli kommunista sajtó nagy port vert fel: az ügyről nagyon jól informált L´Unità folytatásokban közölte az esemény hivatalos verzióját, akár minden más napilap. Amikor végre a kommunista országos napilag rászánta magát az «igaz» történet publikálására, telespékelve a népítéletet(?) végrehajtók neveivel, a kétely továbbra is megmaradt. Ebbe a bizonytalanságba kapaszkodtak bele a sajtó scoop-hajhászai, a mitománok, és a rengeteg «utolsó órák szemtanúja», akik megfelelő honorárium reményében vagy propaganda céljából csodálatos módon visszanyerték a memóriájukat. A tengernyi hitelesnek mondott dokumentumkönyvet, újságcikket, riportot felsorolni nehéz és értelmetlen lenne.

A tények tisztázásának szándékával jelentkezett Renzo Martinelli, aki filmet szándékozik forgatni Giulino di Mezzegra rejtélyéről. A rendező határozottan állítja, hogy Mussolinit az angol titkosszolgálat ölte meg, hogy megakadályozza a Winston Churchillel kötött egyezségének felfedését. Azt is állítja, hogy «Valerio ezredes» nem Walter Audisio, hanem maga Luigi Longo, aki Giulino Mezzegrébe érkezvén már Mussolini és Claretta holttestére talált rá, de a közvélemény befolyásolása végett neki tulajdonították a gyilkosságot.

Arrigo Petacco, az il Resto del Carlino publicistája szerint mindez nagyon kevés egy film elkészítéséhez, és aggódik, hogy a rendező igazságfeltáró, tisztázó szándéka teljesíthetetlen még akkor is, ha a rendező e nagyon sötét esetnek dokumentumai a rendező birtokában vannak. Kérdéses például, hogy el tudta volna-e képzelni Churchill hogy az Olasz Szociális Köztársaság [szerk.: RSI: Repubblica Sociale Italiana] a hanyatló, önmaga árnyékává lett Vajon Mussolini képes lett volna befolyást gyakorolni a németekre, akik – a Duce szavaival –, úgy bántak vele, mintha ő a gargnanói polgármester lenne? – kérdezi, talán nem alaptalan kétellyel. A brit kormányfő – szerinte – inkább tárgyalhatott volna a tekintélyesebb Göringgel, Goebbelsszel és Himmlerrel, akik állandóan ostromolták ez irányú javaslataikkal.

Ez a dokumentumok alapján talán elválik. […]

Folytatás: Klikk ide (Képekkel illusztált teljes cikk)







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=996