[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 331
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 332

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Próza: Gondolatok a középkorról II.-A feudlizmus
Faun

A középkor hármas rétegzettségű:

1. A szerzetes imája
2. A lovag kardja
3. A jobbágy munkája
tartja fenn a társadalmat
(A sorrend kötött és és nagyon fontos!)

A hűbériség lényege: kölcsönös katonai segítségnyújtás.
>A tehetősebb lovag a kevésbé vagyonos társától - annak fejében, hogy őt megoltalmazza - katonai segítségnyújtást vár el.

Georges Duby, Tacitus Germanicája alapján kimutatta, hogy már a germán gyalogoskatonák között is létrejöttek ilyen szerződések - általában szóban - a Kr. u. II. sz. környékén.

A változás a Kr. u. VIII. sz.-ban következett be, a hadviselés módjában. Ekkor jelenik meg ugyanis a germánok körében a nehézpáncélos lovas harcmodor, egyelőre nagyon szűk csoportokban ( a nehézpáncélos felszerelés meglehetősen költséges felszerelés- nagyjából egy falu ára).

Ehhez a harcmodorhoz egy új ún. hidegvérű lófajtát kellett kitenyészteni, amely képes volt a súlyos, nehéz páncélt viselő katona hordozására. (A hadapród neve ebben az időben dextrarius> aki jobb kezével odavezeti a lovat)

Ez kényszeríti ki, hogy a több földet birtokló germán, azért, hogy kevésbé tehetős - többnyire gyalogos - társa őt lóval ellássa, azt földdel javadalmazza, hogy majd ez a gyalogos katona, a föld javaiból gazdálkodva, magát lovas harcmodorban harcolóvá képezze át, ily módon is segíteni tudja nagyurát.

Elsőként a frank uralkodó, Martell Károly adott földet a gyalogosainak, hogy harcmodorukat lovas harcmodorrá képezzék át.
Az így kialakított rendszert piramidális hűbériségnek nevezzük, mert a legnagyobb hűbérúr - a király - egy részt átad hűbéresének, az ebből a földből szintén egy részt az ő hűbéresének, majd a rendszer legvégén megjelenik a jobbágy.

Normandiában, Rouen vidékén egy másfajta rendszer, az ún. normann szisztémájú hűbériség alakult ki.
Ennek lényege, hogy a legnagyobb hűbéres - a király - megtiltja a birtokok továbbosztását és minden hűbérest a saját hűségére esket fel.
Ezt először Hódító Vilmos alkalmazza, amikor a hastingsi csata után, 1066 karácsonyán 4000 lovagot esket fel a saját hűségére. A normann szisztéma még Dél-Itáliában és Szicíliában terjed el, ahová VII. Gergely pápa hívja mega normannokat az arabokat kiszorítandó.

A piramidális rendszert Nagy Károly lovagjai viszik el a Loire vidékéről Észak-Itáliába és az Ibériai-félsziget északi részébe.

A Német-Római Birodalomban egy harmadik típusú feudalizmus terjed el, a főpapi hűbérek rendszere. Lényege, hogy a hűbérurak mind főpapok, akik felett elvileg csak a pápa rendelkezhet, a német-római császár nem. (Ez lesz majd az invesztitúraharc fő oka.)

Feudalizmuson mindig a hűbérúr és hűbérese viszonyát értjük. Ez nem jelenti azt, hogy a hűbéres megalázó helyzetben lenne hűbérurával szemben. (Az ábrázolásokon szinte soha nem hajtja meg a fejét). A hűbérúr legfőbb kötelességei közé tartozott, hogy megvédje hűbéresét.

Ajánlott irodalom:
Georges Duby:-A katedrálisok kora
-A lovag, a nő és a pap
-Emberstruktúrák a középkorban

Bencés regula
Tacitus: Germanica
Ideje: Július 11, kedd, 16:02:10 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza a szint főoldalára

Régi próza beküldések (leállítva)
Szint: Régi próza beküldések (leállítva)

"Gondolatok a középkorról II.-A feudlizmus" | Belépés/Regisztráció | 0 hozzászólás
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.30 Seconds