Lelkes Miklós: A CSÁSZÁR TANÁCSOSA
Dátum: Január 24, hétfő, 20:33:49
Téma: Régi próza beküldések (leállítva)


Hol volt, hol nem, volt egyszer egy nagyon gazdag és hatalmas császár, annak száz tagú császári tanácsában pedig egy nagyon kövér tanácsos. Ez a tanácsos azonban olyan okos volt, mint a tanács többi tagja együttvéve:

ő volt a legokosabb az egész birodalomban.
A császárt jórészt e kövér tanácsos ötletei , tanácsai segítették rendkívüli hatalmához és gazdagságához.Ilyen túlontúl kövér azért lett ez a tanácsos , mert õ maga nem hallgatott a jótanácsra: ne egyen annyit és mozogjon többet.Iszonyú sokat evett , mozogni pedig alig mozgott: hivatalába gyaloghintón vitte négy szolga és hát maga a tanácsadás nem baltával való favágás az erdõn vagy kaszasuhogtatás hajnalhasadástól napnyugtáig a beérett búzamezõn.
Minden maradt volna a régiben , ha a császár álmában meg nem jelenik , no , nem kövér tanácsosa , de annak szíve , tüdeje , mája.Igen panaszkodott mindegyik: nem sokáig bírja már azt a nagy súlyt , megterhelést , amit gazdájuk rájukrakott.Amikor a császár felébredt , belátta , hogy tennie kell valamit , ha kincseknél százszor többet érõ tanácsosát még sokáig udvarában akarja látni , nem pedig annak díszsírját látogatni a temetõben.
Maga elé hivatta hát és így szólt hozzá:
- Szolgálataid jutalmául valami rendkivül értékeshez szeretnélek juttatni! Ám ki kell állnod egy számodra valószinûleg nem könnyû próbát.Itt van ez a jókora kenyér , fogd! Indulj vándorútra birodalmamban , de gyalog! Addig mehetsz , amig ebbõl a kenyérbõl ehetsz , légy hát takarékos , csak vékony szeleteket vágj belõle! Egy kis tej vagy gyümölcs hozzá nem árthat meg , de nehogy kolbászt , hurkát , szalonnát vagy más hasonlót falatozz melléje!Minnél nagyobb távolságot , hosszabb utat tudsz így bejárni a két lábadon amíg a kenyér elfogy , - annál nagyobb lesz a jutalmad!
A kövér tanácsos fejet hajtott és elment.Ez hát az elismerés az õ sok hasznot hozó tanácsaiért?! Gyalogoltatja , meg szinte koplaltatja õt a császár!
Hanem azért a jutalomra is gondolt: lehet , hogy nagyonis megéri majd mindezt az áldozatot!
Útnak indult hát az apostolok lován: két becses lábán.A császár nem kételkedett hûségében és abban , hogy az elõírtakat igyekszik majd teljesíteni , de azért - biztos , ami biztos! - két álruhás szolgát utánaküldött , figyeltette.
Kövér embernek nehéz a járás , hát még amikor hasa is követelõdzik-lázadozik!A tanácsos hozzászokott ahhoz , hogy mindig megtölti bendõjét a legfinomabb falatokkal - pukkadásig.Most viszont a jutalomra gondolt és elhessegette magától a csábító gondolatokat és egy-egy házból vacsoraidõben orrához kilibegõ finom illatokat.Ahol megszállt: a vendéglátásért tisztességesen fizetett , de õ maga nem fogyasztott mást egy nagyon vékony szelet kenyérnél , ahhoz meg egy-két csésze tejet ivott vagy néhány marék szedret eszegetett.Persze , kín volt látnia , hogy házigazdája sült báránycombba harap vagy fényesbõrû hurkába szúrja villáját .Hát még hallania amint õt szíves szóval kinálja!
Sokáig tartott az útja , de , ahogy kilói fogyatkoztak , lábai egyre engedelmesebben , végül már szinte vidáman járták a hintók , szekerek nyomát.Eltelt egy egész hónap mire utolsó darabka kenyere is elfogyott.Felesleges , sõt káros kilóiból szépen leadott: számszerint harmincat.
Jelentkezett a császárnál és beszámolt útjáról.
- Lám , lám! - dörzsölgette kezeit a császár elégedetten.Egész csinos fiatalember lett belõled!Úgy látom , megkaptad hosszú gyaloglásod és szerény étkezéseid jutalmát.Leadtál harminc kilót , amely rádakaszkodott és a sírhoz közelitett...Mérték nélkül nincs érték! Szerintem az egészség igen nagy érték és mértékletes életed az utóbbi hónapban legalább akkora hasznot hozott neked , mintha mindegyik leadott kilód helyett egy kiló aranyat kaptál volna! Remélem , ezzel elégedett vagy!
- Igen , Fényességesen Fenséges Császárom! - mondta a kövér tanácsos , mert okosságából nem vesztett szemernyit sem és belátta: a császárnak alighanem igaza van , de ha nem volna igaza , akkor sem volna okos dolog ellentmondani neki.
Meghajtotta magát és távozni készült , de a császár visszaintette:
- Hová sietsz úgy?! Azt mondtam: neked minden leadott kilód megér egy kiló aranyat , de nekem , a császárnak , szintén megér legalább ennyit , hogy legokosabb , jövõbe látó tanácsosomat ezek a kilók most már nem húzzák-vonják sírja felé! Keresd fel kincstáram!Ott , kizárólag a mai napon , valaki más helyettesíti kincstárosom , de akit ott találsz , az minden leadott kilódért kész átadni a kiló aranyat!
A szépen lefogyott , immár csinosnak is mondható külsejû tanácsos igencsak meglepõdött , annyira , hogy zavarában a köszönõ szavakat is alig tudta elmondani.
Ám az igazi meglepetés még hátravolt!
A kincstárost ugyanis ezen a napon nem más helyettesitette , mint a császár legidõsebb és legszebb leánya.Nemrég töltötte be tizennyolcadik életévét.Gyönyörû pirosfényû ruháját gyöngyök és hímzett ezüstcsillagok diszítették.Õ maga is úgy nézett ki , mint egy sugárzó piros csillag.Nevetett és megkérdezte:
- Tisztelt Uram , ugye a harminc kiló aranyért jött?! Kimérhetem? Hozott valamit , amiben elviszi?
A tanácsos nemhiába volt a birodalom legeszesebbje: tudott választani a szív izgatottan dobogó és az arany hivalkodóan csengõ hangja között.Õ is nevetett:
- Eredetileg tényleg ezért jöttem , de , most , hogy egy kápráztatóan gyönyörû , fényességesen fenséges piros csillagot látok magam elõtt , hej , de elcserélném a harminc kiló aranyat e csillag harminc csókjáért!
A tanácsos régen szerelmes volt a császárleányba , de számára elérhetetlen magasságban hitte.A leány pedig már akkor is epekedõ pillantásokat vetett a tanácsosra , amikor az még ugyancsak kövér volt , hát még most , amikor ilyen jóképû külsõvel jelent meg! Ugyancsak sietett a válasszal:
- A piros csillag cseppet sem bánja az ilyen cserét!
Harminc csók nem kevés , különösen , ha nem is harminc , mert nem számolja sem az , aki adja , sem az , aki kapja.Az ilyen számtani nagyvonalúságnak nemegyszer házasság a vége.
Az lett most is.A tanácsos feleségül vette a császár szépséges és egyúttal kedves , jóságos leányát.Az ilyen jóságosakra szokták mondani hogy arany szívük van.Az aranyszív pedig olyan értékes , hogy értéke arannyal nem is mérhetõ!






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News2&file=article&sid=511