[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 208
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 208


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Próza: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés
mickey48



A barlang titka



( Apa mesélj!)



Különös titkokat rejt a Mátra hegység.

Száz meg száz ismert és ismeretlen barlangjában megható emberi sorsok kezdődtek, és végződtek. Nincsen ez másképpen ma sem.

Mese-történetem egy ilyen rejtélyes, titokzatos barlangról szól, melyet ma is csak azok találnak meg, akiknek szükségük van rá. Ismeretlen, kutató szemek elől vigyázóan elrejti a természet.



***



Olyan hat éves forma kisfiú lehettem. Akkoriban igazán hideg telek jártak, hiába duruzsolt vidáman Apám által gyártott fűrészporos kályhánk – bár vasköpenye vörösen izzott – a kegyetlen kinti hideg mindenen áthatolt. Igazából csak egy segítséget ismertünk ellene:

Édesapám és Édesanyám összebújva a széles tölgyfaágyon, közöttük – a legvédettebb helyen – pedig én. A hatalmas dunyha minden hideggel képes volt megbirkózni, no és ha még hozzá adjuk az esti mesék izgalmát, hát egészen jó éjszakai hálóhely kerekedett belőle.

- Apa mesélj! Biztattam Apámat rendületlenül és vég nélkül, hiszen egész nap izgatottan vártam az esti folytatást, ugyanis szinte mindig valami érdekfeszítő mesében voltunk benne valamennyire. Rend szerint egy este sosem ért véget, mert Apám – fáradtan hazatérvén a munkából – kevésbé bírta az éjszakai mesélést, mint jómagam, aki erős, kipihent létére bizony kevesellte az erre fordított időt. De ha Apám egyszer elaludt, őt aztán…

- Apa mesélj! És Ő rendületlenül mesélt, amíg ereje bírta.



***

Valamikor, nagyon régen, egy Mátra menti apró faluban, amely mindössze néhány házból állt – nem is volt ez igazi falu, inkább csak amolyan szénégetőtanyák alkották – történt ez a különös eset.

Pali bácsi, és fia Palika egy takaros kis házban laktak, melyet Pali bácsi és szeretett felesége – amikor még élt – saját maguk építettek szép lassan, ügyesen az erdő fáiból, mielőtt összeházasodtak.

Különös szokás volt ez a szénégetők életében, akik egymástól tanulták, örökölték ezt az érdekes szakmát – már idejét se tudta senki, mióta.

És az is egy különös szokás volt közöttük, hogy amikor két fiatal össze akarta kötni az életét, előbb egy házat építettek maguknak ketten, közös erővel az erdő fáiból. Az volt a hiedelem, hogy így örök időkre egymáséi, és az erdőé maradnak.

Nem történt ez másként Pali bácsiékkal sem. Eszter – a felesége - azonban fiatalon meghalt egy baleset következtében, és Pali bácsi egyedül maradt kisfiával az erdei faházban. Lassan telt az idő felettük, és Palika csodaszép szál legénnyé erősödött a nehéz munka következtében.

Bizony hamar megtalálták egymást Emesével, hiszen itt mindenki már gyermekkorától a szénégetést tanulta. A leányoknak is volt bőven feladatuk a szén zsákolásával, és a szekerek megrakásával. No ne képzeljük ezt valami embertelen munkának, mert a hatalmasan megtöltött zsákok néha még húsz kilót sem nyomtak – a faszén nagyon könnyű anyag.

Emese csodaszép volt, és a fiatalok lassan egymásba szerettek. A két fiatal és Pali bácsi is úgy gondolták, hogy nagyon jó lesz nekik Palikáék háza – így az öreg sem marad egyedül. Így is történt minden.

Békésen és boldogan eléldegéltek az első évben, Bár Emesének mindig valami baja volt Pali bácsival: hol az öreg pipája zavarta, hol a kissé hangos beszéde, gyakran szólta meg a sáros csizmáját is, de Pali bácsi sose szólt vissza ezekre a kifogásokra. Ám Emesét ez nem nyugtatta meg, napirenden volt Palika bosszantása is az öreg dolgaival.

Ezek a dolgok azonban viszonylag szelíd mederben maradtak egy ideig, de azután – ami, ugye fiatal házasoknál elvárandó dolog – Emese valahogyan furcsa-édesen gömbölyödni kezdett. Lassan valóságos fúriává változott, szinte minden bosszantotta – és persze nagy hangon szóvá is tette a dolgokat – a két férfiember egy percre nem tudtak megállni előtte becsületben. - Mindenben talált kifogást, és a helyzet kezdett kibírhatatlanná válni. Pali bácsi hetven éves korára azután még lassan elkezdett köhécselni is, az idő múlásával egyre sűrűbben és egyre hangosabban.

- Te Pali! Szólt Emese egyik este a férjéhez. Mi lesz, ha megszületik a pici baba, és apád állandóan felveri a köhögésével? A Gyereknek egy perc nyugalma nem lesz.

A Hónapok teltek, és a fiatalok egyre többet veszekedtek – a téma, szinte mindig Pali bácsi volt. Egy ilyen kicsiny házban természetesen az öreg is hallott mindent, és – bár magába fojtotta – egyre nehezebben viselte.

- Fiam! Beszédem lenne tevéled, mondotta egy szép nyári estén odakint a tölgyesben Palikának.

- Hallgatom édesapám.

- Holnap reggel kiköltözöm őseink barlangjába, ott elleszek én nagyon kényelmesen. Mások is ezt csinálták annak idején.

- Édesapám! A fiúnak eleredtek a könnyei, de végül is egyetlen érvet sem tudott felhozni az öreg marasztalására. Mindketten tudták ezt az életet így folytatni nem lehet.

- Édesapám! Ellátlak én tégedet minden jóval – mindennapos látogatód leszek,

ígérte a fiú fájdalmas szívvel, de nem ellenkezhetett az öreggel, sosem ellenkezett véle.



***



Hosszú, rejtelmes út vezetett a barlanghoz, Pali bácsi is alig igazodott el rajta, hiszen ő is csak egyszer járt erre, amikor öregapját kísérte ki ugyanide. A szénégetők között ez is egy hagyomány volt – apáról fiúra szálló súlyosan fájdalmas titok: A felesleges ember nem zavarhatja a közösség életét! Majd elél odakint ősei barlangjában.

Lassan megtalálták a meglelhetetlent – érdekes barlang volt különös sárga kristályok borították a bejárat fölötti sziklafalat.

- Fiam, te nem jöhetsz tovább, ez őseink hagyománya, holnap ugyanitt, ugyanekkor találkozunk. Kérlek, jól jegyezd meg az utat, el ne tévedj.

- Édesapám, bízza reám, gondoltam erre, jeleket is hagytam idefelé.



Még sokáig hallotta az öreg köhécselését, amely most mintha erősebb lett volna, de nyilván csak a barlang visszhangozta valami különös módon.

Sokáig várt a fiatalember, majd nehéz szívvel indult hazafelé. Otthon felesége szeretettel ölelte magához, és vigasztalni próbálta, de Palika aznap senki emberfiához nem szólt egy szót sem.



Reggel azonban serényen készülődött apjához – minden finomságot összecsomagolt, amire csak az öregnek szüksége lehet egyedüllétében. A barlanghoz elég nehezen talált oda, mintha azok a jelek megváltoztak volna, mintha szándékosan vezetné más útra őt valaki, vagy valami. Végül egy nem várt helyen, egy kis kanyar után feltűnt a barlang bejárata, felette a sziklákon azokkal a különös sárga virágokkal.

Belépve a barlangba azonnal heves köhögési roham kapta el a fiút, néhány lélegzet után szinte fuldoklott a belélegzett kéndioxid hatására. Futva menekült ki a szabad levegőre, és zokogva borult az erdő avaros talajára. Egyetlen pillanat alatt megértette őseik üzenetét, és azt is megértette, hogy idővel néki is könnyű menedéke lesz ez a barlang…



***



Édesapám ennél a résznél már végérvényesen, és menthetetlenül elaludt, én azonban – kisfiú lelkem ellenére – még sokáig feküdtem könnyes szemmel a hatalmas, jó meleg dunyha védelmében.





2010-09-26



M

Ideje: November 24, csütörtök, 04:33:48 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
"mickey48: A barlang titka - Elbeszélés" | Belépés/Regisztráció | 7 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- Captnemo Ideje: November 24, csütörtök, 13:30:55
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Ahogy ezt a történetet olvastam, nekem akaratlan is a "mi dinnyénk" jutott eszembe, a mi kanalainkkal! És persze az, hogy a hétköznapok mennyi csodát, mennyi csodás Emberi kapcsolatot rejtenek... Örömmel olvastalak!



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- lena1 Ideje: November 24, csütörtök, 14:39:35
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Lélekbemaró írásod könnyekre késztetett Miki. Szomorúan szép történet ez, mely igazi élettanítás mindenki számára.
Gratulálok!



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- _zizike_ (andreerzsi.izike@gmail.com) Ideje: November 24, csütörtök, 19:43:44
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szomorú, megható történeted bizony rengeteg titkot rejt. Jó volt olvasni. :) izike



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- vorosliliom Ideje: November 24, csütörtök, 21:00:47
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Múltad málló pernyéi lelkem vizébe hulltak, Kedves Miki! Gratulálok fájdalmasan szép gondolataidhoz! Szeretettel: Dana



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- aranytk Ideje: November 27, vasárnap, 18:05:45
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon szép történetet meséltél el az emlékeidből, Miki. Meghatott és elgondolkodtatott. Köszönöm, hogy olvashattam! Gratulálok, és örülök, hogy kiemelésre került! Szeretettel: Kati



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- Eroica Ideje: November 30, szerda, 19:09:10
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Szeretem Apukád és a Te meséd is, meg a Mátrát is imádom! Nagyon megható történet, emlékszem rá - ez az igazi bizonyíték arra, hogy mennyire megfogott.



Re: mickey48: A barlang titka - Elbeszélés (Pontok: 1)
- winner Ideje: November 30, szerda, 21:02:41
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Na igen! Az erdélyi büdös barlangokról rengeteg megrázó írás született. Ez is ilyen.
Tavaly mikor arra jártunk el akartunk menni megnézni, de végül nem jött össze.



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds