[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 397
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 397


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály


...

Nem lehetett letenni, sajnáltam az időt, amikor nem olvashattam, csak faltam a sorokat.
Mikor a végére értem, legszívesebben újraolvastam volna azonnal.
James Clavell jellemábrázolása, leírása, a regény cselekménye döbbenetes.



Be kell valljam, évek óta nem olvastam ekkora erejű könyvet, ami ilyen mértékben dolgoztatta meg a gondolataimat.

A történet a második világháború vége felé játszódik a szingapúri Changiban, egy a világtól elszigetelt fogolytáborban.
Szereplői a japánok által elfogott angol, ausztrál és amerikai katonák.
A tábor őrzői megvetik foglyaikat, hisz gyávák, mert fogságba estek, ahelyett hogy hősi halált haltak volna.
Valójában nem is igen kellett őrizni a tábort. A természeti adottságok miatt szinte lehetetlen volt a szökés. A szigeten a vad dzsungel és a tenger nagyobb börtönőr volt a szögesdrótnál.
A kerítésen belül teljesen szabadon éltek az emberek. A tábori csendőrség, melyet a japánok a katonákból állítottak fel, éberen őrködött a szabályok betartásán.

Embertelen körülmények között vegetáltak. Öngyilkosság volt Changiból a szökés, és a tábor maga volt a halál.
Az éhenhalás határán imbolyogtak az emberek, mert az élelmiszeradag kevés volt, és egyre csökkent.
A gyógyszer és a higiénia teljes hiányában csonttá soványodott fásult és beteg emberek vonszolták magukat a tábor utcáin.
A könyv vezérfonala azon kérdés mentén körvonalazódik, hogy az emberekből milyen tulajdonságokat, cselekedeteket vált ki mindez.
Hogyan korcsosul, torzul, vagy marad sziklaszilárd a jellem az elviselhetetlen körülmények között.

A regény három főszereplője, King tizedes, a Király, aki Harlemben nőtt föl és csak azt a törvényt ismeri, hogy túléled vagy megdöglesz. A túlélés záloga Changiban az ügyesség és az elszántság. Eszköze, a gátlástalan, de nem becstelen üzletelés.
"Az anyám meghalt, amikor hároméves voltam. Testvérem nincs, apám nevelt fel. Elég nagy seggfej, de sok mindent megtanultam tőle az életről. Első szabály: a szegénység betegség. Második szabály: A pénz minden. Harmadik szabály: nem számít hogyan szerezted, ha egyszer van."

Grey hadnagy, a kisebbrendűségi érzését leplezni próbáló figura. Alacsony származása, sikertelen házassága arra készteti, hogy a hadseregben próbáljon boldogulni. Keserű elszántsága juttatja a tábori rendőrség élére. Nála a túlélés eszköze, a gyűlölet mindazok iránt, akik sikeresebbek nála. Saját bajtársait is könnyedén feláldozza.
"Grey gépiesen csapott egyet a bambusz légycsapóval. Csak egy rutinszerű, ügyes csuklómozdulat, és újabb légy hullott szétlapítva a földre. Grey elkapkodta: a legyet ugyanis nem szabad megölni. Meg kell nyomorítani, hogy szenvedjen a dög, így kell visszafizetni neki valamit az általa okozott szenvedésekért. Aztán nézni, hogy a hangyák és a többi légy összemarakodnak a még vonagló, némán sikító test fölött."

Marlowe hadnagy, a pilóta, aki romlatlan jóhiszeműségével is képes boldogulni. Mindazok szimpátiáját elnyeri, legyen az maláj, kínai vagy angol, akikből nem veszett ki az emberi érzés.
Marlowe válasza a Király kérdésére jellemző:
"A Király halványan elmosolyodott.
-Neked sokat számít a becsületszó, igaz?
-Különben honnan tudod, hogy ki a férfi?"

Tulajdonképpen minden mellékszereplőt is felsorolhatnék, hisz fontos minden karakter és jellem a regényben.

A Király hatalommal bír gondosan kialakított kapcsolatai révén. Eleinte nem látszik másnak, mint egy kalmárnak, aki mindent el tud adni. A ruházata előírásos, tiszta és rendezett. Nem soványodott csonttá, és nem gyötri a szokásos vérhas és láz. Néhány tiszt rendszeres juttatást élvez. Ők akadályozzák meg Greyt, hogy a rettegett Outram Road-i börtönbe juttassa.
A vele egy barakkban élő cimborái feltétel nélküli szolgálatukért szintén részesülnek némi ételből, dohányból. Mindettől természetesen nem válik népszerűvé, csak a hatalom birtokosává, akivel érdekből nem árt jóban lenni, alkalomadtán lekötelezni.

Rettegett, gyűlölt, olykor csodált személyiség, mégsem negatív figura. Ő üzleteket köt. Nem csal és lop, természetesen arcátlanul sokat akar keresni. Ezt a hibáját az olvasó elnézi attól a pillanattól kezdve, mikor kiderül, hogy az élelmezéssel megbízott, feddhetetlen angol tisztek gátlástalanul lopják az éhező foglyok amúgy is csekély élelmét.

Első pillanatra talán furcsa, hogy a Király és a szelíd és jól nevelt Marlowe, barátok lesznek. Marlowe jelleméből és neveltetéséből fakadóan romlatlan.

Az olvasó szemében páratlanul szeretetreméltó, hisz maga is vegetál, de visszautasít mindent, ami meggyőződése szerint nem jár neki. Bátran részt vállal az életveszélyes cselekedetekben is. Falaz, mikor Daven százados - a barakktársa - a maga által barkácsolt rádión a híreket hallgatja, és a rádió lebukása után barátaival, Mac-cal és Larkinnal hármasban csinálják meg az újabb rádiót a kulacsukban rejtegetett alkatrészekből. A reménytelenségben a háborús hírek jelentik az egyetlen kapcsot a világgal, az előrenyomulás, nyertes csaták bíztatnak a túlélésre és kitartásra. Falat kenyér, orvosság minden hír, amit megtudhatnak.

Marlowe-t Mac barátjának betegsége komoly válaszút elé állítja.
Apja szavai jutnak eszébe:
"Idehallgass fiam. Becsület is van a világon. Ha valakivel dolgod van, mondj neki igazat, és akkor neki is feltétlenül igazat kell beszélnie, különben nem becsületes ember. Úgy védd a másik embert, ahogy tőle elvárod, hogy ő téged védjen. És ha valakinek nincs becsülete, azt kerüld el, mert téged is beszennyez. Ne felejtsed el, vannak becsületes emberek és piszkos emberek. Van becsületes pénz és mocskos pénz."

Nehéz dilemma. A király által felajánlott jutalék, vajon milyen pénz?
Becstelenség-e eladni más tulajdonát, majd jóval kisebb árat mondani neki, mint amennyiért valójában eladták?

"A becsületnek is vannak fokozatai, de az embernek csak egy értékrendje lehet. Tedd amit jónak látsz, tiéd a választás. Néha alkalmazkodnunk kell a körülményekhez, de az ég szerelmére vigyázz a lelkiismeretedre, mert arra senki sem fog helyetted vigyázni! És tudd meg, hogy egy rossz döntés biztosabban végez veled, mint egy puskagolyó."

Marlowe elveihez hű marad. Kitart barátai mellett, megőrzi önmagát a torzulástól, az őrülettől és a jellemtelenségtől.

A könyv az utolsó szaváig pergő cselekményű, izgalmas, és a végére is tartogat meglepetéseket.
Ebben az elszigetelt táborban kialakul egy mikrotársadalom saját szabályokkal. Elmosódnak, jelentésüket vesztik a rangok, a katonai hierarchiák. Ebben a világban csak az ügyes, az erős maradhat életben, vagy azok, akik mindenáron összetartó, kis csoportot alkotnak. Nincs holnap, csak a ma létezik, amit mindenáron túl kell élni.

Akár a patkányok között.
Ideje: Március 20, kedd, 21:24:26 - Netelka

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza a kirakathoz

10. szám

"Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály" | Belépés/Regisztráció | 4 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály (Pontok: 1)
- kisssp Ideje: Március 21, szerda, 09:32:24
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Élvezetes, kedvcsináló olvasmány! Ha tehetem elolvasom a regényt!



Re: Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály (Pontok: 1)
- Fata_Morgana Ideje: Március 21, szerda, 18:58:44
(Adatok | Üzenet küldése)
Csatlakozom, én is el fogom olvasni! :)



Re: Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály (Pontok: 1)
- Eroica (ezüsttollacska@ t-online.hu) Ideje: Március 22, csütörtök, 09:02:11
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Köszönjük, hogy figyelmünkbe ajánlottátok. Milyen remek lenne minden jó könyvet elolvasni!



Re: Khama-Kerlac: Olvasónapló - Patkánykirály (Pontok: 1)
- kerlac Ideje: Március 22, csütörtök, 10:11:29
(Adatok | Üzenet küldése)
Minden remek könyvet sajnos nem tudunk elolvasni. De szerintem ezt a regényt nem szabad kihagyni. Egyszerűen hihetetlen, hogy egy ennyire izgalmas könyv hogyan tud ilyen bölcsességet, és kimagasló irodalmi értéket felmutatni!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.27 Seconds