[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 259
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 259


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Próza: lenaneni: Szalonnás rántotta
lenaneni



Egyik nap valami nagyon gyors, amolyan tízperces ebédet akartam összecsapni, és a hűtőben nézelődtem, hogy miből is gazdálkodhatok, amikor megéreztem a szalonna illatát.
- Jé, tényleg! Megvan! Szalonnás rántotta puliszkával. De rég nem főztem!
Gyerekkoromban majdnem mindennapi ételünk volt. Egy héten legalább négyszer-ötször ezt ettünk, és az volt benne az érdekes, hogy reggelire vagy vacsorára éppen úgy illett, mint ebédre, és nem lehetett megunni, mert ezeregy változatban készült: sok hagymával, nagy szeletekre vágva és éppen csak megüvegesítve, vagy csak szalonna és tojás, de akkor a tojásokat jó habosra felverve a forró zsírba öntöttük, hogy púpos rántotta legyen. De készült zöldhagymával, túróval, tejföllel, télen kolbász került bele.
Apám volt a mestere. Vasárnap reggelente legtöbbször arra ébredtünk, hogy apánk fütyörészik, énekel, csattog a kályhaajtó, a fedő, készül a reggeli.
Anyánk sóhajtozott.
- Jaj, hogy ez az ember! Hogy legalább még ilyenkor sem lehet legalább egy kicsit pihenni tőle!
De mi, gyermekek, nem igazán vettük a szívünkre édesanyánk zsörtölődését, bátyámmal az ágyban össze -összenézve alig vártuk, hogy kivágódjék a szobaajtó egészen a sarkáig, és apánk a küszöbről elharsogja:
- Hé, csolovékok, ki jön reggelizni?
És mi ugrottunk, szaladtunk, kuporodtunk oda az asztalhoz és ettünk, ettünk. Fenséges volt. A király sem evett különbeket, ebben mindig egyhangúlag megegyeztünk.
Anyánkat kivéve. Sejtem, hogy nem nagyon szerette a puliszkát, vagy túlságosan parasztos ételnek tartotta, de ha lehetett, elkerülte. Puliszkafőzéskor apámmal legtöbbször összekaptak.
- Micsinálsz? Ne katyvald össze, hagyjad, hogy főjön! - ripakodott rá apám. A puliszkát jól meg kell főzni, kell hagyni, hogy szuszogjon. Te mindig csamigát főzöl.

Régebben és is gyakran készítettem szalonnás rántottát, a nagyok imádták, de aztán valahogy elmaradt. A nagylányom sárgaságos lett, diétáznia kellett, utána meg elkezdődött a kötelező fogyókúra, éppen csak egy pár falatot eszik, most is olyan, mint a nádszál kisasszony, és persze nekem sem hiányzik a nehéz, zsíros étel. A nagyfiam sem lakik már velük, a kicsi meg válogat, alig van egy-két étel, amit megeszik.
Ha nagy ritkán mégis puliszkát főzök, mindig megkommentáljuk a gyerekekkel, hogy: 'na, ez szuper lett, ez után Feri tata is megnyalná az ujját', vagy 'hát ezt elsiettem, ezért apám a puliszkakeverőt a hátamra tenné'. Ilyenkor gyakran elemlegetjük a régi dolgokat, mesélünk ilyent-olyant. Főleg a nagylányom emlékszik jól a nagyapjára, a közös evésekre.
- Feri tata olyan, de olyan finom pityókás tokány főzött, és én odaültem a székre, és ő adogatta a számba. De Klári mama nem engedte, mindig veszekedett vele, hogy csípős és hogy ne adjon többet, mert beteg leszek. És én haragudtam mamára, de nem mertem szólni, hanem addig ültem ott, amíg mama kiment, és amikor nem látta, akkor Feri tata még egy-egy falatot a szájamba lopott. Jaj, anya, te miért nem tudsz olyan finomat főzni?
Öt éves volt a nagylányom, amikor apám meghalt. A kicsi meg másfél éves. Ő már egyáltalán nem emlékszik apámra. Pedig akkor már elég jól motyogott, és rajongott a nagyapjáért, főleg, hogy hét közben náluk volt. Amikor apám hazaért, ő már szaladt elébe, és rángatta a kabátujját: 'vedd le tata, vedd le', vitte a papucsait, hogy húzza fel, odaráncigálta az ágyhoz, mászott fel az ölébe és követelte, hogy énekeljenek, játszanak.
A temetés körüli felbolondulásban nem volt időnk a kicsire, a sógornőmnél hagytuk, akkor volt először távol tőlünk, és érdekes módon teljesen kitörlődött belőle minden emlék. Utána hiába kérdezgettem.
- Kié ez a papucs?
- Senkié.
- Ki alszik ebben az ágyban?
- Senki.
- Ki van itt a fényképen?
- Bácsi.
Úgy fájt, hogy így elfelejtette, hogy képes lettem volna megrázni azt a csepp gyermeket: hogy lehet ilyen háládatlan, hogy felejthette el három nap alatt, amikor a nagyapja kedvence volt. Mennyit sétáltatta, etette, játszott vele! Apám ragyogott, egészen megfiatalodott, amikor a kicsivel volt.
Aztán egy hónap múlva az úton egy apámhoz hasonló öltözetű öregember után sikoltva megfutamodott.
-Tata, vájj meg, tata!
Alig tudtam elkapni, hogy ki ne szaladjon az utcára, az ölemben is vergődött, sikoltott, és ott a járdaszélre lerogyva sírtuk, sírtunk, sirattuk el apámat.
A kicsi fiam sohasem láthatta: apám halála után született két évvel. A nevét viseli, ő is Ferenc. Jó név az, nem tiltakozott soha ellene. Ha szóba kerül a nagyapja, nem kérdez, nem mond semmit, csak csendben figyel, de a szájzugába búvó mosolyáról látom, hogy jól van, hogy rendben van, hogy ilyenkor nő a lelke.

Jól van, na, nem kell így elérzékenyülni, elég sós a puliszka, nem kell még jobban megsózni!
De tényleg, miért is nem főzök gyakrabban, hiszen ilyenkor apám is mindig odaül mellénk az asztalhoz, mindig eszünkbe jut! Most is ez a pár perc alatt, amíg megfőztem, mennyi minden végigfutott az agyamon.
De már kész is, hívhatom a gyerekeket ebédelni.
Elsőnek a kicsi fiam battyog ki a konyhába.
- Boááá! Mi ez a förtelmes bűz? Én olyant biztos, hogy nem kérek. Nekem csak tejes puliszkát tegyél!
Másodiknak a tavaly érettségizett, 'kicsi' lányom érkezik.
- Hm. De fura szag van! Nem vagyok biztos, hogy kérek belőle. Esetleg megkóstolom.
És kivágódik a bejárati ajtó, érkezik a nagylányom, a nádszálkisasszony, és már az előszobából el kezd lelkendezni.
- Jaj, mi ez a finom illat? Várj, ne mondd meg! Kitalálom. Megvan! Feri tata, szalonnás rántotta! Kérek, de sokat, sokat!


*
Pesttől úgy harminc kilométerre délre, egy kisvárosban vasárnap reggelente egy mikulásarcú, ötvenes férfi tesz-vesz a konyhában, hagymát szeletel, túrót szór rá, puliszkát főz. Nem fütyörészik, nem énekel, de ilyenkor az ősz szakál között kisfiús, huncut mosoly bújkál. Majd felszól az emeletre: 'Csemeték, kész a reggeli. '
A nyolcvan kilós, szakálasodó kamasz fiú most egyből lecsapja a fülhallgatóit, türelmetlenül kopog a fűrdő ajtaján: 'Emő, ne szépítkezz annyit, apa rántékot főzőtt. Igyekezz, mert kihűl!' és ledübörög a lépcsőn.
Ilyenkor Feri tata Százhalombattán ül az asztalhoz.
Ideje: Január 30, péntek, 21:13:31 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza a kirakathoz

64. szám

"lenaneni: Szalonnás rántotta" | Belépés/Regisztráció | 5 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: lenaneni: Szalonnás rántotta (Pontok: 1)
- Lyza1 Ideje: Január 31, szombat, 04:58:23
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Ismét örömmel olvastam nagyszerű írásodat!...Gratulálok!...Lyza



Re: lenaneni: Szalonnás rántotta (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Február 02, hétfő, 12:01:14
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Talán mondanom se kell, hogy ez a kedvencem, Tőled. Igazán jó helye van itt a Kirakatban!



Re: lenaneni: Szalonnás rántotta (Pontok: 1)
- Anna1955 Ideje: Február 08, vasárnap, 14:43:27
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon tetszett...:))))) Örülök, hogy idekerült a kirakatba...:))))



Re: lenaneni: Szalonnás rántotta (Pontok: 1)
- Csilike Ideje: Február 11, szerda, 05:28:46
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
En eloszor olvastam, de hozzasoztam a puliszkadhoz...Isteni volt. Az irast egyszeruen gyonyoru.



Re: lenaneni: Szalonnás rántotta (Pontok: 1)
- Julianna (julianna41@citromail.hu) Ideje: Február 18, szerda, 18:39:17
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Élvezettel olvastam. Gyermekkorom jutott eszembe, mikor a puliszka gyakran asztalra került, most ritkán, mert csak ketten szeretjük a családban. :))



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.28 Seconds