[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 264
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 264


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Próza: Artur-Brun: Melósok
Artur-Brun



A hatalmas gyár szerelőcsarnokának legvégében volt a dohányzó hely. Mindenhonnan rá lehetett látni, és ha valaki leült ott egy cigarettára, az is belátta az egész műhelyt. Csak úgy lehetett odajutni, ha az ember végig ment az egész üzemen. Senki sem közelíthette meg észrevétlenül, éppen ezért a melósok oda tették le batyuikat, táskáikat, sokszor még a munkáskabátjukat is. Itt működtették a kávéfőzőt is. Sanyika, a segédmunkás főzte. Jó érzéke volt ahhoz, hogy mindig időben legyen forró fekete. Szerették a munkások, mert sosem panaszkodott, mindent időben elvégzett, és ha ugratták, sem sértődött meg soha. Igaz, kevés ésszel áldotta meg a mindenható.
Éppen levette a hatalmas kotyogót a villanyrezsóról, amikor hallotta, hogy léptek koppannak mögötte.
- Megéreztem a kávé jó illatát! - szólalt meg Imre.
- Már öntöm is a poharakba – vigyorgott Sanyika. - Látom, jönnek a többiek is.
- Nekem most duplát adj, mert álmos vagyok – kiáltott Béla már messziről.
- Fenét vagy álmos! - lökte oldalba Bélát a barátja, Tamás. - Másnapos vagy!
- Hozzam a szondát? - lépett oda az egyik munkapad mellől a műszakvezető.
- Inkább egy kispárnát neki! - dörmögte Imre, miközben többen is nevetni kezdtek.

Árpád, a művezető ismerte az embereit. Tudta, műszak után előfordult, hogy nem mentek mind egyenesen haza, és azt is, hogy egyszer-egyszer tovább beszélgetnek a közeli kocsmában. Azt is tudta, mikor kell, és mikor nem kell szigorúnak lennie. Most is tisztában volt vele, hogy nincs nagy baj. Béla el fogja látni a munkáját rendesen. Amikor csipkelődésről volt szó, aminek a középpontjában Sanyika állt, mindenki el szokott hallgatni, mert nagyon szerették, ha csak a műszakvezető és a segédmunkás beszélgettek. Árpád többek között ennek is köszönhette a népszerűségét. Sosem volt durva. Most is érezni lehetett a levegőben, hogy ez következik.
- Mondd csak, Sanyika! - kezdte Árpád. - Nem akarsz inkább az igazgató úr irodájában dolgozni?
- Mit csinálnék én ott? - méltatlankodott a fiú.
- Kávét főznél. Mert, hogy olyan finom kávét főzöl.
- Vigyek fel neki kávét?
- Hát vigyél, bár a titkárnője is szokott főzni.
- Akkor most mi legyen? Menjek, vagy ne?
- Menj, de azért vigyázz, nehogy összekeverjen a titkárnővel és esetleg megfogdosson.
- Jaj, főnök úr! Én a lányokat szeretem!
- Az igazgató úr is!
- Akkor miért fogdosna engem?
- Mert a te kávéd finomabb.
- Akkor nem viszek neki! Nem bizony!
A hangos nevetésre a műszakvezető felkapta a fejét, és körülnézett. Majdnem mindenki ott volt körülöttük. A cigarettafüst is sűrűn gomolygott.
- Na, emberek! Irány a munka, mert ebből nem élünk meg! - nevette el magát ő is, és a többiekkel együtt elindult a dolgára. Még hallották, ahogy Sanyika félhangosan morgolódott, miközben a maradék kávét a termoszba töltötte.
- No hiszen! Igyon inkább teát az igazgató úr, de én nem főzök azért finom kávét, hogy utána …

Elérkezett a munkaidő vége. A csengő ugyan nem szólalt még meg, de a melósok még összegyűltek a dohányzó helyen. Volt, aki még kért egy kávét, volt, aki csak egy cigaretta miatt ült le a nagy asztal mellé.
- Jöttök a „csöcsösbe”? - kérdezte Imre a cimboráit. Így nevezték a közeli csapszéket. A pultosnőről kapta a nevét, mivel a hölgy igen dús keblű teremtés volt. Többen is bólintottak, ezért aztán hamar megindultak kifelé a csarnokból.
- Sanyika! Te nem jössz? - kérdezte tőle Béla.
- Nem, nem. Még letakarítok itt, és kimosom a főzőt, meg a termoszt – jött a válasz.
Többen csóválták a fejüket. Nem értették, hogy az utóbbi időben miért marad el a társaságtól kedvenc segédmunkásuk. Elhangzott az is, hogy sokkal többet látják dohányozni. Legalábbis, szinte állandóan lóg a szájában egy csikk.

Amikor a csapat felsorakozott a pultnál, Imre legelőször is rákacsintott a csapos nőre, majd körülnézett, és megszámolta, hányan vannak.
- Aranyom! Csapolj nekünk hat korsó sört!
Mosolyogva nyúlt közben a zsebébe, de egyszer csak megdermedt és az arca is elkomorult.
- Állj! - kiáltott a nőre. – Ne tovább!
- Mi a baj, Imre? - kérdezték hirtelen többen is.
- Esküszöm, hogy reggel még tele volt a kabátom zsebe aprópénzzel. Most meg nincs sehol!
- Én is így szoktam magam meghívatni, ha nincs pénzem – vigyorgott Béla, mert azt hitte, most is valami tréfa következik, de Imre továbbra is komoran nézett a többiekre.
Hamar felismerték, hogy ez nem vicc. Jó csapathoz illően összedobták gyorsan a pénzt, és kikérték a söröket. Imre is kapott, de ma valahogy nem ízlett neki a komló. Sokat beszélgettek. Találgatták azt is, hogy mi történhetett Imre aprópénzével. Többen felhozták a témát, hogy Sanyika mostanában nem tart velük, és sokkal többet sepreget, takarítgat a dohányzó hely körül, mint annak idején. Talán az alkohol is tehet róla, elhatározták, hogy holnap pontot tesznek az ügy végére.


Reggel, amikor beléptek a csarnokba, az a jól ismert, kellemes kávéillat fogadta őket, mint mindig. Ez az illat volt az egyetlen, ami nap, mint nap áttörte az olajjal keveredett fémek szagát. Egy pillanatra mindenki megfeledkezett a tegnapi elhatározásról. Oda tódultak a nagy asztalhoz és kortyolták a kávét. Sanyika egyfolytában vigyorgott, de néha körbe-körbe nézett a többieken. Valamit megérzett egyszerű természete. Mintha ma nem lenne minden a megszokott mederben.
- Hol van Imre? - kérdezte, amikor rájött, hogy hiányzik.
- Benn beszélget a főnökkel – válaszolta Tamás.
Amikor kiürültek a poharak, ment mindenki a dolgára. Nap közben, sokszor felpillantottak a munkájuk mellől. Számolták, hogy Sanyika legalább tízszer tevékenykedett a dohányzó helyen. Igaz, a legtöbbet akkor, miután eljöttek a kávé mellől. Ez érthető volt, mert a poharakat is ő tartotta rendben. Na, de a többi alkalom megmagyarázhatatlan volt. Lassan közeledett a műszak vége. Már mindenki tudott a tervről. Körbeállták a segédmunkást. Ekkor megjelent a műszakvezető is.
- Sanyika! Ürítsd ki az asztalra a zsebeidet! - szólt Árpád. Most kicsit másképpen csengett a hangja, mint amikor élcelődni szokott.
- De főnök! Miért! - nézett megszeppenve Sanyika.
- Csak tedd, amit kértem.
- Muszáj? - görbült lefelé Sanyika szája széle.
- Igen.
Lassú mozdulatokkal bele nyúlt a zsebeibe, és elkezdte kiszórni a tartalmát az asztal sarkára. A melósok nem hittek a szemüknek, mi került elő! Rengeteg félig szívott cigaretta, némelyik már majdnem csak egy darabka csikk volt. Szóval, ezért lógott állandóan a szájában egy!
- Ez minden? - nézett Sanyikára a művezető.
- Igen! - szipogott a fiú.
- Nincs pénzed cigire? Mire költöd el? Hiszen egyedül élsz!
- Biciklire gyűjtök főnök! Spórolok! Messze lakom, és olyan jó lenne azzal járni. Hazafelé láttam a bolt kirakatában. Gyönyörű kék bicikli, de nagyon drága!
- Ezeket innen az asztalról dobd ki a kukába! - szólt Árpád, és a felső zsebébe nyúlt, majd átadott a segédmunkásnak egy pakli cigarettát.

A melósok zavartan néztek egymásra. Szégyellték magukat, hogy egy régi társukról tételezték fel a lopást. Igaz, nem derült ki egyelőre, hogy ki a tolvaj, de már maguk is nevetségesnek tartották, hogy pont Sanyikára gyanakodtak. Mindenki eloldalgott a munkája mellé. Aznap nem nagyon fogyott a kávé, és a fiú is szomorúan sepregette a csarnok betontalaját.
A műszak végén Imre az öltözőben vetkőzés közben forgatta a ruháit.
- A jó életbe! - kiáltott fel hirtelen.
- Mi van? - rohantak oda többen is.
- Ennek a kabátnak lyukas a zsebe! - mutatta nekik, átdugva a lyukon az egyik ujját.
A melósok összenéztek, majd lassan bólintottak. A gyárkapu előtt megvárták egymást mind.

Reggel Sanyika szipogva készítette a kávét. Nem aludt valami jól az éjjel, de azért igyekezett, hogy finom kávét készítsen a többieknek. Ahogy ott tevékenykedett, hallotta a lépteket. Többen is közeledtek a nagy asztalhoz. Megfordult és látta, hogy mindenki ott van. Nézte a jól ismert arcokat.
- Sanyika! - kezdte Imre. Gyere ki a csarnok elé.
- Miért menjek? - kérdezte félve a fiú.
- A főnök akar neked mondani valamit.
- Kint?
- Kint.
Sanyika elindult, nyomában a többiekkel. Ahogy kitárta az üzem ajtaját ott állt vele szemben a műszakvezető.
- Használd egészséggel! - dobott a nyakába egy láncos biciklizárat Árpád.
Sanyika először nem értette a dolgot, de amikor a főnök oldalra lépett, meglátta a letámasztott vadonatúj kék kerékpárt.



A művet Lacoba ajánlja figyelmetekbe.

Az élet nagy játékos. Örömteli pillanatok elegyednek a kétségbeesés, az elesettség, a bizalmatlanság, a bizalom hullámai közé. Azért ajánlom figyelmetekbe ezt a kis prózát, hiszen minden ott van benne, s bizony mindennapi életünk tükre ezt a képet festi rólunk.

*** (Lacoba) ***
Ideje: Augusztus 04, szerda, 12:06:51 - Administrator

 
 Nyomtatható változat Nyomtatható változat  Küldd el levélben! Küldd el levélben!
Vissza a kirakathoz

94. szám

"Artur-Brun: Melósok " | Belépés/Regisztráció | 10 hozzászólás | Search Discussion
Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért.

Névtelenül nem lehet hozzászólni, kérjük regisztrálj

Re: Artur-Brun: Melósok (Pontok: 1)
- Attila61 Ideje: Augusztus 05, csütörtök, 09:47:39
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Egy ilyen írás után érzem azt, hogy jó "embernek" lenni és jó tartozni valahová. 1979-ben autószerelő szakmunkásként kezdtem dolgozni, én voltam az "újonc" a brigádban, sokszor éreztem furcsán magam, mégis életem legszebb évei voltak! Ma is ezernyi mosolyt előcsaló emlékem van ebből az időszakból a mi kis csapatunkról. Nagyszerű közösség volt egyszerű, egymásért is küzdő emberekből. Ezt idézte fel bennem Artur-Brun írása.Köszönöm!



Re: Artur-Brun: Melósok (Pontok: 1)
- a_leb Ideje: Augusztus 09, hétfő, 08:50:38
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Amikor réges-régen, egy messzi-messzi galaxisban... munkába álltam (mily meglepő, 1979-ben :-) ), volt a gyárban egy TMK múhely... Ennek a műhelynek a hangulata, az ott dolgozó, ott élő emberek hangja, tettei, a műhely képei törtek fel bennem. Nagy írás, nosztalgiázom :-).

aLéb



Re: Artur-Brun: Melósok (Pontok: 1)
- Artur-Brun (csigabiga0915@freemail.hu) Ideje: Augusztus 11, szerda, 19:15:52
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Nagyon meglepődtem, hogy a kirakatban láttam ezt az írásomat. Köszönöm Lacóbának a méltató sorokat!



Re: Artur-Brun: Melósok (Pontok: 1)
- soman (soman@mailbox.hu) Ideje: Augusztus 11, szerda, 19:49:56
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
Fantasztikus! Túl a régi hangulat megidézésén - nekem is volt benne részem -, maga a történet is remek, grat!



Re: Artur-Brun: Melósok (Pontok: 1)
- piroman Ideje: Augusztus 23, hétfő, 08:51:04
(Adatok | Üzenet küldése | Blog)
:) Remek életkép, gratulálok!



PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds