Tithonos: A lélek ütemei - Zongoraszó az őszben
Dátum: November 14, péntek, 21:21:57
Téma: 57. szám




Talán ma volt az utolsó derűs őszi nap, melyben még fellángolt a hanyatló nap bölcs életszentsége.
Messze feltárult egy misztikus aranyvilág, melyet Hölderlin oly csodás himnuszokkal énekelt, mely Velencében felragyogott Nietzschének és Rilkének, melyet Tennyson telerajzolt az ó-angol misztérium nemes hőseivel, melyről Petőfi oly különleges melódiákkal festett fénylő képeslapokat, s mely Adyt meglepte a Szent Mihály sugárút aranyló lombjai alatt.
Az én csodás évszakom, mely mindig egy különleges zenéhez parancsol, - Rachmanyinov II. zongoraversenyéhez.

Szergej Rachmanyinov 1873-ban Novgorod közelében született arisztokrata családban, ahol igényes zenekultúra és pallérozott szellemi légkörben nevelkedett. Bár a család hamar tönkrement, a gyermek a pétervári, majd a moszkvai konzervatóriumban tanult neves mesterektől és zeneszerzőktől. Négy zongoraversenyt írt, az első versenyművét még a konzervatóriumi évek alatt írta és mutatta be.
Sikeres zeneszerzői pályájának első és majdnem végzetes kudarcát I. szimfóniájának bukása okozta.
Háromévnyi súlyos depressziója után Dahl professzor ösztönzésére megírta a II. c-moll zongoraversenyét, melynek óriási sikere visszaadta a zeneszerző alkotói kedvét.
Drezda, Párizs, majd Svájc következik, s jönnek a nagy sikerek, szimfóniák, szimfonikus költemények, s talán a leggrandiózusabb zongoraverseny, a harmadik. Ezt már az Egyesült Államokban mutatja be, ahova meghívják egy amerikai méretű koncertkörútra.
Rachmanyinov jó karmester és hatalmas virtuóz volt, Chopin és Liszt avatott tolmácsolója. Saját műveit is példamutató tökéletességgel adta elő, a III. zongoraversenyt vezényelte és játszotta.
Sokat tett az ifjú Skrjabin sikeréért annak ellenére, hogy a két zeneszerző felfogása között óriási különbség van.
Hatalmas sikerű koncertjeinek színhelyén marad, letelepedett az Államokban, s 1943-ban Beverly Hillsben halt meg.
Rachmanyinov igazi késő romantikus volt, dallamgazdagsága, szuggesztív dallamfűzése, technikai virtuozitása, finom érzékisége ellenállhatatlanná teszi zenéjét, különösen a második zongorakoncert és a második szimfónia Adagio tételének gyengéd és csodaszép dallamosságát. Hallgatása közben Csajkovszkij legszebb pillanatai jutnak eszünkbe, de Rachmanyinov szentimentálisabb, ősziesebb, közérthetőbb.
Ahogy a lemezjátszó karja a fehéren sikló barázdák fölé száll, halkan szállnak fel a zene ihletett pillanatai.
1. Moderato tétele felütésszerű hangjainak fokozatos erősödése borzongató hatást kelt, majd a zenekar telt akkordjainak szélvészszerű kibontakozása magával ragadó zenekari hangzássá nemesül. A zenekar és a zongora együttese halk melódiák szövésébe kezd, felragyognak a késő őszi orosz tájak. Ezután a zongora átveszi a vezető szerepet, a zongoramuzsika hagyományinak megfelelően a zenekarral egyesülve indulót játszik, majd viharos vágtájú dübörgéssel zárul az első tétel.
2. Adagio sostenuto az egyik legszebb zene, amit valaha zongorára írtak. Vágyakozó dallama oly szépségekben ölt formát, amit sokszor hallgatni is fáj. A csodálatos dallamokat körbeveszi a zenekari muzsika sejtelmes játéka. Mintha látná a hallgató a ködben fénylő reggeleket, a végtelen fasorokat, ahogy a levelek ezrével hullanak, az ellobbanó napot, az alkony merengő csendjét, a közelgő éj leheletét.
3. Allegro scherzando tételről Csajkovszkij b-moll zongoraversenyének záró tétele juthat eszünkbe. Egy pregnánsan erőteljes dallam váltakozik egy sóvárgóan szép dallammal, ahogy a Csajkovszkij versenyben is egy induló egy mélységesen álmodozó zenével telítődik. A kádencia után felzendül a teljes zenekari hangzás fortissimója a zongora bámulatos futamait kísérve, s a végjátékban az üstdobok teszik ünnepélyesebbé a zárást.
Sok, talán túl sok felvétel készült a c-moll zongoraversenyről. Alexis Weisenberg-Karajan, Vásáry Tamás, Szvjatoszlav Richter és a Zilberstein-Abbado felvételek a legszebbek, melyekben ott fénylik az egyik legnemesebb zongoramuzsika, ami valaha koncerttermekben megszólalt.


2006. ősze






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News3&file=article&sid=565