Turbó- Nagyi

Turbó- Nagyi

Már meg sem lepődünk azon a tényen, rohanó, kaotikus világunk mi mindent meg tud változtatni, amit az idők folyamán öröknek hittünk. A technika fejlődését manapság másodpercekben mérik, átalakulóban vannak a kulturális- társadalmi szokások, maga az emberi faj is örökké változik.
Alapvetően nem fizikai változások ezek, nem kell attól tartanunk, hogy ötkarú, háromfejű embertársaink egyszer csak elözönlik a nappalit, de a harminc évvel ezelőtti sztereotípiákat nyugodtan elfelejthetjük mára.
Tele vagyunk nőknek tűnő fiúkkal, bébisytter apukákkal, vezető szinglikkel, akik még jól is érzik így magukat a bőrükben…  szóval változik a világ.
Változnak a Nagyik is. A harminc évvel ezelőtti Nagy Nagymamahatározó még így ír: „Az átlag egyed fehér haját kontyba tűzve hordja, három centinél magasabb sarkú cipőt a környékén sem találni, állandó tartozéka a dugisüti, és az unokák számára gyártott, titokzacskóban tárolt zsebpénz.
Egyes egyedek különös ismertetőjele lehet még a fakanál, vaníliás cukor, esetleg és vagy sajtreszelő.
Sütéshez- főzéshez mérőkanálra, mérlegre, mennyiségi egységekre nincs szüksége, becslési tulajdonsága átlagon felüli.
Rejtett tulajdonság lehet még a lokátorhallás, a falon átlátás és a gondolatolvasás.
Az átlag Nagyi szobahőmérsékleten köt, és tavasszal kizárólag derékszögben közlekedik a kertben.
Túletetése kimondottan tilos, a cukrozott ételek erősen csökkentik a fentebb említett tulajdonságok minőségét.
Manapság már eltűnőben vannak ezek a ritka példányok, és a helyüket átvették az újfajta Nagyik, gyűjtőnevükön: a Turbó- Nagyik.
Többféle alfaja is létezik, most csak párat említenék, a teljesség igénye nélkül: Világjáró- Nagyi, Rock- Nagyi, Igazgató- Nagyi, Bombanő- Nagyi, Élsportoló- Nagyi, Motorosgarázda- Nagyi… és még sorolhatnánk.
Némely egyed több alfaj kritériumainak is megfelel egyszerre, erős átfedések lehetnek egyes példányoknál.
Az EU legutóbbi találkozóján külön napirendi pontban tárgyalták az MTA azon felvetését, miszerint új, a jelen helyzethez igazodó Nagy Nagymamahatározót kellene egységesíteni legalább az EU határain belül, de megfontolás tárgyát képezhetné a határokon túli kiterjesztés is, ugyanis ez a tendencia a világ más pontjain is elharapódzott.
A kutatók új jelenségre is felfigyeltek, miszerint a már kialakult, teljesen kifejlett Nagyi, erős külső behatásra, képes a részleges, vagy teljes átalakulásra. Egyes egyedeknél ez a változás rögzül és végleges, míg másoknál csak időszakos.
Vegyünk egy példát. Adva van egy teljesen kifejlett, tökéletes Igazgató- Nagyi. / Vele kell egyébként a legóvatosabban bánni, már egy nagyon enyhe hatás visszafordíthatatlan változásokat tud okozni./ Képes egyetlen, óvatlan pillanatban az orra előtt hagyott utazás- katalógus hatására Világjáró- Nagyivá alakulni.
Nagyon kevés egyedet lehet az eredeti prototípus sémájára visszanevelni, többségüknél az akár még enyhe változás is rögzülni tud. Ebben az esetben egyet tehet a felhasználó család, alkalmazkodik az egyed megváltozott tulajdonságaihoz. A tapasztalatok, és a gyakorlati alkalmazások azt mutatják, erőszakos nevelési módszerekkel a folyamat felgyorsul, és nagyon könnyen egy még rosszabbal, nevezetesen a Motorosgarázda- Nagyi teljesen kifejlett példányával találhatjuk szemben magunkat.
Nagyon sok család ott hibázik ezekben az esetekben, hogy egy- egy ilyen átalakulás folyamata alatt a család megretten, rosszabb esetben pánikba esik. Nem szabad, csak ront a helyzeten. Orvosi jelenlét, beavatkozás tovább ronthatja a családba való beilleszkedés folyamatát.
A mi Nagyink egy teljesen átlagos, kifejlett Turbó- Nagyi volt. Fajtájára jellemző tulajdonságokkal rendelkezett, úgymint: Tíz centis sarok, csillogó barna haj, ráncmentes, sima bőr, átlagosnál nagyobb menetsebesség.
Az átalakulás nálunk ott kezdődött, hogy az egyébként sokkal lassabban változó Nagypapa helyett a Turbó- Nagyit kértük meg, vigyen el minket egy rock koncertre.
Már az út alatt látható változások kezdtek kialakulni, úgymint: izgatott fészkelődés az autóban /ami  egyébként addig kimondottan a megnyugvás helyszíne volt/, a megengedettnél jóval nagyobb sebesség és hangerő, az átlagostól eltérő megjelenés, a parkolásnál felszínre kerülő, rejtett agresszivitás.
A tánctérre érve aztán az átalakulás teljesen befejeződött, és végérvényesen rögzült is. Új, meglepő tulajdonságok kerültek felszínre: könyökkel való alattomos viselkedés, magáról megfeledkező rokizás / súlyosabb esetekben akár egyedül  is/, tömegesen elkövetett csápolás, füttyentgetés, fennhangon való éneklés,közönség soraiba hajított emléktárgyak, gitárpengetők megszerzésére irányuló tűsarkú cipő, és vagy ridikül bevetése.
Itt jegyezném meg, hogy ez a hírtelen, azonnali átalakulás szinte kizárólag csak a Rock- Nagyi esetében bekövetkező esemény, bár ritka alkalmakkor más Nagyi- típusoknál is megfigyelték, de írásos feljegyzések híján, ezt nyugodtan elkönyvelhetjük városi legendának.
A mi családunk életében Nagyink hírtelen típusváltása nem okozott nehézséget, könnyen és békésen lehet vele együtt élni. Egyetlen egy dologra kell csak figyelnünk, nehogy elérje a típusváltás egy olyan fokát, amivel már nehezen birkóznánk meg: a Motorosgarázda- Nagyiét. Ez a típus kimondottan nehezen kezelhető, és csak hatalmas munkával és odafigyeléssel lehet visszanevelni Rock- vagy esetleg Világjáró –Nagyivá. A folyamat közben az enyhe zsarolás, és az unokák hathatós közreműködése kimondottan javallt.
Ha betartunk minden előírást, ajánlást, szabályt, akkor egy nagyon kellemes, hatékony, kommunikatív, szórakoztató Nagyit tudhatunk magunkénak.

 

 





Az írás megjelentetője: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írásmű webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=26609