Matyibá levelei XXX.

Maszong József  Matyibá


Vitéz Nagy Homokháthy Mátyás bálba mögy…na



- no kedvös hugicám édös galambom, eszt az éccakát is túléltem,- hogy ez a Joli mit művel, oszt még aszongya kissé fáradt. Mi lösz ha kipihöni magát, - hát az „ Eláslak” vállalkozásnak löszök a vendége az tuti. Ami aszt illöti , takaros égy mönyecske aszt mög köll hagyni, oszt akként köl ütet öltöztetni is, úgyhogy ma elmönünk a Virág Jucihon oszt a legjobbik kelmébűl csinyáltatunk néki olyan puccos cuccot, hogy az egész környék embörinek úgy köll fölkötni az állát. Én is kirittyenök ám, hagy lássák a népök nem akárki V.N.H. Mátyás. Fölvöszöm a temetésömre félretött fekete öltönyt oszt hozzá aszt darutollas kiskalapot amit tüled kaptam, -aszthiszöm valami ünnepi alkalombú. Emlékszöm miko legutóbb végigmöntem a falun benne, mög a finyős lakkcsizmámba,- jaj errül nem szóltam majdnem, a spaletták csak úgy vágódtak ki égymásután, - gondulod mié ugyi? Nem azé mer a nyikorgástul fölébredtek.
- visszatérve Virág Jucihon aszt beszélik, hogy valamikó Karó Károly kezölte a szabászollót nála, oszt valamelyik próba alkalmával addig bámulta az asszonynépöt, hogy lécsippantott a micsodájábul, oszt Juci elcsapta a háztul, mög ráadásul el is nevözte Kisbotú Karcsikának, de hogy mijé?,- értöd té eszt.., - no summa summárum most néki köll mindönt csinyálni ezök után.
Mán jó benne jártunk a napban mikó elökerült Jolim, - hallod-e Te, - mondom néki, - tán nem az  összes kelmét magadra próbáltad?,- de biz mögtöttem, mondja néköm, - oszt mié Jolim.
- hát nem kend mondta, hogy puccos lögyek, oszt ahhon átköllött néznöm égy csomó olyan magazinyt amibe báliruhák vótak.
  Odáig röndbe vónák lelköm galambom,- oszt mit sikerült választani,- aszt hiszöm elkereködik a kend szöme is,- mán pedig most is ölég kerek.
Hogyné lönne kerek, mikó a gombok mind lékívánkoznak a bluzodrú, mer féköt oszt nem használsz,- né ringasd, mer nem lösz aki elvégeződjön a házkörül.
- szombatra kész lösz ugyi Juci a varással ?,- kész ám, -  csak olyan hamiskásan kacsintott miko eszt mondta,- a Matyi asszonyának elsösége van ! ,- tán csak nem…Mátyás?
- eszt a részit haggyuk, mer régön vót, tán igaz sé vót,- ez mög most van, oszt kész. A lényög , hogy időre mög lösz.
A szüreti bál a kultúrban lösz, - no mög ha nem esik az udvarban a nagy sátor alatt. Mindön gazdátul ahogy az mán szokás, dekorációs alapanyagot szödtek be. Ami aszt jelönti, hogy a termésbűl diszítik föl a termöt. A mű szőlővenyige közé fölakasztik a fürtöket, oszt egész este mögy a jéték. Ez abbúl áll , hogy a falu fiataljai, a jányok mög a legínyök,- ki vannak nevözve erre az időre, mán aki vállalja az, csőszöknek. A játék lényöge, hogy akit szölőlopáson kapnak annak bűntetést köll fizetni, oszt a terömbérletöt , a zenészöket, mög égyeböket ebbül financérozik.
Ez mán olyan hagyomány,- mög egyébkint jókat röhögünk a balfácánokon, mer akad ilyen is,- pláné egy-két Dugványi fogockodós, vagy torokszorítós után. Mer aki nem idevalósi oszt hírtelön léhajti ezöket a pocokmérgöket igöncsak mög köl kapaszkodni , mint a ringbe mikó az a töröknevű, - na mifenének híjják,- no !,- Muffbamered Ali az isten áldja mög nevit odavágott, hogy nem löhetött Kovács vagy Szabó…mindég az az úrizálás…művész név…
Majd el felejtöm édös galambom hugicám, hogy hát a másik szokás szerint a barátokat is illik ilyenkó vendégül látni, oszt möghívtam a házhon,- Gyurgyóékat mög Löködő Józsiékat is asszonyostul. Tudod, hát mikó Dorongvárra möntem náluk vendégösködtem, oszt most illik viszonozni nékik. A másik mög majd elfelejtöm, hogy Gyurgyónénak a Suber Marisnak mögigértem akkó, a vót asszonyom helyött intézök varrót néki. Azé is gyünnek kicsive előtte, hogy Jucinak lögyön ideje igazítani a ruháján, mer mintha néki is lémenőbe lönnének

a gombok a bluzárul. Takaros égy mönyecske vót akkó is , de most olyan mint rádióm,- világvevő,- van rajta mit fogni. Habár csak Gyurgyó a tudója, hogy milyen az adás minősége, - habár sok függ az anténnátú is.
Mán korán röggel a pince előtt főlállítottam a bográcsost, oszt a Vendöllel nyakonütöttünk a tanyán künn még ténnap égy bürgét, oszt most az rotyog benne, így Jolánom szabad aszt gardírozhati a vendég asszonyokat a varrónőhön, aminek nagyon örül.
Mivel, hogy möggyüttek délelőtt oszt kipakolásztak, mink embörök léültünk a pince elé oszt komáztunk, de leginkább boroztunk. Mög mustráltuk a fölhozatalt. Habókosné is időnként át át libbönt, mer neki is jutott a dicsérötbű, értötte hogyan köll illögtetni a farát, hogy aszt mogyoróbokorba fütyölőit neki. Azé mikó fájé hátramöntem, csak mög szortyingattam égy kicsit, mer igényölte no mög én is. Alig vártam, hogy a többi asszony elmönnyön Jucihon.
- hallodé Jolán ,- szóltam néki,-eriggyetök  mán Jucihon , hogy lögyön ideje mögcsinyálni aszt a báliruhát, néhogy kihasadjon aszt a férfinép szöme elguruljon oszt légázolják üket.
- mönök mán ,- né sürgessön kend, - inkább vigyázzon a bográcsra néhogy odakozmáljon, amíg a szömit legölteti az adó-vevökön,- asztán mög az anténnáját létoji a madár.
- no erre asztán hangos kuncogás közepette möntek el, még három házrul is hallattszott , Gyurgyóné guruló nevetése.
Mire hazagyüttek a birge többször körbefutotta a bográcsot oszt mögpuhult, mán segelytöttem neki a fakanyállal, hogy jobban igyeközzön.
Mi embörök jó mögalapoztuk a helyit oszt délidőbe bépakoltunk belüle. Délután kiültünk a tornácra oszt pipázgattunk mög borozgattunk az asszonyok mög jókat derültek az anekdotáláson, mer mögoldódott mindönki nyelve oszt csak úgy soroztak elő a disznyóságok.
 Időbe tértünk nyugovóra, mer másnap igénybe lösz véve mindön porcika.
  Másnap hajnalban sikörélménye vót  surnyáknak a szömétdombon, mer háromfelü röpült a papucs felé, oszt a káromkodás sé vót mindönnapi.
A röggeliné aszt mogya Löködő Józsi,- hallodé Mátyás,- eszt az ércöshangú bestiát estére valami hangszigetölt helyre csukd, mer ha möggyüvünk beszórakázva mög rókázva a bálbú, oszt hajnalba kirikkant az ágybú, aszt hiszöm möhet az ortopédiára lévöhető tetejü tarajat íratni, mer hogy égy mukk is lösz a hóna alá töszöm neki. Ez asztán fönyegötés aszt hiszöm ha surnyák értöné még a tücsköket is lébeszélné a ciripölésrűl, de még szöröncse, hogy ük este vannak szoliban , akkó mink épp ropjuk a táncuskát.
No délután mindönki eldelölt, hogy bírja a strapát este.
 Csak aszt ülök épp a nappaliba oszt készülödök, - kínlódok a csizmával de cefetü, mer oly rég vót a lábamon, bé köllött síkporral szórni, oszt attul prüszköltem, mikó aszt Jolánom előkerült.
A szömem dörgölésztem, mer aszt hittem nem jó látok. Jolánka jött elő, de olyan puccos ruhában, hogy majdnem a hajam is hátratoltam, hogy jobban lássak.
- hej az anyád mindönit, kereködött ki, mikó mög tudam szólani,- Te oszt mög tudod bolondítani az embört,- Jolán !
- na teccöm , Matyikám..? ,- teccöl-é ?,- ilyet kérdözni, hát mán hogyné teccönél, nem mögyünk a bálba…,- jaj aszt mé nem Matyi, hát az ögész hajcihö azé vót! ,- azé, mer a kultur hónap is állni fog…!
- no majd mögkonzultáljuk eszt a dogot ha hazagyüttünk Matyi, az áldigálóst mög bizza kend rám, - Röndben Joli !
De aszt gyüttek sorba elő az asszonynépek égyik feszösebb blúzba, mint a másika, oszt csak úgy kereködött a csípejük a ruhába, mintha kifejezötten a férfiszöm és egyéb elleni inkviciólásra készültek vóna. Égyikünknek sé löhetött panasza az asszonyainkra, mer még a szomszéd Habokosék csapodtak hozzánk, oszt elindultunk a bálba, oszt aki csak bírta a nyakát fordítani mind utánunk nézött. Olyan büszke vótam, hogy sliccöm égy gombja mög is bánta . Nem számít, ugy is lazán vót fölvarrva.
A kulturnál bemutattam mindannyiunk belépőkártyáját, ami égybe a táncrönd mög a házirönd vót.

Lösz majd mindönféle tánc, oszt bé lehetött ikszölni, hogy kive kíván lejteni a kártya tulajdonosa. Eltérni némiképp löhet,de lékérni táncközbe nem löhet. Az kivezöttetik, rosszabbik esötben a félpofája léverötik.
A légnagyobb piszkosság az vót, hogy a legtávolabbi asztalt kértem a pincértül, hogy miné több írigy szömpár kisérjön bennünköt a helyünkre, vót ám nyájas mosoly mög kabátrángatás. A hátunk mögött mönt a sutyorgás,- égy-égy szófoszlány az én fülem sé kerülte ki,- láti-é kend, hogy milyön szöröncséje van ennek a Matyinak !,- oszt mé ?,- mé, mé, mer mégin kikapta a falu legjobb nőjit, aszt még házias is, - hát azé…dagattam is a büszkeségtül , alig fértünk el a gatyában. Már alig vártam, hogy léüljünk, oszt az asztalná mondom a komáimnak a dogót, azok mög csak vinnyognak,- aszongya a Gyurgyó,- mit gondulsz komám, mér möntem olyan szorosan az asszony mögött, hogy né lássák az én gondom,- a bestia mögérözte, mer nem szimat köl hozzá, oda dörgölödött, - oszt még mög is igazitotta…a veríték mög olyat versenyzött a girincömön, hogy melik landoljon a elsőnek a likban.
Aszt ajánlom komáim, hogy minél előbb nyomjunk bé égy lankasztót, mer ha elkezdődik a táncika, nem lösz mese mönni köll.
Mer még az lassúzás,- hogy is híjják tanga vagy tangica,- hun jár a kend esze,- Matyi ! ,- tangó az,- így is löhet mondani de sömmi értelme. Elmögy balesöt nékül a dolog, de mikó gyün csárdás,- hát akkó asztán vigyázni köll,- elöre félök, hogy vészölöm át.
Lassan égyre emelködöttebb, mög oldóttabb lött a hangulat. Ölég sokat röhögtünk a balekokon, akik lébuktak a szőlőlopással, de ez vele jár.
A legnagyobb balhé , úgy éjfél körü törtki. Történt ugyanis, hogy a kombinált zenekar ( tűzoltócigányzenekar) pont csárdás húzta, mán tugyjisten hanyadjára,- no aszt a Hajagos Döme mán ölég kapatos vót,- mikó nem ?,- hogy a temötközési vállalkozó asszonyával bézuhantak a zenekarba, oszt a Gazsi a pikulás lényelte a csutorát. Lött is ám nagy rohanás, hitták azonnal a mentőt, de elsősegélybe köllött részösíteni, de ahogy próbálták a hátát ütögetni szögínynek, az csak füttyögött, mer féluton vót a gigájában. Nagynehezön möggyütt a mentő, oszt a betegszállító égy drabális embör lévin, olyat odasózott Gazsinak, hogy a csutora a parketta közepin landolt. Volt nagy öröm a bandában, úgyhogy a mentősök is ottmaradtak, oszt röggelig elsősegélyöztek, miko kit. Általában a jányokat a mentőkocsiban a szájonát lélögöztetésös , a nyufig által financirozott módon.
Úgy kétóra tájban szödelöcködni kezdtünk, mer szó ami szó, ölég vót. Láttam az asszonyokon is, mög hát mi sé vagyunk mán husz. Ahogy elnéztem Jolánom kipirult arcát mög ahogy hullámzott a kebele, nem köll tartanom az állígatós dologtul,- habár a frisslevegő csodákat tud művelni.
A legelső kívánságom azé az, hogy eszt a lakkcsízmát miné elöbb lérugjam, mer mán úgy mögyök , mint a balettáncos. Löhet, hogy az uccán lékapom oszt meztélláb csattogok haza.
Úgy is lösz, csak érjünk ki a kultur fénykévéjébül.
Kedvös húgom tubicám, most idáig jutottam el. Nagyon álmos vagyok, akkorákat ásítok, hogy még békapom Jolánom.
A többirű ami lösz úgy sé illik írni, mer még az unokák kezibe kerül a levél, aszt oda a jó híröm…vagy az mán odavan?,- üsse kavics tovább né romoljon a dolog.




Kelt, mint a kalács Dugványházán, Vitéz Nagy Homokháthy Mátyás portáján…





Az írás megjelentetője: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írásmű webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=6823