Lelkes Miklós: Hazaffy Úr
Dátum: Augusztus 24, szerda, 21:50:10
Téma: All Fullextra


Hazaffy Úr nicknevét nem írom ide, valódi nevét pedig nem is ismerem. Hozzászólásaiból ítélve világos számomra ...


... /és minden bizonnyal azok számára, akik hozzászólásait olvasták/: a más nézeteket vallókkal személyeskedő, rosszindulatú. Az igazsághoz tartozik azonban, hogy, szerintem, mint író, költő, jó stílusban, olvasmányosan, tehetségesen ír.
Sohasem írok reflexiót olyan munkához, amelynél úgy ítélem meg, hogy szerzője nem az igazságot keresi. Hazaffy Úr írt nekem először. Megrovóan, személyeskedően. Nem tetszett neki, hogy a múlt és jelen eseményeit másképpen ítélem meg, nem lelkesedem azért, amiért ő. Először, naiv jóindulatból, azt tanácsoltam neki: ítéleteinél minden oldalon vegye számba az alapvetően fontos tényeket. Gondolja át, hogy milyen is volt valójában az az "úri világ", amelyről a magyar klasszikusok sok könyvtárra való valót írtak, az a világ, amelyik az első, majd a második világháború végén Magyarország katasztrófájához vezetett. Gondolja át: a "Horthy-korszak" sok gyalázatos tettéért nem volt-e felelős az akkori társadalmi, politikai rendszer, politikai elit, élén Horthyval? Figyelmébe ajánlottam a Horthy-korszakról kiadott dokumentumokat /eredeti iratokat!/, sőt, azt is, hogy emlékiratában maga Horthy miként idézte "úri módon" Magyarország második világháborús hadbalépésének közvetlen körülményeit. No és mint vélekedtek e korszak hazai állapotairól azok az írók, költők, akiket ma már a "hazaffy uraságok" sem mernek nyilvánosan becsmérelni, hanem inkább kisajátítani szeretnének?

Hazaffy Úr másként vélekedik a magyar múltról, tőle idézem példának, igaz, szövegkörnyezetéből kiszakítva, de ez, szerintem, nem változtat a lényegen:

"Ha Horthynak csak az lett volna az érdeme, hogy a külföldről irányított, ázsiai kegyetlenségű bolsevizmust kitakarította az országból, már azzal megérdemelné a XX. századi magyar történelem egyik legnagyobb alakjának titulusát."

Nos, én nem így látom a dolgot, de azt rögtön beláttam: Hazaffy Úrral való további vitánknak nincs értelme. Minek a falra borsó? Nem firtattam: és mint vélekednek, például, a "nem ázsiai" kegyetlenségről az egykori zsidó munkaszolgálatosok, - vagy utódaik?!
Javasoltam neki: szüntessük be levelezésünk! Többször is megtettem ezt.
Vannak azonban emberek, Hazaffy Úr is ilyen, akik ezt az általam javasolt elegáns megoldást nem fogadják el. "Kárpátaljai utazás" c. írásom kapcsán - többek között - megint csak elmagyarázni kényszerültem Hazaffy Úrnak: nagyonis egyetértek azzal, hogy a Kárpátaljára ellátogató magyarok nézzék meg a szolyvai emlékparkot, hiszen az 1944-ben gyűjtőtáborba kényszerített, majd elhurcolt, és többségükben elpusztult magyarokkal nem így kellett volna bánni /jelentős részük nem is volt bűnös az előzetes eseményekben/, de arról is nyíltan kellene beszélni, ott és ugyanakkor is, hogy a magyar csapatok nem liliomot árusítani mentek Ukrajnába. Az ördög mindkét oldalon működött. No és nem véletlenül írtam a beregszászi múzeumban közszemlére tett versről:

"Beregszász kedves városka, helytörténeti múzeuma rendkívül érdekes.Sok képet gyűjtöttek össze Fedák Sáriról, az egykor népszerű színésznőről, akinek meztelen testén - az adoma szerint - mulatozó földesurak kártyapartit rendeztek, és a színésznő "fájdalomdíja", mivel kibírta nevetés nélkül, egy szép kastély lett. Nem valószínű, hogy így volt, a múzeumban viszont nemigen láttam olyan emlékeket, magyarázó feliratokat, amelyek hűen ábrázolták volna az egykori "úri világot", amelyről a korabeli, klasszikussá lett, írók is szóltak műveikben.
Ez utóbbi megjegyzésem okát tekintve talán ott, abban a versben "van a kutya eltemetve", amelyik a múzeum "látogatókönyve" mellett került kifüggesztésre. A 2004-es népszavazással foglalkozik, melynek egyik kérdése a határon túli magyarok kettős állampolgárságára vonatkozott. A vers tipikus példája annak miként gondolkozik a félrevezetett határon túli /és határon inneni!/ magyar. Az emlékezetbe idézés miatt írom csak ide, hogy se az IGEN, sem pedig a NEM konkrét tartalma nem volt világos a választók előtt, de, még ha világos is lett volna, szabad-e magyarnak magyarra olyan rosszkívánságokat szórni, mint Katzián Rudolf teszi AHOGYAN SZAVAZTÁL c. versében? "Ahogyan szavaztál, úgy bánjanak veled! / Úgy mondjanak neked IGEN-t, avagy NEM-et!" kezdi versét, majd, többek között, ilyen sorok olvashatóak benne:

"Úgy mentsenek ki a lángból égő házból!
Úgy húzzanak ki a vad, dühöngő árból!
Éhhalál küszöbén úgy kapj majd kenyeret,
Ahogyan szavaztál, úgy bánjanak veled!"

Nos, Katzián Rudolfnak semmiképpen sem kívánok verse miatt hasonló rosszakat, sőt, még egyszerűen rosszat sem, hanem azt a jót, hogy, mielőtt verset ír, gondolkozzon. "

Igen, igen, gondolkozni kellene, Hazaffy Úrnak és társainak is... ha az igazságot keresnék.
Gondolkozni! Akár Bródy Sándor munkásságának értékét, lényegét illetően is... No, nem írtam semmit Hazaffy Úrnak, egy internetes folyóirat hírére történt, Bródyra vonatkozó azon megjegyzésére, hogy

"A mai megítélés szerint, és az irodalomtudomány mai állása szerint is egy ritka kellemetlen fráter volt, aki súlyos feltűnési viszketegségben szenvedett. Művei teljesen elértéktelenedtek, a századforduló idején a sajtó igyekezett Bródyt naggyá tenni. "

Én csupán új, másik hozzászólásban, megemlítetten Hegedüs Géza véleményét, miszerint

"Azon a magyar századfordulón, amely az irodalomban Adyék fellépését készítette elő, a legnagyobb hatású író Bródy Sándor volt. Harcos publicisztikában ő készíti elő Adyt, regényírásban ugyanúgy hat Móriczra, mint Krúdyra, a színpadon tőle tanul Móricz is, Molnár Ferenc is, Szomory Dezső is. Az utána következő nemzedék legkülönbféle hangvétele, hangütése közvetlenül vagy közvetve Bródy Sándorra vezethető vissza. Az irodalomtörténeti szokvány pedig úgy tartja nyilván, hogy vele kezdődik el minálunk a naturalizmus."

Meg is kapta ám Hegedüs Géza ezért a magáét Hazaffy Úrtól, igaz, megkaptam én is, de én már hozzászoktam:

"Lelkes Miklós már-már mániákus ragaszkodása az értéktelenhez, az elavulthoz, a hazughoz, az immoralitás elhullajtott mocskához döbbenetes. Velem akar polemizálni, de teszi ezt azzal a kommunista gőg alpári fensőbbségével, mellyel azt kívánja tudomásunkra hozni, hogy mindenki felett áll. Nem érvel, kinyilatkoztat. Most Bródy Sándor kapcsán. Sajnálatos, hogy Hegedűsre hivatkozik, arra a velejéig romlott és üresfejű kommunistára, a nem régen elhunyt „visegrádi remetére”, akinek irodalomtörténeti szerepe abból állt, hogy elhallgatott és hamisított. Valamikor megvettem irodalmi arcképcsarnokait, melyek a kutyának sem kellettek. Ezeket a viszonylag vaskos köteteket néhány száz forintért árusították. Alig tudtam tőlük megszabadulni.
Bródyban Lelkes Miklós a védhetetlen értéktelenséget veszi pártfogásába."

Hegedüs Géza Hazaffy Úr szerint tehát "velejéig romlott és üresfejű kommunista volt."

Hazaffy Úr jellegzetes típus. Ilyen volt, van, lesz. A tények közül csak az érdekli, ami őt igazolja. Logikája, ha bántani, gyalázkodni akar, gyakran szórakoztatóan nevetséges. Antiszemitizmussal vádol ott, ahol ilyesmi még leghalványabb formájában sincs, kiforgatja
mások szavait, alap nélkül feltételez, igaz, átlátszó módon, ezért inkább nevetségessé válik vele. Tudni véli, hogy mi az én múltam, miközben múltam nem is ismeri. Ám ne ijedjen meg, nem fogom arcába vágni a kesztyűm és párbajra hívni, ami az "úri világban" divatos, és egyben rendkívül nevetséges, "becsületjátékszer" volt. Még akkor sem, ha esetleg ez a becsületjátékszer újra divatba jön. Jót nevettem, amikor, Bródy Sándort akarván befeketíteni, közzétette Füst Milán Rákosi Jenőhöz írt levelét, amelyben az áll, hogy Füst Milán "kétszer is hiába küldte el segédeit Bródyhoz". Nos, Hazaffy Úr, nem érzi nevetségesnek, illogikusnak a dolgot? Ha Füst párbajban lelövi Bródyt, akkor a vitatott ügyben neki lesz igaza? Vagy Bródynak, ha esetleg fordítva történik a dolog?

Megújítom régebbi javaslatom, Hazaffy Úr, hazaffy urak! Hagyjuk egymás írásait a csudába! Nem Önöknek írok, hanem azoknak, akiket minden oldalról érdekelnek a tények, akik becsületesen az igazságot keresik a hazai és a világtörténelemben.

Maradjunk ennyiben, ha lehet. Ha nem lehet, akkor legközelebb kénytelen leszek kiírni Hazaffy Úr nicknevét /valódi nevét nem tudom/, hogy, ha akar, nézeteiről, a szövegkörnyezetből való kényszerű kiszakítás nélkül, bárki tájékozódhasson.

/Az "ÁLMOK, TÁJAK, EMBEREK" c. netnaplóból./






Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1290