Farsang II.
Dátum: Január 11, szerda, 17:50:52
Téma: Dolgozat


A dínom-dánom, eszem-iszom sem tarthat, míg világ a világ!


Fassangzaóraó heét.
A dínom-dánom, eszem-iszom sem tarthat, míg világ a világ! Húshagyó kedd előtti csütörtökön, amit kövér csütörtöknek hívtak, kezdődött a „fassangzaóraós”. Azért, mert még hétszer esznek a böjtig. Ebbe esett az ijesztőzés, és a bál. Ezt már külön fejezetben említettem. Most ennek a hétnek a többi napjára eső szokásokat csokorba gyűjtve szeretném közkinccsé tenni. A nagy vendégeskedés volt jellemző erre a hétre. Napközben szinte alig ettek és a rokonság, baráti kör minden tagját végiglátogatták ezalatt a hét alatt. Mindig megbeszélték, hogy másnap este hol találkoznak. Külön érdekesség a palóc tájszólásról, hogy a helyiek megdöbbentek egy-egy „maóshonneét gyött” ember beszédén. Egy néhány szónál valóságos tanácstalanság feszült a levegőben. Ezt az „Ezek a pesti népek” című novellámban örökítettem meg, melyet az Irodalmi Klubban olvashattok. Én – palócgyerek – is azt hittem, hogy korán meghaltak a szülei, akik nem tudták így megtanítani rendesen a gyereküket, hogy mit jelent a rocska (vödör), a kutács (piszkavas), a hambit (házak nyitott előfolyosója), sifon (szépszobai szekrény), tojlet (üveges, fésülködő szekrény) stb. szavakat. Írásaimban ezekkel próbálom illusztrálni a nyelvjárás viszonylagos zártságát, illetve gyönyörűséges hangzását, amelyet sajnos ma már nagyon kevesen beszélnek. Azonban nekünk még kötelességünk az utókornak megmenteni ennek a harmóniavilágát, illetve ennek a kissé elzárt faluközösségeknek a hagyományait, szokásait, melyek a viszonylagos lelki békét is osztották ezekre a közösségekre.

A Farsangzáró hét, mint minden ünnep praktikus szempontok alapján keletkezett. Az asszonyok azt mondták, hogy: „Raókeészül a neép a koplalaósra”, tehát a nagyböjtre. Bár erről később szó esik, itt azért megjegyezném, hogy az sem véletlen. Élettani célja a kevesebb munka és a nagy ünnepek jólétének zsírpárnáit volt hivatott egyensúlyba hozni, hiszen közelgett a nagy tavaszi, nyári munka. Ilyenkor, még a böjt előtti utolsó napokat használták ki egy sűrített eszem-iszomra. A rokonság mellett a jobb szomszédság is ott volt ezeken az összejöveteleken. Ők hozták mindennapra a változatosságot. Ilyenkor kóstolták meg egymás főztjét, disznóságát (a disznótoros dolgok összesítő neve volt) és persze a frissen lejött pálinkát, az új bort is ki lehetett próbálni. Bár nálunk inkább csak az idehozott bor volt a jellemző, mert helyben nem nagyon termesztettek szőlőt, így a vándorárusoktól vett bor volt a jellemző. Ilyenkor járták ezek az árusok, termelők a falut, és hatalmas háti kosarukban lévő óriási üvegekből, korsókból árulták a jobbnál-jobb gyöngyösi, verpeléti, debrői bort, és ritkábban még az egri árusok is idevetődtek. Ilyenkor megvásároltak többféle bort és ezen a kóstoláson jól vizsgázó borból vettek Húsvétra, ünnepekre. Ilyenkor vittek kalácsot, disznótori kóstolót, italt, de néha töltött káposztát is. Érdekes volt, hogy sokan úgy, hidegen szerették a töltött káposztát. Egymást is kínálgatták. A nagy vacsorák alatt persze jól megtelt a leányok és legények gyomra, így az éjjel nemcsak rövid, de mozgalmas is volt. A nyugtalan pihenést hozó teligyomor viharos álmokat is hozott, és ilyenkor várták, hogy meglássák álmukban, ki lesz majd a párjuk.

Ez az összejövetel a rokonság minden tagját összehozta ilyenkor. Eljöhettek fiatal házasok, sőt néha a vénasszonyok is beültek pletykálni a fiatalokról. A fejérnépek külön ültek és megtárgyalták a legújabb pletykákat. Aztán az emberek is mind ott voltak. Nemcsak a fiatalok, hanem minden nemzedék evéssel, ivással búcsúzott a farsangtól. Az emberek (férfiak) ilyenkor – a hátsó sarokban – csendesebb beszélgetésre vágytak, miközben az új bort, pálinkát kóstolgatták. Meséltek Doberdóról és az öreg- meg a fiatalháborúról, a kutyafejű tatárokról és ki tudná felsorolni, hogy még miről? El-eldaloltak, csak úgy félhangon (csendesen) egy-egy szomorú, öreges régi éneket. Mert Galíciának, Doberdónak nemcsak meséi, hanem énekei is voltak. Olyan gyászos énekek voltak ezek az öregháborúról, amelyik eltemetett 120 ezer magyart, hogy mindig ott csillogott a sokatpróbált szemesarkán egy-egy könycsepp, hiszen mindenkinek volt barátja, rokona, bajtársa, aki odaveszett!

Csatatörténetek, szökések, sebesülések történetét ismerhették meg az érdeklődőbb fiatalok. Ezek közül szintén az Irodalmi Klubban lesz olvasható a „Kétvezetős harckocsi” illetve „ A taljaónoknak az emmeénkre foájt a foguk” című novellám, amelyek ezeken az összejöveteleken hangzottak el. Aztán valami nagy csillogással a szemükben, de mégis szomorúan beszéltek a Tanácsköztársaságról, és persze Trianon is vigasztalhatatlanul került szóba. Erről a „Gyetvaig zavartuk eőket, az annyokba” történet szól. Mindig megemlítették az odaát szakadt rokonokat, mert itt Zagyván szinte mindenkinek voltak rokonai Tajtin, Ragyolcon, Vecseklőn, Bénán. Hatalmas sérelemnek vették, hogy sok-sok éve nem is láthatták egymást, de még temetésre sem jöhettek-mehettek a rokonok.

Ezek a mesés estek a nagyobb gyermekeknek valóságos lélekfürdők voltak! A mai izgalmas kalandfilmeket helyettesítették az élőszó erejével. Én is részt vettem ilyeneken. Sajnos még nagyon kicsi voltam ahhoz, hogy mindenre tudtam volna figyelni. A három rövid történet azonban – későbbi egyeztetések, kutatómunka után – azért összeállt, s ez is érzékelteti az akkori hangulatot.

Húshagyó kedd estére, ha vártak vendégeket, ha nem, minden háznál galuskás káposzta rotyogott a fazékban. Ez némileg eltért a más vidékeken ismert töltött káposztától. Kukoricát daráltak és azt keverték zsírral, szalonnadarabokkal, őrölt disznóhússal. Az már kedden délelőtt rotyogott a tűzhelyen. Régen az ünnepi vacsorához nem főztek levest, még ha vendéget is vártak. Három-négy tölteléket tálaltak, mellé főtt sonkát, főtt füstölt disznóhúst raktak, utána pedig csavartkalácsot, darálóst, hókiflit hoztak, konfettnek. A puliszka még az ünnepi asztalról is ritkán maradt el. Én már ebből kimaradtam, talán két-három alkalommal volt még szerencsém kipróbálni, amikor az akkor még élő öregmamámnál is összegyűltünk. Persze ilyenkor minden háznál volt házikenyér is, sőt leginkább csak az volt. Ezt a „Kenyérillat” című novellámban dolgoztam fel.

A Farsangzáró hét is nagyon jól példázta a gyakorlatias ünnepkialakítást, kialakulást a régi időkben. Sajnos, ma mi már ezek semmibe vételével kicsit természetellenesen cselekszünk, és a modern, mesterséges eszközöket szeretnénk vagy szeretjük felhasználni, amit nem is oly régen még természetes eszközökkel megoldott a nép. Tanulhatnánk tőlük egy keveset, vagy legalább őrizzük meg ezen szép korok emlékeit.

(folytatása következik)





Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=1717