Ha igényes hangfelvételt akarunk
Dátum: Szeptember 11, szombat, 19:03:10
Téma: All Fullextra


Merészebbek, vállalkozó kedvűek és az Audacity-vel elégedetlenkedők feltétlenül kattintsanak ide!


A fórumban megadtam egy, az Audacity-nél szélesebb körű szolgáltatásokat nyújtó hangrögzítő szoftver elérési útvonalát. Ez egy jóval összetettebb program, viszont ha szánunk rá egy kis időt, a végeredményen is látszani fog, hogy nem az Audacity-vel dolgoztunk. Nem lesz zajos, halk, torz, vagy érthetetlen a felvétel, ami (ha egy szoftver, amit használtok csak az alapfunciókat tudja, és ráadásul a mikrofonotok sem egy csúcsmodell) szinte elkerülhetetlen. A program neve Sound Forge, és a http://mediasoftware.sonypictures.com/download/step2.asp?DID=461&#Return címen egy 30 napig szabadon használható verzióját tölthetitek le. Ugyanitt megtalálható a szofver működését megmagyarázó Manual is, de azok kedvéért, akik nem tudnak jól angolul, vagy csak erre a mostani felvételre akarják használni a Sound Forge-ot, leírom pár lépésben az ide vonatkozó teendőket. Amúgy bátran böngésszen, próbálkozzon mindenki a menüpontok között, egy rosszabb minőségben (pl. gyengébb mikrofonnal) készült felvétel esetén is "profivá" lehet pofozni a hanganyagot.

1. A főmenüben nyomjuk meg a Felvétel gombot (kis gömb alakú ikon).
2. A kinyíló ablakban a New-ra kattintva állítsuk be a 44100 Hz, 16 bit, mono opciókat.
3. Beszéljünk a mikrofonunkba, és hangkártyánk hangerőszabályozóját a Mikrofon résznél állítsuk be úgy közben, hogy a Sound Forge ablakában a jobb oldalt található két zöld csík a leghangosabbra tervezett beszédünknél ne érje el a piros csúcsot (Clip), de lehetőleg a piros és a sárga tartomány határán mozogjon. Erre a hangfelvétel dinamikája és a lehető legkisebb, legkönnyebben szűrhető zajszint elérése miatt van szükség.
4. Nyomjuk le a felvétel gombot az ablak bal alsó sarkában, mondjuk fel a szöveget, majd zárjuk be az ablakot.
5. Megjelenik a felvett hanganyag grafikus képe.
6. Kattintsunk a Process pontnál a Normalize-ra, állítsuk Peak level-re, és nyomjunk OK-t. Így a hanganyag eléri a még torzítás nélküli leghangosabb állapotát.
7. Kattintsunk az Effects menüpontban a Dynamics/Graphic opcióra, és keressük meg a nekünk legmegfelelőbb beállítást. Itt tudjuk a felvétel ingadozó hangerősségű részeit kiegyenlíteni. Vannak ugyan gyári beállítások a Preset opcióban, de érdemes kísérletezni is. Vigyázzunk, hogy sehol ne állítsunk be túl nagy értékeket, mert könnyen áteshetünk a ló túloldalára, és hangkép ugyan egyenletes jelszintű lesz, de elveszik a hangból az intonációs játék. Célravezető egy kisebb kijelölt részen próbálgatni a lehetőségeket.
8. Ha végeztünk, ismételjük meg a 6. pontot, mert a jelszintek kiegyenlítése közben a maximális hangerő is csökkenni fog valamelyest.
9. Jelöljünk ki egy olyan részt, ahol beszéd és szünet is van. Itt jól lemérhető a zajszint. Kattintsunk az Effect menüponton belül a Noise Gate opcióra, ahol a csúszkát a Treshold levelnél állítgatva optimális jelszintet, az Attack Time/Release Time résznél pedig egy optimális felfutású zajzárat tudunk beállítani. A Preview-val real time módban tudunk belehallgatni az eredménybe.
10. Ha végeztünk, ismét irány a Process menü, ahol az EQ/Graphic ablaknál be kell állítanunk a 20 Band lehetőséget, így egy viszonylag egyszerűen átlátható, 20 sávos hangszínszabályozóhoz juthatunk. Erre azért van szükség, mert az olcsóbb, alsókategóriás mikrofonok kiegyenlítetlen hangképpel dolgoznak, általában a középmély tartományok rovására. Ha itt ügyesek vagyunk, olyan hangképet tudunk beállítani, ami tényleg a miénkre emlékeztet, nem búg, nem zizeg a teteje, és tisztán szól.
11. Az így elkészült, lecsiszolt felvételt tovább finomíthatjuk, ha az Effects menüpontnál található opciókat kipróbálgatjuk. Tehetünk a hanganyagra egy kis zengetést (Reverb), ami elmossa a megmaradt kisebb hibákat, vagy kórust (Chorus), amitől egy teltebb, néhány herzzel elmodulált és alákevert hangot kapunk.
12. Ha a 7-10 menüpontok túl bonyolultnak tűnnek, használhatjuk az Effects pontban a legalsót, a Wavehammer-t is, ami mindezt egy lépésben megteszi helyettünk, ám ez egy gyári paraméterekre épülő algoritmus, ami elveszi tőlünk a szabad variálhatóság lehetőségét. Ha mégis ez választjuk, ne felejtsük el betenni utána a 6. pontot, hogy ideális hangerősségű fájlt kapjunk.
13. A felvétel elején és végén található (esetleg túl hosszú) csendet jelöljük ki és vágjuk le a Delete gombbal. 1-2 másodpercet azért hagyjunk rajta, hogy az esetleg fennmaradó háttérzaj ne zavaróan élesen induljon a vers elején, és ne egy kattanással záródjon be a felvétel végén. A kijelölt 1-2 másodpercet a felvétel elején a Process menüpont Fade opciójában a "Fade In"-nel, a felvétel végén pedig az ugyanitt található "Fade Out"-tal utókezelhetjük. Így a fájl szépen be- és kiúszni fog lejátszáskor, nem pedig hirtelen megszólalni és abbamaradni.
14. Az esetleges későbbi változtatásokra gondolva mentsük el wav kiterjesztésben az anyagot, mert mp3 formátumban erre már nem lesz lehetőségünk.
15. Ha késznek ítéljük a felmondott verset/prózát/egyebet, a File menüpontban válasszuk az Export to MP3 lehetőséget. Írjuk be a fájl nevét (a későbbi feltöltésre gondolva lehetőleg ékezetes karakterek és szóköz nélkül), állítsuk be a Choose MP3 Template-nél a 128 kbps lehetőséget, és máris egy kis kiterjedésű fájlhoz jutottunk, amely, ha mindent jól csináltunk, megközelítőleg cd minőségben adja vissza a hangunkat.

Ha bármi problémátok lenne, írjatok nekem a fórumba, vagy küldjetek PÜ-t, szívesen segítek. Ha már egy igényes írásotokat szólaltatjátok meg, legyen maga a felvétel is igényes, különben csak a töredéke jut el a hallgatókhoz annak, amit el akartok mondani.







Az írás tulajdonosa: Fullextra.hu
http://www.fullextra.hu

Az írás webcíme:
http://www.fullextra.hu/modules.php?name=News&file=article&sid=348