Küzdőtér |
|
|
|
|
Ha igényes hangfelvételt akarunk |
|
|
Merészebbek, vállalkozó kedvűek és az Audacity-vel elégedetlenkedők feltétlenül kattintsanak ide! |
A fórumban megadtam egy, az Audacity-nél szélesebb körű szolgáltatásokat
nyújtó hangrögzítő szoftver elérési útvonalát. Ez egy jóval összetettebb
program, viszont ha szánunk rá egy kis időt, a végeredményen is látszani
fog, hogy nem az Audacity-vel dolgoztunk. Nem lesz zajos, halk, torz, vagy érthetetlen
a felvétel, ami (ha egy szoftver, amit használtok csak az alapfunciókat
tudja, és ráadásul a mikrofonotok sem egy csúcsmodell) szinte elkerülhetetlen.
A program neve Sound Forge, és a http://mediasoftware.sonypictures.com/download/step2.asp?DID=461Return
címen egy 30 napig szabadon használható verzióját tölthetitek le. Ugyanitt
megtalálható a szofver működését megmagyarázó Manual
is, de azok kedvéért, akik nem tudnak jól angolul, vagy csak erre a mostani
felvételre akarják használni a Sound Forge-ot, leírom pár lépésben az ide
vonatkozó teendőket. Amúgy bátran böngésszen, próbálkozzon mindenki a
menüpontok között, egy rosszabb minőségben (pl. gyengébb mikrofonnal) készült
felvétel esetén is "profivá" lehet pofozni a hanganyagot.
1. A főmenüben nyomjuk meg a Felvétel gombot (kis gömb alakú
ikon).
2. A kinyíló ablakban a New-ra kattintva állítsuk be a
44100 Hz, 16 bit, mono opciókat.
3. Beszéljünk a mikrofonunkba, és hangkártyánk hangerőszabályozóját a Mikrofon
résznél állítsuk be úgy közben, hogy a Sound Forge ablakában a jobb
oldalt található két zöld csík a leghangosabbra tervezett beszédünknél
ne érje el a piros csúcsot (Clip), de lehetőleg a piros és a sárga tartomány
határán mozogjon. Erre a hangfelvétel dinamikája és a lehető legkisebb,
legkönnyebben szűrhető zajszint elérése miatt van szükség.
4. Nyomjuk le a felvétel gombot az ablak bal alsó sarkában, mondjuk fel a szöveget,
majd zárjuk be az ablakot.
5. Megjelenik a felvett hanganyag grafikus képe.
6. Kattintsunk a Process pontnál a Normalize-ra, állítsuk
Peak level-re, és nyomjunk OK-t. Így a hanganyag eléri a még torzítás nélküli
leghangosabb állapotát.
7. Kattintsunk az Effects menüpontban a Dynamics/Graphic opcióra,
és keressük meg a nekünk legmegfelelőbb beállítást. Itt tudjuk a felvétel
ingadozó hangerősségű részeit kiegyenlíteni. Vannak ugyan gyári beállítások
a Preset opcióban, de érdemes kísérletezni is. Vigyázzunk,
hogy sehol ne állítsunk be túl nagy értékeket, mert könnyen áteshetünk a
ló túloldalára, és hangkép ugyan egyenletes jelszintű lesz, de elveszik a
hangból az intonációs játék. Célravezető egy kisebb kijelölt részen próbálgatni
a lehetőségeket.
8. Ha végeztünk, ismételjük meg a 6. pontot, mert a jelszintek kiegyenlítése
közben a maximális hangerő is csökkenni fog valamelyest.
9. Jelöljünk ki egy olyan részt, ahol beszéd és szünet is van. Itt jól
lemérhető a zajszint. Kattintsunk az Effect menüponton belül
a Noise Gate opcióra, ahol a csúszkát a Treshold levelnél állítgatva optimális
jelszintet, az Attack Time/Release Time résznél pedig egy optimális felfutású
zajzárat tudunk beállítani. A Preview-val real time módban
tudunk belehallgatni az eredménybe.
10. Ha végeztünk, ismét irány a Process menü, ahol az EQ/Graphic
ablaknál be kell állítanunk a 20 Band lehetőséget, így
egy viszonylag egyszerűen átlátható, 20 sávos hangszínszabályozóhoz
juthatunk. Erre azért van szükség, mert az olcsóbb, alsókategóriás
mikrofonok kiegyenlítetlen hangképpel dolgoznak, általában a középmély
tartományok rovására. Ha itt ügyesek vagyunk, olyan hangképet tudunk beállítani,
ami tényleg a miénkre emlékeztet, nem búg, nem zizeg a teteje, és tisztán
szól.
11. Az így elkészült, lecsiszolt felvételt tovább finomíthatjuk, ha az Effects
menüpontnál található opciókat kipróbálgatjuk. Tehetünk a hanganyagra
egy kis zengetést (Reverb), ami elmossa a megmaradt kisebb hibákat, vagy kórust
(Chorus), amitől egy teltebb, néhány herzzel elmodulált és alákevert
hangot kapunk.
12. Ha a 7-10 menüpontok túl bonyolultnak tűnnek, használhatjuk az Effects
pontban a legalsót, a Wavehammer-t is, ami mindezt egy lépésben
megteszi helyettünk, ám ez egy gyári paraméterekre épülő algoritmus, ami
elveszi tőlünk a szabad variálhatóság lehetőségét. Ha mégis ez választjuk,
ne felejtsük el betenni utána a 6. pontot, hogy ideális hangerősségű fájlt
kapjunk.
13. A felvétel elején és végén található (esetleg túl hosszú) csendet
jelöljük ki és vágjuk le a Delete gombbal. 1-2 másodpercet
azért hagyjunk rajta, hogy az esetleg fennmaradó háttérzaj ne zavaróan élesen
induljon a vers elején, és ne egy kattanással záródjon be a felvétel végén.
A kijelölt 1-2 másodpercet a felvétel elején a Process menüpont Fade
opciójában a "Fade In"-nel, a felvétel végén pedig az ugyanitt
található "Fade Out"-tal utókezelhetjük. Így a fájl szépen be-
és kiúszni fog lejátszáskor, nem pedig hirtelen megszólalni és
abbamaradni.
14. Az esetleges későbbi változtatásokra gondolva mentsük el wav
kiterjesztésben az anyagot, mert mp3 formátumban erre már nem lesz lehetőségünk.
15. Ha késznek ítéljük a felmondott verset/prózát/egyebet, a File menüpontban
válasszuk az Export to MP3 lehetőséget. Írjuk be a fájl
nevét (a későbbi feltöltésre gondolva lehetőleg ékezetes karakterek és
szóköz nélkül), állítsuk be a Choose MP3 Template-nél a 128 kbps lehetőséget,
és máris egy kis kiterjedésű fájlhoz jutottunk, amely, ha mindent jól csináltunk,
megközelítőleg cd minőségben adja vissza a hangunkat.
Ha bármi problémátok lenne, írjatok nekem a fórumba, vagy küldjetek PÜ-t,
szívesen segítek. Ha már egy igényes írásotokat szólaltatjátok meg,
legyen maga a felvétel is igényes, különben csak a töredéke jut el a
hallgatókhoz annak, amit el akartok mondani.
|
|
| |
|
Vissza Rovathoz
|
|
|
|
|
"Ha igényes hangfelvételt akarunk" | Belépés/Regisztráció | 1 hozzászólás | Search Discussion |
| Minden hozzászólás a beküldő tulajdona. Nem feltétlenül értünk egyet velük, és nem vállalhatunk felelősséget a hozzászólások tartalmáért. |
|
|
|
|
|
Re: Ha igényes hangfelvételt akarunk (Pontok: 1) - Gradvolt-Endre-30Y Ideje: Szeptember 12, vasárnap, 17:16:16 (Adatok | Üzenet küldése) | Ja, azt elfelejtettem mondani, hogy ha valaki szeretne a felvett hanganyag alá valamilyen aláfestő zenét is keverni, azt (többek között) megteheti bármelyik Cakewalk programmal. A következő linkről letölthetitek a Sonar 3 ugyanilyen jellegű Trial Version-jét. Ez a szoftver teljesen kompatibilis a Sound Forge-al (nagyrészt tudja is ugyanazt, csak kevésbé átlátható).
A beimportált wav fájlok mellé egy másik sávon betehetitek a zenét, és egy komplett stúdió-modulban kedvetek szerint keverhetitek. Aki otthon van a kottaírásban, MIDI-ben akár saját szerzeményt is alákeverhet, erre bármilyen típusú hangkártya megfelel, mert van egy 128 hangszerből álló, úgynevezett General Midi opció, amely mindegyiken megtalálható. Ha úgy érzitek, hogy a versetek csak panaszos hegedűfutamokkal, lágy gitárszólamokkal, vagy viháncoló és röhejes zenedobozzal válik teljessé, ne fosszátok meg magatokat ettől a lehetőségtől. :)
http://www.cakewalk.com/download/default.asp#windows |
|
|
|
|
|
|