[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 150
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 150


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Kicsid Álózsi (II)
Ideje:: 04-06-2008 @ 11:59 pm

Ha úgy vesszük, szerencséje volt. A háborút sebesülés nélkül megúszta. Józsi barátját, akit vele együtt vittek el, három hét múlva széttépte egy gránát. Ő a fogságban is feltalálta magát. Ügyes kezű volt, sakkfigurákat, szelencéket faragott, harmonikázott az oroszoknak, és így mindig kiügyeskedte, hogy jobb bakancsa, melegebb kabátja, nagyobb darab kenyere legyen, hogy kibírhassa. A legrosszabb az volt, hogy semmit sem tudott a feleségéről és a gyerekeiről. Azt a pár ügyetlen, kusza írású levelet őrizgette, amit még a fronton kapott Julistól, és minden este újra és újra elolvasta: „Hála az Istennek, jól vagyunk. A gyermekek egészségesek. Az árpa jól termett, a tehén megborjadzott. Egész nap imádkozunk a mennybéli Úristenhez, hogy legyen már vége, és épségben hazajöhess.”

Egy szeles áprilisi éjszaka egyedül szált le a vonatról. Senki ismerős nem volt, hogy az otthoniakról kérdezhette volna. Nem volt türelme reggelig várni, gyalog indult neki a majdnem húsz kilométeres útnak. Futott, elesett, sírva csókolta a földet, majd feltápászkodott és futott tovább.

Már messziről látta, hogy a konyhában világosság van.

Halkan zörgetett az ajtón.

- Julis, megjöttem, hallod-e? Hazajöttem.

Nyikordult a kulcs a zárban, nyílt az ajtó. Julis kezét a szája elé kapva, kikerekedett szemekkel hátrált, majd térdre esett, és sűrűn hányva magára a keresztet motyogta: „ Úristen, csakhogy vége van, jaj, csakhogy vége van! Hála a mennybéli Úristennek, hogy vége van!”, majd magához térve felugrott, és a férje körül kezdett sürgölődni.

- Te szegény, jaj, hogy nézel ki!

Hamar vizet melegített, ételt tett oda, közben mondta, mesélte az otthoni dolgokat: két ló, két tehén az istállóban, búza van elég a padláson, a házat az őszön újrazsindelyezte, és hogy ki halt meg, és ki került haza a háborúból.

- A gyermekek?- kérdezte Álózsi.

Az asszony szeme megrebbent.

- Alusznak, jól vannak. Hagyd őket, így csak megijesztenéd!

Megfürdette az urát, tisztát adott rá. Az ételt eléje tette és mondott tovább.

- Csak egy kicsit egyél! Jól fújd meg! Adnék kolbászt is, de nem merek. Egy hónapja jött haza Bajkó Pista, beevett töltöttkáposztából és meghalt. Vágok tyúkot holnap, majd abból eszel egy kicsit. Jaj, te szegény, de sovány vagy!

Jött, ment, tüsténkedett, de nem nézett az urára, csak lopva, ha úgy látta, hogy az nem néz feléje. Amikor már semmi tennivalót sem talált magának, leült szemben a férjével, és a szemébe nézve beszélni kezdett.

- Ide figyelj, Álózsi! Valamit el kell mondjak neked. Úgyis megtudnád. Kicsi a falu, mindenki tudja, de én azt akarom, hogy tőlem tudd meg!

Amikor elmentél, még azon a nyáron, a németek elvitték a lovakat is és az ökröket is. Nem volt, amivel behordjam a gabonát. Magamat fogtam be a tehén mellé, mert az megmaradt, de nem bírtam. Kértem komádat, hogy segítsen, neki megvoltak a lovai, de azt mondta, hogy csak úgy segít, ha én vele... tudod, érted, hogy mit akart. De én azt mondtam, hogy nem. Inkább éhenhalok, de én akkor sem. De más se jött segíteni, apádék se.Tudod, hogy sose voltak jó szívvel hozzám. A gyermekek meg éhesek voltak, sírtak. Muszáj volt. Nem tudtam másképp meglenni. Egyedül voltam itt, idegenben. Apámékhoz se mehettem, ők még úgy sincsenek. Hát így volt. Segítségért fizettem, ahogy tudtam...Ahogy ők akarták. Mert nemcsak a komád volt, mások se tartottak többre. Én csak így tudtam megélni. Amikor elmentél, akkor volt Erzsike másfél éves, és a kicsi Józsi a hasamban. Most öten vannak. Ne kérdezd, melyik kié, ne ölj vele! Úgyis megtudod, mindenki tudja a faluban. Most elmondtam. Hát lássad, mihez kezdessz! A ház a tied, minden a tied. Döntsd el, hogy mit csinálsz! Maradsz-e, vagy elmész, úgy ahogy jöttél, itthagysz minket, és mi megleszünk úgy, ahogy eddig voltunk. Vagy megölsz, vagy elkergetsz, lássad! De a legjobb az volna, hogy megölj, mert ha elkergetsz, nincs ahova menjünk, csak a Marosnak, és ha te elmégy, és itthagysz, akkor ennek soha se lesz vége, és akkor én egyszer úgyis elpusztítom magam....

Amikor a nap felkapaszkodott a domb tetejére, és benézett a ablakon, nem sokat látott. Bent a házban nem mozdult semmi sem.



Utoljára változtatva 04-07-2008 @ 08:20 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: tokio170
(Ideje: 04-07-2008 @ 03:14 am)

Comment: Ez a Józsi...félek rosszat tett a népes családjával... Olvasmányos kedves Lenanéni, futnak a betűk, nem csak kuszálódnak. :))


Hozzászóló: ovobacsi
(Ideje: 04-07-2008 @ 09:12 am)

Comment: gördülékeny írásod tollad mentén vezeti szemem, át egy másik világba... nagyon jók a fordulatok, valahogy kellemesen keltesz feszültséget, és úgy érzem, ezzel még nincsen vége... (ezzel a hsz-szel az eddigi két részt igyekeztem összegezni) ;)


Hozzászóló: Captnemo
(Ideje: 04-07-2008 @ 11:37 am)

Comment: Csak olvaslak. Először azt gondoltam, megpóbálom kitalálni a folytatást. Ha beleélem magam, talán. De inkább nem. Majd... csak olvaslak.


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 04-07-2008 @ 12:28 pm)

Comment: Nagyon kíváncsivá tettél!:))))))))))) folytasd. Puszi: Andi


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 04-07-2008 @ 05:45 pm)

Comment: most is összeszorult bennem minden, míg olvastalak! számomra felejthetetlen élményt ad ez az írás.


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 04-07-2008 @ 08:26 pm)

Comment: Tokio, nem Józsi, hanem Álózsi. Józsi a barátja volt, akit széttépett a gránát. De a balsejtelmed nagyon kenegeti a májamat...


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 04-07-2008 @ 08:45 pm)

Comment: Ovóbácsi! A történet igaz, apám mesélte. Remélem, hogy sikerült megoldanom, hogy a népiesség, a másság, - amit nem lehet kikerülni, ahhoz, hogy hiteles legyen a történet - ne fedje el a tényleges mondanivalót, vagyis: nem csak akkor, és nem csak ott történnek meg az ilyen dolgok, és a megoldás sem vesztette érvényét. Még egy kis türelmet, mert mondom. Kösz, hogy olvastál.


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 04-07-2008 @ 08:50 pm)

Comment: Captnemo, nagyon kiváncsi vagyok, hogy te milyen megoldásra, befejezésre gondoltál. Nem írnád meg? Amúgy nagyon örvendek, hogy itt láthatlak.


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 04-07-2008 @ 08:53 pm)

Comment: Angyaliandi, csak még egy nap, és ... Remélem, hogy nem lesz majd csalódás a befejezés, hogy tetszeni fog. Ölellek, Ilonka


Hozzászóló: lenaneni
(Ideje: 04-07-2008 @ 08:56 pm)

Comment: Szia, Szemilla! Jó, hogy bíztatsz, mert tényleg izgulok. Nem vagyok meggyőződve, hogy tényleg jól írtam meg, úgy ahogy szerettem volna. Puszi, Ilonka


Hozzászóló: agnes
(Ideje: 04-08-2008 @ 06:55 pm)

Comment: Ne hozd rám a frászt, ...teee, ...de valahol lelkem mélyén valami gyanum támadt,...hátha...Nagyon jóóó!


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 04-08-2008 @ 09:45 pm)

Comment: Megyek megkeresem az elsőt...:))))


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.37 Seconds