[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 339
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 340

Jelen:


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Írni kell
Ideje:: 01-08-2011 @ 11:08 am

Írni kell.

Maróti László

Nem várhattam tovább. Le kellett ülnöm a gép elé, mert legalább arról kell írnom valamit, hogy már öt hete semmit nem írtam.Ezt az juttatta az eszembe, hogy tegnap hallgattam a rádióban, amikor három író beszélgetett egymással, meg a műsor vezetőjével. A három író egyike férfi volt, aki számomra már az első megszólalásakor ellenszenves volt. Arról beszéltek, hogy a legtöbb író gyakran napokat, vagy hosszabb időt is kihagy, s majd csak akkor folytatja az írást, ha megjön az ihlet, vagy egy váratlan élmény befolyása alá kerül. Hozzászólásával a férfi végleg levizsgázott előttem. Az egész idő alatt szenvtelen hangot használó férfi író ugyanis leszögezte, hogy ő semmiféle ihletre nem vár. Minden nap ír, mert neki ez a munkája, neki ez a szakmája. Leül és ír. Nincs ebben semmi különös. Nem tudom ki hogy van ezzel, de ha író lennék, nem mernék így nyilatkozni.

Ez juttatta eszembe a vagy húsz éve a tévében kacarászó költőt, aki kijelentette, hogy kenyér nélkül lehet élni három napot, de költészet nélkül egyet sem...

Nos, én hetek óta semmit nem írtam.

Persze gyakran gondoltam, hogy ez így nem lesz jó, de amikor egy-egy régebben feljegyzett téma miatt bekapcsoltam a számítógépet, újra és újra elgondolkoztam:

Sok írásom, de különösen az utóbbi néhány vers és próza, csupa varjúkárogás arról, hogy tönkretesszük a természetet, aztán hogy mi lesz a gyermekeinkkel mondjuk negyven-ötven év múlva, amikor már sokkal melegebb lesz bolygónkon és elolvad a jég, elvész a Golf-áramlat, kipusztulnak az őserdők s velük egy sor állatfaj...? Vagy ahogyan egy barátom mondta: „Mindnki úúúgy szereti az állatokat, csak a szomszéd macskája dögölne má’ meg!” Na, jó! Akkor próbáljak meg egyszer végre krimit írni? Áááá! Csak az izgalomkeltés lenne a lényege? Vagy írjak egy olyan krimit, amelyben leleplezzük azokat, akik kivágatják az őserdőket, bőrük, szörméjük miatt lelövik a kipusztulófélben lévő állatokat? Na? Hát megint ott vagyok: varjúkárogás krimibe csomagolva.

Pontosan így jártam a sci-fivel is. Írtam talán húsz utópista művet, mert így tudtam legkönnyebben kifejezni, hogyan látom a mai életet és milyennek szeretném... Dehát ez is színes-ropogós papírba csomagolt varjúkárogás. Tehát ez sem...

Vígjáték! Az ötvenes-hatvanas években még a kabarénak is a nevelés és az ideológiai oktatás volt a dolga. Kifigurázni a seftelőket, a selejtet gyártó munkásokat, nemtörődöm vállalatvezetőket. Ha ezeken nevettünk, a kabaré is betöltötte a társadalommal szembeni kötelességét. Ám csupán azért, hogy mindenki könnyesre röhögje magát, mert Kovácsnak tortát csaptak az arcába, elcsúszott a jégen, vagy csak azért, mert valakinek van képessége ellenállhatatlan hahótára kényszeríteni hallgatóságát, annak semmiféle államilag támogatott jogosultsága nem volt. Akkoriban. Ma már lehet öncélúan röhögni, kurvaanyázni, mutogatni, kigúnyolni. Demokrácia is van. Dehát akkor most megint nem figyelmeztethetem az emberiséget arra, hogy vigyááázzunk, mert rossz vége lesz!

A fenébe is! Hát miért gondolom én, hogy én vagyok a világ élő lelkiismerete? Miért hiszem én, hogy jogom van a vállamon hordozni az emberiség összes fájdalmát?

Mit tegyek? Mit írjak?

Egyik legnagyobb vágyam, hogy azt mondják rám: í r ó . A másik és leghatározottabb vágyam a Nóbel-díj. Jó, jó! Nem fontos az irodalmi, nekem éppúgy joggal kijárna a Béke Nóbel-díj, mint az emberiség kilencven százalékának. Én ugyanis kerülöm a bűnt, kerülöm a részegeket, utcai verekedéseket, politikai tüntetéseket. Nem mutogatok a többi autósnak, nem bántok, nem ütök meg senkit. A díjjal járó pénzösszeg egy részét pedig jótékonysági célra adnám kölcsön a szomszédomnak. Fizetésig. Mert ő dolgozik.

Persze nem kellene ezen viccelődnöm.

Akár milyen ellenszemves is nekem az a férfi író, le kellene ülnöm és elkezdeni írni. Sántít a hasonlat, pedig mégis azt juttatja ez eszembe, hogy rengeteg zenész ül komoly, hírneves szimfónikus zenekarokban, operák zenekari árkában, de hallás után alig tudnak lejátaszani valamit, kottából viszont még a véletlen odakerült légypiszkot is. Nem úgy lettek zenészek, hogy „jó fülük” volt és lejátszották, amit hallottak?

Az író nem azért lett író, mert csodálta a szó szépségét, hangzását, kifejező erejét? Ìrni kell. „Szia, hogy vagy? Régen láttalak...” Aztán majdcsak lesz valami belőle (egyébként mindhárom fent említett riportalany svéd író volt a Svéd Rádió 1-es csatornáján). Én legalább nem mondhatom, hogy ez a szakmám, nekem az ihlet sem feltétlenül ugyanaz, mint másnak a múzsa. Az pedig tény, hogy írni kell, mert azért csak el kellene mondani, hogy... nost, ezt le kell írni és kész!

Közben visszacseng a fülemben, hogy az elmúlt napokban mi mindenre mondtuk ismerősöknek, hogy „jaj, az ünnepek miatt semmire sem volt időm...”

Tényleg! Vásároltam, sütöttem, főztem... Hát persze! Ezért nem írtam...

Göteborg, 2011.01.04.



Utoljára változtatva 01-08-2011 @ 11:16 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 01-08-2011 @ 09:54 pm)

Comment: Egy alkotás (jelen esetben az írás) számtalan módon jöhet létre. Kellhet hozzá a csönd, egy kép, egy pillanatnyi érzés. Van, aki minden nap ír, mert. Van, aki nehezen ír. Van olyan, aki napokig ír egy négysorost, akad, aki egy nap alatt elkészűl egy hosszú novellával. A minőség? Úgy vélem, ebben az olvasó a mérce, ill. maga az alkotó! Azt mindenki kell, hogy érezze, vajon a művével együtt tud-e éln! Teljes lelkével, odaadással írta meg? Amennyiben igen, és ezt érzi az olvasó, akkor nincs jelentősége az óráknak, a napnak. Magam -bármilyen furcsa is talán- zajban tudok a leginkább írni. Hangos zenében. Irodalmi Nobel díj? Legyen úgy Neked ! :-) Jó kis gondolatsort írtál le! üdv. fTJ


Hozzászóló: Velina
(Ideje: 01-09-2011 @ 11:50 am)

Comment: érdekes, érdemes volt elolvasni, tetszet


Hozzászóló: pirospipacs
(Ideje: 01-09-2011 @ 12:43 pm)

Comment: Kedves Laci! Érdekes volt olvasni, hogy Te miért is írsz. Ráadásul humorosra vetted. Mi tudjuk, hogy mindenki más miatt ír. Vak aki világgá szeretné kiabálni az érzéseit, rászólni az emberekre, hogy ne tovább, hogy nézd milyen szép a hajnal, és így tovább. Van aki terápiából, és van aki azért, mert nem tudja magában tartani gondolatait. Hogy ki mit kap érte vissza, az majd utólag dől el. Szívesen és szeretettel időztem Nálad. Szeretettel: pipacs :)


Hozzászóló: PiaNista
(Ideje: 01-09-2011 @ 10:28 pm)

Comment: Kedves Fényesi, köszönöm, hogy olvastad és hogy hozzászóltál. Egyben biztos lehetsz: soha nem képzeltem magamról, hogy Nóbel-díjam lesz az irodalomból. Az a kis bekezdés világosan vicces, de még viccbôl sem szól irodalmi N-díjról. Üdvözlettel: Maróti László


Hozzászóló: PiaNista
(Ideje: 01-13-2011 @ 10:17 pm)

Comment: Kedves Velina és Pirospipacs, köszönöm, hogy elolvastátok. Mostanában Karinthy Frigyes írásait olvasom. Ezek valószínüleg különbözõ lapokban jelentek meg. Érezni - gyakran -, hogy pénzt kapott érte. Nem rosszindulat vezet, amikor ezt írom, hiszen azt hiszem, egyetlen vagyok az "álamin" kívül, aki Magyarországon járva évente virágot, követ teszek a sírjára és leszedem az egy év alatt összegyülekezett szemetet, leveleket és gallyakat. Pedig így is elôfordult, hogy éjjel olvasva akaratlanul felnevettem, mert ô CSUDA volt... Aki nem pénzért ír, megteheti, hogy tényleg mondani akar valamit. PiaNista


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 01-13-2011 @ 10:31 pm)

Comment: Az írás belűről jön, de van aki képes magát erre jobban ráhangolni,és van aki nem... Én ez utóbbiak közé tartozom, mert nekem is kell a hangulat az ihlet... Élvezettel olvastalak... Ölellek szeretettel: Anna :)))


Hozzászóló: PiaNista
(Ideje: 01-14-2011 @ 01:26 pm)

Comment: Köszönöm, kedves Anna, hogy elolvastad. Az említett férfi íróval kapcsolatban éppen úgy nem értem ôt, mint ahogyan zenészeket, akik a világ legjobb szimfónikus zenekaraiban ülnek, mindent lemuzsikálnak, de csak kottából. Kotta nélkül ("fülhallásból") semmit nem tudnak lejátszani. Nos, hogyan lettek ezek zenészek, hiszen az éppen a fül-lel kezdôdik. üdvözlettel: PiaNista László


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.34 Seconds