[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 346
Tag: 1
Rejtve: 0
Összesen: 347

Jelen:
Tagi infók Almasy Küldhetsz neki privát üzenetet Almasy Almasy


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...9
Ideje:: 02-07-2015 @ 11:35 am


12. Biatorbágy
város Pest megyében, a Zsámbéki-medencében, az Etyeki-domság északkeleti lábánál, Budakeszi járásban. Bia és Torbágy
A két községet először 1950-ben egyesítették
1958-ban Bia és Torbágy különváltak, 1966-ban azonban ismét egyesültek.
Biatorbágy 2007. július 1-jével kapott városi rangot.

Nevezetességei

A Madárszírt a régió egyik legjelentősebb természeti szépsége.
Az egykori Pannon-tenger káprázatos partfalat hozott létre.
Érdemes megtekinteni fentről és a völgyből is!

A Madárszirten állva valóban madárnak érezhetjük magunkat: a sok helyen közel függőlegesen leszakadó sziklafal tetejéről szép panoráma nyílik a Biatobágyi-tóra, Biatorbágyra, Etyekre és a Zsámbéki medencére.
Nyakaskő és környéke (többszáz éves borpincék)
Sándor-Metternich-kastély, ma iskola
Szily-kastély: a 17. században épült és jelenleg üres
Szent Vendel-kápolna (avagy az Iharos-Szily-féle sírkápolna)
Torbágyi Szentháromság-szobor: az 1739-es pestisjárvány emlékére lett emelve.
Biai Szentháromság-szobor: eredetije 1760-ban Házl Ádám uradalmi ispán által állíttatva, 1873-ban Juhász Mihály és felesége oszlopra emeltette.
Szent Anna római katolikus templom: 1863-ban készült el.
Biai református templom.

Az Iharos - egy nem bizonyított állítás szerint Árpád vezér a honfoglalás idejében itt vadászott.
Az Ürge-hegy: természetvédelmi terület.
Igaz, hogy a város számtalan nevezetességgel büszkélkedhet, nekem már harminc éve nem tudja megmondani senki, hogy a belföldi gyorsvonatok miért állnak meg Biatorbágyon: 30 éve valaki azt mondta, hogy lakik itt egy képviselő, az intézte el. Nem hittem el.

A biatorbágyi völgyhíd

Az eredeti egyvágányú viadukt a Pest megyei Torbágy község határában a Füzes-patak völgyét hidalja át és közutak átvezetését is szolgálta az 1883-84. években épült Bp. Kelenföld - Újszőny (Komárom) vasútvonal alatt.
A párhuzamos második híd építése a bal vágány fektetésekor, 1898-ban vált szükségessé.

1931. szeptember 12/13-án az ismert terrorcselekmény során a híd szerencsére csak kismértékben rongálódott meg, a sérült vágányrész helyreállítását követően 1931. október 3-án forgalomba helyezték a bal vágány hídját.
1933-ban ezt a hídszerkezetet kicserélték.
Az új áthidalás eredetileg a pályakorrekció során feleslegessé vált baroki völgyhíd felszerkezete volt. A MÁVAG kivitelezésében készült műtárgyat 1934. május 14-én helyezték forgalomba.

1944-ben a megszálló németek mindkét viaduktot előkészítették a robbantásra, azonban a szovjet csapatok gyors előrenyomulásának köszönhetően nem maradt idejük a pusztításra.
A hidak 1944. december 24-én, sajátos Karácsonyi ajándékként megmenekültek.
Az 1977. évi pályakorrekció miatt forgalmon kívül helyezték,
1979-ig még anyagvonatok közlekedtek a hídon.

A híd acélszerkezete rohamos korróziónak indult, felmerült a veszélyessé vált híd lebontása is. Szerencsére került pénz a műemlékké nyilvánított híd korrózióvédelmére, ma zöld színben pompázva, sínek nélkül gyönyörködhetünk benne.

Nincs Magyarországon másik völgyhíd kétvágányú vonalon. Két különálló, egyvágányú hídszerkezetből áll. (Bicske és Szár állomások között volt még egy kisebb (vágányonként 2×40 m-es), hasonló völgyhíd a Váli-víz felett Óbarok és Újbarok határában, de azt az 1930-as évek elején: a Kandó-féle villamosítás előtti nyomvonal-korrekciókor elbontották.

73 éve történt a biatorbágyi merénylet. Az 1931. szeptember 13-ra virradó éjszakán, 0 óra 20 perckor felrobbant a biatorbágyi vasúti viadukt.
A detonáció éppen akkor történt, amikor odaért a Bécsbe tartó nemzetközi gyorsvonat. A mozdony és az első hat kocsi a mélybe zuhant, s a szerelvény roncsai között 22 ember lelte halálát, 17-en súlyosan megsebesültek. A helyszínen pokolgépet találtak és egy levelet, amelyből arra következtettek, hogy a robbantás a kommunisták műve volt.
A nyomozás azonban megállapította, hogy a bűncselekményt az őrült Matuska Szilveszter bécsi kereskedő és gyáros követte el, aki több mint két hétig a szerencsésen megmenekült utas szerepét játszotta.
Fény derült arra is, hogy ő volt a korábbi németországi, illetve ausztriai vasúti robbantás tettese is. Matuskát egy osztrák bíróság 6 évi fegyházra, majd egy magyar törvényszék 1934-ben halálra ítélte. De Ausztriában nem volt halálbüntetés, ezért az ítéletet a kiadatási egyezmény alapján életfogytiglani fegyházra változtatták.
A kormány a merénylet ürügyén, 1931. szeptember 19-én bevezette a statáriumot, amit csak 1932. október 10-én oldottak fel.
Ausztriai büntetésének letöltése után Matuska a váci fegyházba került, s amikor Vác 1944 végén néhány órára gazdátlan lett, a zűrzavarban kiszökött a fegyházból és eltűnt. Utoljára szülőfalujában Csantavéren látták.
.
A falu disznótora
2003 januárjában valósulhatott meg először a település múltját, szokásait, disznóvágási hagyományait felelevenítő közösségi rendezvény, a Falu disznótora.
Ez volt az első. Az akkori kezdeményezést hét szűk esztendő követte.
Az esemény 2011-ben kapott ismét helyet az időközben városi rangot nyert település rendezvényei között, és azóta immár ötödik alakommal kerül megrendezésre február 7-én, szombaton pirkadattól napnyugtáig a Biatorbágyi Faluházban és udvarán. (Biatorbágy, Baross G. u. 1.)

A változatos disznótoros lakomákról, a forralt borról, és egy-egy kupicányi pálinkáról a biatorbágyi civil szerveztetek, a testvérvárosi küldöttségek és a képviselő-testület tagjai gondoskodnak.
A felkínált disznóságokat a művelődési ház kultúrvárónak nevezett pontján vételezhető böllérfillérek ellenében mindenki „kedve” szerint fogyaszthatja.
A szervezők gondoskodnak a gyermekek ideiglenes megőrzéséről és kézműves foglalkoztatásáról is. A belépés- és a programok térítésmenetességét Biatorbágy Város Önkormányzata biztosítja.

Ha iparkodtok, még ideértek. Én már fogom a malac farkát


Utoljára változtatva 02-07-2015 @ 11:35 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: fényesi
(Ideje: 02-07-2015 @ 06:15 pm)

Comment: Köszönet ezért a remek történeti, helytörténeti áttekintésért! Üdv. fTJ


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-07-2015 @ 07:47 pm)

Comment: fényesi: Kedves János! Örülök, hogy tetszett a hely leírása. Szeretettel köszönöm, hogy idelátogattál és méltattad. István


Hozzászóló: barnaby
(Ideje: 02-07-2015 @ 08:47 pm)

Comment: Remek és érdekes történetet hoztál hazánk tájairól, tájaiból...Nem is tudtam, hogy a szerencsétlen itt raboskodott Vácon, és ráadásul még meg is szökött...Sokszor elmegyek a börtön előtt, legközelebb beóbégatok, hogys nem vigyáztak eléggé a hídrobbantóra...Örömmel olvastalak most is.Üdvözöllek:B:)


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 02-07-2015 @ 10:15 pm)

Comment: Jó volt olvasni, sűrű volt, de sok érdekességgel. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-07-2015 @ 10:55 pm)

Comment: barnaby: Örülök, hogy tetszett a leírásom. Ha arra jársz, az én nevemben is szólj oda nekik. Úgy néz ki, hogy őt is a szovjetek szabadították fel. El is vihették volna. Köszönöm, hogy itt jártál. Szeretettel. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-07-2015 @ 10:57 pm)

Comment: a_leb: Örülök, hogy tetszik. Még így is sűrű, pedig a nem nagyon lényeges adatokat próbáltam kihagyni. Köszönöm, hogy olvastad. Szeretettel. István


Hozzászóló: pirospipacs
(Ideje: 02-08-2015 @ 02:29 pm)

Comment: Valóban érdekes, nagyon sok ismeretet adtál. Többnek érzem az előzőeknél, ízesebb lett. :) pipacs


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-08-2015 @ 03:18 pm)

Comment: pirospipacs: Köszönöm, hogy olvastad és jobbnak vélted az előzőeknél. Szeretettel. István


Hozzászóló: motoz
(Ideje: 02-08-2015 @ 05:03 pm)

Comment: Csodaszép beszámoló Biatorbágyról, remélem, hogy egyszer eljutok oda igen felcsigászta az érdeklödésemet, szeretettel: motoz-Etelka


Hozzászóló: lena1
(Ideje: 02-08-2015 @ 05:58 pm)

Comment: Szeretettel olvastalak kedves István!


Hozzászóló: szilfer
(Ideje: 02-08-2015 @ 07:43 pm)

Comment: Örömmel olvastam városismertetődet. Üdv: Feri :)


Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 02-08-2015 @ 08:18 pm)

Comment: Mindig örömöt szerzel nagyon tartalmas leírásaiddal. Köszönöm.GYUpp.


Hozzászóló: Teru
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:53 am)

Comment: Kedves István, beismerem elmulasztottam pár irásod, viszont nagyon kellemes meglepetést okoztál, mert igy ahogy most irod utazásaid érdekességét, tökéletes! Különösen a befejező sorod, hát sietünk is, cask el ne engedd a malac farkát addig! :-) Köszönöm ezt a szép beszámolást. Teru


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 02-09-2015 @ 11:25 am)

Comment: Örülök, hogy olvashattam, köszönöm. :)))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:38 pm)

Comment: motoz: Kedves Etelka. Örülök,hogy tetszett. Olyankor jöjjetek, amikor jobb idő van. De talán jobb, mint felétek. Szeretettel köszönöm, hogy olvastad. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:39 pm)

Comment: lena1: Nagyon örülök, hogy olvastad Magdika. Szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:40 pm)

Comment: szilfer: Én pedig örömmel vettem tudomásul, hogy olvastad. Szeretettel. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:44 pm)

Comment: Almasy: Kedves Béla ! (Vagy inkább Gyuri?) Jól esik hogy örömmel olvasod a leírásaimat, ahogy nekem is örömet okoz a Te elbeszéléseidet olvasni. Szeretettel köszönöm. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:46 pm)

Comment: Teru: Örülök, hogy ide találtál. Köszönöm, hogy tetszenek az elbeszéléseim. Szeretettel. István


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 02-09-2015 @ 12:48 pm)

Comment: AngyaliAndi: Én is annak örülök, hogy olvashattad és szeretettel meg is köszönöm. István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.36 Seconds