[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 332
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 332


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Csodaszép...20
Ideje:: 04-16-2015 @ 02:08 pm


25….Zalaegerszeg

Göcsej fővárosa, a „szegek” központja, a Zala folyó völgyében fekszik.
A Göcsej a Zala folyó, a Valicka patak és a Kerka folyó határolta, nagyjából 70 községet magába foglaló táji és néprajzi egység.
Változatos domborzatával, gazdag történelmével, különleges látnivalóival a Zalába látogató turisták kedvelt célpontja.
A honfoglaláskor a Vérbulcs nemzetség vette birtokba a vidéket.
Az itt élők a „szerek” lakosaihoz hasonlóan a dombok tetején telepedtek meg.
A szeres (A Göcsejben szeges) településszerkezet Közép-Európa dombvidékein elterjedt településforma. Ez a településforma átmenet a csoportos és a szórványtelepülés között.
A szeres települések nem tartoznak a zárt szerkezetű települések közé. A házsorok és a művelés alatt álló kertek a dombok, magaslatok tetején húzódnak.
Egy-egy ilyen lakott magaslatot neveznek a szernek.
Bár közigazgatásilag a szerek egy települést képeznek, a külső szemlélő számára mégis egymástól elkülönült településeket alkotnak.
A szerek közötti távolság néhol csak egy-két teleknyi, másutt több kilométer is lehet.

Zalaegerszeg jelentősége a 16. században erősödött meg, amikor a törökök elfoglalták Nagykanizsát, mert nyugat felé Zalaegerszeg, immár megerősített várán és a zalai mocsárvilágon keresztül vezetett az út.
Növekedése során Zalaegerszeg sok szomszédos települést magába olvasztott.
1887-ben, Ola községet csatolták a városhoz, 1933-ban Kaszaháza, 1958-ban Zalabesenyő, 1963-ban Csácsbozsok és Pózva, 1969-ben Bazita, Andráshida, Szenterzsébethegy, Ebergény és Ságod, 1981-ben pedig Botfa vált Zalaegerszeg részévé.

Látnivalók:
A városközpont legrégebbi épülete az egykori vármegyeháza, ma a bíróságnak ad otthont.
Előtte áll Deák Ferenc szobra, amely arról nevezetes, hogy ez az alkotás ábrázolta először a „haza bölcsét”.
A Deák tér másik épülete a Göcsej Múzeum, többek között Strobl Zsigmond hagyatékával.
A városközpontban magasodik a Mária Magdolna templom a 16. századi faragott pietá-szoborral.
A templom előtt áll a vértanú halált halt, egykor Zalaegerszegen hittantanári, majd lelkipásztori feladatot ellátó Mindszenty József szobra.
Kissé távolabb az érdekes látványt nyújtó zsinagóga, ami hangversenyeknek ad otthont.

A Holt-Zala mentén alakították ki 1968-ban a Göcseji Falumúzeumot. 22 zalai faluból, 40 épületet szállítottak ide, köztük a Hencz féle vízimalmot.
A skanzen egyik ösvényén található az ország egyetlen olajipari múzeuma. ,
Látogassanak el a Bazita városrészben Zalaegerszeg fölé magasodó (95 méter) tévétoronyhoz. A föld felett 53 méterrel kávézó várja a vendégeket, a kilátóból szép időben látható a Badacsony kúpja, nyugat felé az Alpok, dél felé pedig a horvát magaslatok és a környező „szeges” településszerkezet.
Akik kedvelik az adrenalinszintet-növelő próbákat, azok sokszoros gumikötél-biztosítással közel 50 méter magasságból vethetik magukat a mélybe.
A városban körülbelül 50 köztéri alkotás található, közülük a jelentősebbek:
Göcseji tulipán szökőkút: 1985-ből, a város szívében a Dísz téren, az Egerszegiek kedvenc találkozóhelye. Alkotói: Szabolcs Péter szobrászművész és Pelényi Gyula építész.
Táncoló lány: bronzszobor, Medgyessy Ferenc alkotása, a Szivárvány című televíziós vetélkedőn nyerte el a város.
Mindszenty József szobra.
Zrínyi Miklós lovasszobra: 1989, Tóth Béla alkotása .
Deák Ferenc szobra: 1879. szeptember 1-jén állították fel, Vay Miklós alkotása. A legelső Deák-szobor volt Magyarországon.
Szentháromság-szobor: a Mindszenty téren, 2006 szeptemberében újították fel.
Kis makrancos: a szobor Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása, 1966-tól áll a helyén.
Liliom: szintén Kisfaludi Strobl Zsigmond alkotása ez az aktot ábrázoló szobor a Vizslaparkban, 1967-ből.
IV. Béla király szobra.
Zenélő óra a Polgármesteri Hivatal előtt.
A 377-es „Gizike” gőzmozdony a vasútállomás mellett.
Kálvin János mellszobra a református templom mellett.
Immaculata-szobor az olai templom kertjében.
A „földi toronyóra” a Hevesi Sándor Színház előtt.
Ho Si Minh szobra, Marton László szobrász alkotása 1976-ból.
Wass Albert szobra a Dózsa ligetben 2008-ból.[95]

Természeti látnivalók
Azaleás-völgy - az Alsóerdő botanikailag védett területe.
Csácsi arborétum - Zalaegerszeg északkeleti határában,
Csácsbozsok városrészben, a városközponttól kb. 4 km-re található 60 hektáros védett terület.
Gébárti-tó: 1975-ben két kis patak felduzzasztásával létrehozott mesterséges tó.

Egyike Magyarország legvirágosabb, legzöldebb városainak,
2008-ban elnyerte a Virágos Magyarországért Szervező Bizottságának legmagasabb díját, az Arany Rózsa-díjat.


Utoljára változtatva 04-16-2015 @ 02:08 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Almasy
(Ideje: 04-16-2015 @ 05:18 pm)

Comment: Köszönöm kedves István.Remek. Többször is voltam, de bár előbb olvastalak volna Téged, akkor szinesebben élvezhettem volna ezt a különleges várost. ölellek elismeréssel GYUpp.


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-16-2015 @ 07:41 pm)

Comment: Almasy: Örülök, hogy olvastad. Gondoltam, hogy jártál itt is, mert olyannak ismertelek meg néhány írásodon keresztül, akit sok minden érdekel, és nem a fotelból szereted a világot látni. Szeretettel üdvözöllek. István


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 04-21-2015 @ 08:56 pm)

Comment: István, azt kell mondjam, felkeltetted az érdeklődésemet, még sosem jártam ott. aLéb


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-22-2015 @ 02:11 pm)

Comment: a_leb: Kedves Béla! Örülök, hogy ismeretlen tájra tudtalak vinni. Köszönöm, hogy olvastad. István


Hozzászóló: AngyaliAndi
(Ideje: 04-23-2015 @ 06:10 pm)

Comment: Nagyon érdekes volt ez a rész is, örülök, hogy írod őket! :)))))))))))))))))))))


Hozzászóló: perucz
(Ideje: 04-24-2015 @ 06:43 am)

Comment: AngyaliAndi: Kedves Andi! Én pedig annak örülök, hogy ilyen kedves olvasóm van. Szeretettel köszönöm. István


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.31 Seconds