[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 344
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 344


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: Amatőr Irodalmárok Klubja!


Amatőr Irodalmárok Klubja!
[ Amatőr Irodalmárok főoldala. | Regisztrálj! ]

Csatlakozz te is közénk! A tagjainknak lehetősége van saját írásaikat publikálni, és a többiekéhez hozzászólni.

Sárospataktól Kassáig
Ideje:: 01-11-2018 @ 10:54 am

Sárospataktól Kassáig (Fény panzió 45)

A prolongált indián nyárnak mindenki örült. Senki se bánta, hogy egy szélhámos űrcsavargónak, a Némó Kapitánynak a keze van a dologban.
A Fény panzió házatáján se látszott semmi nyoma a közeledő ősznek! A tágas kert fái, virágai még ugyanúgy díszlettek, mit amikor Gabronc ide csábította a vakációba éppen belemelegedő pedagógus barátait. Az egykori évfolyamtársát Dénest, és annak bájos feleségét, Margitka tanító nénit. A főépület homlokzatán ugyanúgy ragyogott a verőfényben a Pioneer tábla makettja, a világűrbe bemutatkozás céljából felküldött meztelen emberpár alakjával, mint amikor a szemfüles Margitka először rácsodálkozott. Emlékezetes, hogy Etelka főnökasszony menten szállást adott a fiatal párnak, amit a kis tanító néni busásan meghálált, mert szent hivatástudattal átvállalta a főnökasszony kisfiának, a béna Gyurikának a gondozását.

Még itt élvezték az aranyat érő napsütést a tiszaláposi Galaktika Kör tagjai is, akiket az Alapítvány titokzatos gazdája hívott meg szüreti mulatságra és egy kis vitorlázásra. Cserébe azért, hogy felfrissítsék az alapítványi törzstagok vitázó kedvét az UFO-jelenségekről, ami a dúsgazdag Elnök Úrnak is a hobbija.
Egyedül a tüneményes Evelin nem volt már köztük, mert a vőlegénye egy helikopterrel örökre elragadta. Legjobban Etelka főnökasszony érezte meg a hiányát, mert az Elnök Úr távollétében ők ketten tartották kézben az Alapítvány ügyeit.
A szüreti mulatságból visszatért társaság fesztiválhangulata nem egyhamar csendesedett le. Most Zsuzsikát és Ivánt búcsúztatták ünnepélyesen. Az Elnök Úr körülrajongott kislánya Angliában folytatja a tanulmányait, és a szemfüles Iván szintén ott kapott munkát.

A kerti mulatság csendes szemlélői sem akárkik… A szomszédos úri villából átszökdöső unokákat szemmel tartani jár ide Stefánia asszony. Először az panzió házőrzőjével, a közkedvelt Aldi kutyával barátkozott össze, majd a Pelso-szigetről menekült Géza bácsival. Egykettőre jól megértették egymást.

Az öregúr most nem a felejthetetlen „társszerzőjének” elvesztésén kesergett, hanem egy laptopot nyitott szét a kerti asztalon. Mindenféle szövegekkel teli fájlok között válogatott. A kedves hölgynek rossz érzése támadt:
– Ugye nem akarja most énvelem kinyomatni az elbeszéléseit?
Magában azt sóhajtotta Géza bácsi, hogy arra „Ágnes” után úgyse méltó senki, de közben a híreket kereste lelkesen a képernyőn. A Lorántffy Zsuzsanna Emlékév sárospataki eseményeit átvette a tévéről, és most bemutatót tartott. Nem is csalódott, mert értő közönségre talált.

– Biztos járt már Sárospatakon, és nem kell bizonygatnom, hogy milyen csodálatos város. Ott két évvel ezelőtt református létemre is befogadott egy katolikus zarándokcsapat, közöttük a Mária Rádió munkatársaival, mert hibátlanul el tudtam mondani a Miatyánkot. A „Mária zarándokutat” jártam végig velük, gyalogosan egészen Kassáig. Egy görögkatolikus tisztelendő búcsúztatott és áldott meg bennünket. (Egy másik út során ortodox görögkeleti pópa is fogadott minket…)

Lorántffy Zsófia, Sárospatak nagyasszonya 1616-ban ment feleségül a 23 éves Rákóczi György borsodi főispánhoz, ónodi kapitányhoz, hozománya a pataki vár és birtok volt, amely így került a Rákócziak tulajdonába.
Házasságuk a később fejedelemnek választott, Erdélyt felvirágoztató I. Rákóczi Györggyel 32 boldog évig tartott.

– Kedves Stefánia, méltatlan lennék sorolni a református fejedelmi pár, és a megözvegyült Lorántffy Zsuzsanna jótéteményeit, mert most mellékvágányra térek.
Különös végzet, hogy bár a fiukat a legjobb nevelésben részesítették, a II. Rákóczi György mégis Erdély romlásának okozója lett. Felesége viszont, a katolikus BáthoryZsófia, emberöltő múlva a Wesselényi-összeesküvés megtorlása után, éppen a bigott Habsburg-hűsége révén az I. Rákóczi Ferencként számon tartott fiuk életének, és a Rákóczi-vagyonnak a megmentője lett. Hogy aztán majd a császári vésztörvényszéknek legyen mit „elnótázni” a família legjelesebbjétől, a mélyen vallásos katolikus II. Rákóczi Ferenctől, a minden magyarok által örökké tisztelt Nagyságos Fejedelemtől.
Tehát a sárospataki „sub rosa” emlékhelytől végigzarándokoltunk a kassai dóm Rákóczi síremlékéig. Hozzánk méltóan, gyalogosan.

Engem bizony kísért a keresztény/keresztyén vallásaink egymásra hullámzása. Tavalyelőtt a Csíksomlyói Kegytemplomban én is őszinte hittel kértem a Fénybeöltözött Szűz Mária áldását, akit a székelyek és a csángók Babba Mária néven tisztelnek. De nehéz átélnem, hogy a Csíksomlyói Búcsú az erdélyi unitáriusok felett aratott diadal emlékezete, holott éppen ők a vallásszabadság első kinyilvánítói.
Tavaly az erdélyi unitárius és református erődtemplomokat jártuk végig. És Szászfehéregyházán az evangélikus erődtemplomban a katolikus és a protestáns szellem egymásra épülését csodáltam meg. Berlin talán egyetlen református templomában a harangtorony egyik lépcsőfordulójában, mintegy elrejtve, a Példabeszédek ismert jelenetét láttam a falon művészien megörökítve. (Holott … „nincs ott kép vagy szobor”… ahogy hittanórán tanultuk.)

– Kedves Stefánia, Kegyedben hogyan vannak elrendeződve ezek az érzések? Meg merem kérdezni, mert tudom, hogy szintén megvannak a maga élményei.


Utoljára változtatva 01-11-2018 @ 12:18 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Irodalmár profil
Irodalmár profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: motoz
(Ideje: 01-14-2018 @ 10:27 am)

Comment: Köszönöm, hogy elvezettél a régi szép történelmi korszakba, szép napot kivánok :Etelka


Hozzászóló: a_leb
(Ideje: 01-14-2018 @ 03:08 pm)

Comment: Örömmel olvastalak, és köszönet a megosztott tudásért is. aLéb


Hozzászóló: thyborc
(Ideje: 01-14-2018 @ 03:56 pm)

Comment: Köszönöm a jóleső figyelmeteket. Üdv. Tibor


Irodalom ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds