Hajnaltájt mikor felébredek, s zsibbadt kézzel kattintom fel a fényt, még hunyt szemmel elmerengek, eltervezem amit tennem kell s amit nem, de úgy ám, mint egy költeményt!
Elképzelem stabil szerkezetét a napnak, erre rakosgatom fel a szót, a romlott hús-szavakat, melyeket setét legyekként döngenek körül az ékezetek, s egy különös hangya: az aposztróf.
Lényeges a jó kezdőmondat, hogy elviselhetőbb legyen a lét, amit az ember önkéntelelen is folytat; készüljön tehát illatos, forró tea és vajazzak hozzá ropogós zsemlét.
Jó ha ritmusa van, lüktetése, legyen hát hangsúlyos-időmértékes (vagy írjam e napot hexameterbe?) szándékaim a tettekkel ölelkezzenek s legyenek eredeti rímekkel ékes.
Ha buszra szállok, trolira, hévre, vagy csatlakozásra a metróban lent, egy szép hasonlatra vagy jelképre leljek; Mint egy villamosjegyet találjam meg, mely ép, mint egy enjambement.
És sorba veszem: bank, posta, hivatalok ahol rám szól egy morc arc: várjak! - hát igen!, ellenségek és barátok legyenek kellően ellenpontozottak -, s mindre meleg mosollyal alliteráljak.
De a terv rendre csak terv marad: a költő tervez, és Isten rá a „persze”, lefekvéskor, este, számra e szó fakad: prózát írtam ma is, lám csak erre tellett, - - legfeljebb ha prózaversre. |