[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 219
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 219


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Színjátsszunk! (4)
Ideje:: 03-22-2006 @ 09:10 am

Utolsó színjátszós naplóbeírásom óta eltelt közel két hónap. Sok minden történt azóta. Rengeteg próba.
A lelkesedés óriási. Kis csapatunk összekovácsolódott az elmúlt hónapok alatt.
Közben sikeresen túljutottunk a Nőnapon, melyről írtam már.
A színdarabot annyiban módosítottam, hogy bekapcsolódott egy újabb szereplő, akin látszik, hogy imád szerepelni; kár lett volna kihagyni, és amúgy is terveztem, hogy kellene egy narrátorféle bemondó, aki felvezeti az előadást, a két szín közötti szünetet kitölti, így Laci barátunk kapóra jött mindenféle szempontból.
Megírtam neki a szöveget, a két szín között elénekeli az Én édes Katinkámat, majd és mindeközben az egyik legfontosabb feladat neki jut az egész színdarabban; ő lesz a súgó. Na kérem, a súgónak nagyon fontos szerepe van a színfalak mögött. Az előadás sikere részben az ő rátermettségén is múlik. Figyelnie kell folyamatos éberséggel a szereplőket egyszerre a szövegkönyvvel, jelt ad a hátsó felvilágosítónak (magyarul annak, aki a színpadvilágítást a helyzetnek megfelelően kapcsolja).
Az egyik próbán kértem, hogy a következő alkalomra ne hozza el  magával senki sem a szövegét. Ugyanis rájöttem, hogy amíg mindenki kezében a szöveggel mászkál, addig nem lesz rákényszerítve arra, hogy teljesen megtanulja a szerepet.
A színpadról írtam már, hogy valamikor – az országban ilyen szinten egyedülállóan – forgószínpadként is üzemelt, de már évtizedekkel ezelőtt betemették az árkot. Érdekes, hogy állítólag valamikor régen úgy működött a rendszer, hogy a kör alakú színpad alatt jó kötésű gyerekek adott jelre megforgatták a tengelyt, így történt a színváltás. Elég hihetetlennek hangzik. És persze súgólyuk is volt, ami megvan a mai napig is, de mi nem azt használjuk, hanem oldalt a függöny mellett áll a súgó, aki így szemkontaktusban áll a szereplőkkel. A megbeszélés szerint akkor súg csak, ha valaki ránéz, ezzel adva jelt a segítségkérésre.

A szövegkönyv eltűnésével sokat javult az előadás, ami egyébként nem túl hosszú, kb. bő háromnegyedórás. Egy jó ideje úgy próbálunk, hogy egymás után kétszer megyünk végig a darabon. Először úgy, hogy amennyiben szükséges, megállítom a próbát, instrukciókat adva a szereplőknek. Ha nem tetszik valami, vagy eszembe jut nekem vagy másnak egy módosítani való, ekkor még a próbát megszakítva lehet javasolni. Az első próba még szövegismétlésnek is jó.
A második próbát aztán úgy tartjuk meg, hogy nincs megállás, félbeszakítás, „kiesés” a szerepből, végig kell csinálni úgy, mintha élesben zajlana az egész.
Na, ez érdekes. Ugyanis kétféle ember van; persze, tévedni mindenki téved. De valaki feltalálja magát, és ügyesen lereagálva úgy folytatja az előadást a bakija ellenére, hogy a néző nem vesz észre semmit. Mindig azt szoktam mondani, hogy az nem gond, ha valaki elrontja a szöveget (én is el szoktam néha). Bár elég érzékenyen veszem, mivel az egész rímekben van megírva, ezért eléggé disszonánsan hangzik, mikor valaki szókihagyás, vagy összekeverés miatt téveszt.
A másik típus, és ez a rosszabb, aki amikor hirtelen nem jut eszébe a szöveg, és kiesik a következő mondat; bepánikol, kiesik a szerepéből, nem észrevétlenül pislant a súgóra, hanem „kiszól” hangosan az előadásból. Na, az ilyen esetektől félek, ez elronthatja az egészet.
Én azt szoktam csinálni, hogy ha elfelejtem a következő mondatot, észrevétlenül a súgó felé araszolva rápislantok, és ha jó a kontaktusunk, akkor nincsen semmi galiba.
Egyébként érdekes, hogy miután megtanulta mindenki a saját szövegét, a következő fontos feladat az volt, hogy azt is külön meg kell tanulni, hogy mikor kapcsolódik bele a darabba, tehát, a másik szereplő végszavát is tudni kell. Mára már szinte mindannyian tudjuk fejből mindenkinek a szövegét. A felejtésről még annyit, hogy elég egy szó ahhoz, hogy beugorjon az egész szövegrész, ilyenkor jó olvasni a súgó szájáról.
Miután nagyjából mindenki tudta a szöveget, az volt a kérésem, hogy próbáljon mindenki egyéniséget adni figurájának, direkt játssza túl a szerepét, így kialakítva egy karaktert.
Terítékre került az arcmimika, a testjáték, a mozgás beszéd közben, a mozgás azokban a helyzetekben, amikor csendes szereplő az illető. Sajnálom, hogy én is szerepelek, mivel így nehezebb irányítani és rendezni a darabot. Folyamatosan próbálom felkészíteni társaimat arra a stressz helyzetre, ami akkor lesz, mikor a bemutatón elhúzva a függönyt, szembesülni kell a rengeteg (legalábbis várhatóan) nézővel, akik bizony nem mindig lesznek csendben, a gyerekekről nem is szólva. Ilyenkor surrognak a kamerák, fényképezőgépek, elvégre ez egy kis falusi előadás. Ezért fontos a hangos artikuláció, mert a susmust át kell „kiabálni”, nem lehet szégyenlősen elpusmogni, hadarni a szöveget.

Két hete elkészítettük a hátteret, majd a díszletet. A súlyos, sötét hátsó függönyök elé tetőfából vázat készítettünk (ez elsősorban Botos Bandi asztalosmesterünknek köszönhető), majd lepedőket feszítettünk rá. Még egy ajtó is be lett építve. Így a szín mögött rejtve is körbe lehet járni a színpadot. Természetesen a díszlet nem a legapróbb részletekig korhű, de a fő célom az volt, hogy legalább nagyvonalakban hasonlítson a XVII. századi főszolgabíró házára belülről. A faluban van háza egy neves építésznek (Szűcs Bandi), akinek hobbija a régiségek gyűjtése. Nagylelkűen a rendelkezésünkre bocsátotta gyűjteményét, hogy tetszés szerint tudjunk válogatni. Berendeztük a színpadot. Még egy ál-ablak is került bele, amelynek belsejébe most fest képet a falu egyik festőművésze (Lukács Tamás).
A szereplők ruhájának elkészítése, beszerzése okoz most gondot. A három lányé már megvan. Nagyon szépek. Fantasztikus, hogy milyen segítőkész mindenki. Régi, elfeledett, de gondosan őrzött, csomagolt ruhák kerülnek le öreg házak padlásáról. A plébános vasárnap bocsátja rendelkezésünkre a hiányzó reverendát.
A törökök ruhái szintén a faluban lettek megvarrva.
Nem akartam kölcsönzőbe menni, csak a legvégső esetben, mivel anyagilag szinte önerősek vagyunk, a ruhák kölcsönzése pedig kisebb vagyonba kerül, és ez az egész nem a pénzről szól. Az előadás is természetesen ingyenes. Különben is, „tartok” tőle, hogy az előadást a későbbiek folyamán meg „kell” még többször ismételnünk különböző rendezvényeken.

A bemutató egy tavaszköszöntő ünnep záró programjaként kerül bemutatásra 2006. április elsején.
Az egész napos egészségprogramban szerepel jóga, fitt-ball torna bemutató, reformétel kóstoló,  különböző – az egészséges életmóddal kapcsolatos előadások, játszótér avatás, biotermék kiállítás és vásár, gyógy masszázs, és persze este a színjáték bemutatása.

A napi programok ingyenesek a masszázs kivételével, csak a részvételi szándékot kell jelezni egy megadott telefonszámon.
A színdarab meghívó plakáttervét (http://www.fullextra.com/users/soman/Megh%edv%f3-plak%e1t.doc) elkészítettem, azóta kikerült a hirdető táblákra is.

Hajrá, még másfél hét, addig két próba, és eljön végre a várva várt nap, melyről remélem nem kell majd keserű szájízzel beszámolnom!


 



Utoljára változtatva 03-22-2006 @ 09:28 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Angeli
(Ideje: 03-22-2006 @ 10:48 am)

Comment: Gratulálok Ottó! Ezt úgy látom szépen összehoztad. A plakát is remek, gondolom, az előadás is az lesz. Egy Kárpát medencével kívánok nektek!


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 11:40 am)

Comment: Köszönöm Angelika, nagyon kedves vagy, ígérem beszámolok a bemutatóról.


Hozzászóló: vp_rozika
(Ideje: 03-22-2006 @ 02:43 pm)

Comment: Szia Ottó! Ilyen lelkiismeretes és aprólékos felkészülés után nem sok félnivalód lehet. Olyan lelkesen írsz a részletekről, hogy már ettől kedvet kap az ember. Attól miért félsz, hogy meg kell majd ismételnetek máskor is, máshol is az előadást? Ez a siker egyik fokmérője. Ha hívnak benneteket, érdemes volt a fáradság, az idegeskedés, az izgalom. Sőt, hajrá Ottó! Jöhet a következő darab! Ezt gondolom, úgysem úszod meg. Én kívánom, hogy vegye kezdetét április elseje az előadások sorozatának, ne hagyjanak addig békén, amíg neki nem ülsz a következő közösség formáló, sikert sikerre halmozó darabnak. Drukkolok neke-d-tek, Rozika


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 03:23 pm)

Comment: porozi:) Nohát Rozika, ilyen lelkesítés után nekem sincs valóban semmi okom tartani bármitől is! Egyébként jól rátapintottál, terveim szerint ősszel újra írok egy másikat, személyre szólóan, attól függően, ki akar továbbra is szerepelni egy teljesen másfajta stílusban. Persze, ha engem is megszáll az ihlet. Addig meg valószínűleg ezt a darabot előadjuk párszor. Köszönöm! Ottó


Hozzászóló: kepe
(Ideje: 03-22-2006 @ 06:44 pm)

Comment: ide figyu Soman,én megmondom a tutit!ok lesz minden!na látod,csak ennyi kellett,hogy megszünjön minden kétely!á,semmiség,nagyon szívesen!


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 07:02 pm)

Comment: kepe :) Oké kepe, kösz, neked hiszek, tovább már nem cidrizek. (Egyébként elég gáz lenne, ha pont nekem lenne bármilyen kételyem az előadás sikerességét illetően. Egyrészt akkor hogyan plántálnám a hitet a többiekbe, bár erre sincs nagy szükség, mindenki toppon van, másrészt viszont megmondom úgy, ahogy van, nem hinném, hogy részletes beszámolót készítenék valamiről ilyen nyilvánosan, aminek nem hiszek a sikerében.)


Hozzászóló: kritta
(Ideje: 03-22-2006 @ 07:23 pm)

Comment: Csinálhatnád pl azt azokkal, akik ha elfelejtik a szöveget, kiszólnak, hogy improvizációs játékokat játszotok. Nem tudom, mennyire szoktatok így "bemelegíteni" próba előtt, pl. játékokkal (én járok mostanában színjátszóra - egy osztálytársam szervezi - és bár nem készülünk most még darabbal, nagyon jól fejleszt, mert főleg játszunk meg imprózunk és hát aki jól tud imprózni, annak nem lesz gondja az ilyen helyzetekkel :)). Mindenesetre szerintem jót tenne, meg aztán nagyon jól össze tud kovácsolni egy csapatot. Bár ahogy olvastam már jócskán dolgozott rajtatok a kovács :) sok sikert! Lámpalázas szép napot!


Hozzászóló: blue
(Ideje: 03-22-2006 @ 08:48 pm)

Comment: Gratulálok! Tetszett a Meghívó.


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 09:14 pm)

Comment: kritta:) Teljesen jó, amit mondasz, de meg kell mondjam neked, mi a legelső perctől kezdve, ami valamikor ősszel volt, teljesen céltudatosan készültünk, csakis ezzel a darabbal foglalkoztunk, a szituációs, imrovizatív játékokat is éppúgy kihagytuk, mint a beszédkészség fejlesztő gyakorlatokat. Végül is bevált e módszer. Ez a színjátszó kör konkrét előadás próbájára gyűlik csak össze. Ráadásul itt nincsen imprózás a szó lazább értelmében, mivel a szöveg nagyon kötött, bár tudom, hogy te alapjában véve arra gondoltál, hogy a kényes szituáció megoldásában segítség az ilyen gyakorlat, nem pedig a szövegferdítésben. Valószínű, hogy a sok középkorú embert is érdekelné más is, de nem vagyok meggyőződve róla. Köszönöm, hogy itt jártál.


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 09:16 pm)

Comment: blue :) Köszi Gaby, örülök, hogy meglátogattál!


Hozzászóló: Anna1955
(Ideje: 03-22-2006 @ 09:25 pm)

Comment: Olyan lelkesen várom az előadást, mintha legalább is benne lennék. Nagyon aranyosan beavattál minket végig és végig izguljuk veled azt a napot is. A sikerben biztos vagyok, erre garancia szuggesztív egyéniséged. Előre azért nem gratulálok, valami maradjon utánra is.....:))))))


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-22-2006 @ 09:56 pm)

Comment: Óh Anna, csak egy szavadba kerül, és máris benne vagy! Na? Köszönöm kitüntető figyelmed! :-)


Hozzászóló: csizi
(Ideje: 03-24-2006 @ 06:21 am)

Comment: Mester Úr ! Gratulálok az eddigiekhez, színdarabot írni nem kicsi mulatság! Írni, rendezni, fő szerepelni sem. Színház a világ is. Üdv.


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-24-2006 @ 06:57 am)

Comment: csizi :) Köszönöm Csizi pajti! Most, hogy mondod, vállon veregetem magam! De, jól mondod; színház az egész világ!


Hozzászóló: fenyesi
(Ideje: 03-25-2006 @ 07:10 am)

Comment: Már maga ez az egész: egy kisközség betanul egy darabot, micsoda novella-ötlet! Amellett, hogy hinni kell, amíg ilyen hozzád hasonló, tenni, műveltetni, a közösséget öszetartani, formálni akaró emberek vannak, addig élnek a legendák, a történetek, az emlékek, a múlt, az érték, és vele a jövő. Baráti üdvözlettel az egész Társulatnak! fényesi Tóth János


Hozzászóló: soman
(Ideje: 03-25-2006 @ 03:03 pm)

Comment: fenyesi :) Kedves János, ez most nagyon jól esett! A Társulat nevében köszönöm! Üdv; Ottó


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.29 Seconds