[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 215
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 215


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

A legszebb dolog: tanítani
Ideje:: 10-17-2006 @ 07:09 pm

"Igen, Tanár úr! A legszebb dolog tanítani" -hallgatom a dalt, és próbálom lerázni magamról a borzalmat: agyonvertek egy tanárt a gyerekei szeme láttára.

Hát, c'est la vie, rázom meg magam, és előveszem a jól bevált sors elméletemet: eddig tartott. A világ mozgásban van, rosszkor volt rossz helyen - mit lehet itt már tenni?
Persze bosszant, hogy integrációról beszélnek, és aggódnak, hogy a kisebbségre most rázúdúl a népharag... Na, legalább kicsit másról is szól az élet, mint a közelgő ünneplésről -jegyzem meg magamban cinikusan, de közben üvölt bennem a tehetetlenség: a fene egye meg! Mégsem lett volna szabad megtörténnie ennek az egész szörnyűségnek!

Körülbelül egy hónapja történt, hogy lomtalanítás volt a faluban, és egy cigány családnak adtuk a kiselejtezett matracainkat. Nem fért be a kocsiba a két matrac, úgyhogy felajánlottam, segítek elvinni a másikat.
- Jaj, ne fradjon naccság!- szólt zavartan a nő, de valahogy elszánt voltam, úgyhogy bepakoltam a matracot a kocsiba, és utánuk mentem.

A falu végén van egy utca, ott laknak, ahogy a többi hozzájuk hasonló is ott lakik. Nem is jártam még ott, mióta ideköltöztünk. A sarkon leállították az autót, az asszony odajött, aztán ugyanolyan zavartan mondta, mint az előbb:
- Itt már jó lesz naccsága, majd innen már elvisszük. Rossz az út, nem való ennek a szép kocsinak.
- Vállalati autó, nem lesz semmi baja -mosolygok rá.
Látja, reménytelen eset vagyok, úgyhogy visszaszáll, én pedig követem.

Tényleg rossz az út, de különösebben nem érdekel. Teljesen leköti a figyelmemet a látvány. Kicsit úgy érzem magam, mint aki leskelődik. A faluban valahogy sosem tűnt fel, hogy ők másképpen élnek. Az udvarokon láncra verve a kutya, sehol virág, de mindenhol rengeteg gyerek.
Végül megérkezünk a célunkhoz.
Újonnan épített emeletes ház. Kívülről ugyan nincs bevakolva, de azért hirtelen meglep, hogy most építették.
- Na, ugye! - húzom ki magam diadalmasan! - Tudtam én, hogy ezek nem "olyanok!"
Hanem ahogy leáll az autó elkezdenek kifelé jönni a házból az emberek. Először egy idősebb nő biceg kifele, aztán egy férfi, majd egy gyerek, meg még egy, meg még egy... Mint abban a mesében, ahol a gömböc lenyelte a lakókat.
Körbeállják az autót. Látom, nem hisznek a szemüknek.
- Ennek a fiúnak a kocsi a mindene- mutat rá büszkén a nő az egyik gyerekre.
- Na, akkor szállj be! Elviszlek egy körre! Húzza a vállát szégyenlősen, látom, nincs az a pénz, amiért beszállna.
- Ha, nem, hát nem. Ki akar jönni velem?
- Én elmegyek - nevet rám egy kislány magabiztosan.
- Én is!
- Én is!
Hátra ülnek, egymást ölbe veszik, de előre egyik sem ülne.
- Na, gyere már! Látod meghagyták a helyedet mellettem!- szólok a fiúnak.
Most már nem tiltakozik. Beszáll ő is.

Elindulunk. A világ leggazdagabb emberének érzem magam. Ott ül egy csapat gyerek mellettem, és ámul azon, ami nekem már fel sem tűnik.
Persze nem bírok ellenállni- megmutatom mit tud a kocsi: gyorsulás, fékezés, cikk-cakk. Ő pedig visonganak, kacagnak.
Egy óra múlva véget ér a mulattság. Talán jobban sajnálom, mint ők.
Többet nem jöhetek.
Ok nélkül mégsem állíthatok oda, hogy na fiúk! Ki jön velem kocsikázni?
Egyébként is! Milyen idétlen dolog. Eljátszom itt a milliomost, pedig csak máshova születtem.

Mennyire nem tudunk róluk semmit!
Hogyan lehet így élni? Ennyi ember egy házban? És az a megalázkodó hang:
- Nem kell naccság...
Eszembe jut, mikor felvett anno egy cigányfiú stoppal. Ő mesélte, hogy ahol ő nőtt fel, ott megdicsérték azt, aki lopni tudott. Ő mesélte, hogy beleszeretett egyszer egy magyar lányba, de aztán nem lett belőle semmi, mert sem a lánynál, sem náluk nem fogadták be őket.

Nem tudom, változna-e valami, ha kicsit többet tudnánk róluk.
De változtatni egy népcsoporton egészen biztosan nem lehet úgy, ha nem veszik figyelembe az ő szokásaikat, értékeiket...
Akkor legalább lehetne tudni, mikor kell futni...
Mert a tigrissel sem áll le vitatkozni az ember.
De így! Így csak a szomorúság marad, a félelem és az értetlenség.



Utoljára változtatva 10-17-2006 @ 07:09 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Galdr
(Ideje: 10-17-2006 @ 07:34 pm)

Comment: tudod, én a város szélén lakom, emeletes ház, szép nagy kert, ez-az... minden ami kell... aztán a szomszédban lakik 2-3 cigány család. (remélem nem sért senkit, hogy nem a roma kifejezést használom. igazából én azt találom sértőnek ahogy kinosan kerülgetjük, hogy a saját nyalvünk szavát használjuk a megnevezésükre, mert rögtön valami negativumot próbálunk hozzá társitani...) Szóval a lényeg, van egy kedves ismerősöm a szomszédban. 15 éves kissrác. Amig a kórházban voltam folyton érdeklődött, aztán ahogy hazaértem, eldicsekedte, hogy megnősült és elmondta, hogy már igazán szerezhetnék én is valami fehércselédet :D a házhoz... :) szóval a lényeg, hogy azt gondolom tudom mit érezhettél... én itt igyekszem minden születő civil kezdeményezésbe, programokba, rendezvényekbe betuszkolni őket. Nem erőszakosan, csak, hogy láthassák másként is lehet élni, hogy tudják, ha karnak haladni, akkor lehet, és van aki segitene rajtuk. Az első lépés, hogy ők akarjanak másként élni, és mi csak annyit tehetünk az elején ezért, hogy néha beültetjük őket az autónkba...


Hozzászóló: Galdr
(Ideje: 10-17-2006 @ 07:37 pm)

Comment: hát ez meg miért nem tördeli a sorokat úgy ahogy én szeretném? :( egyébként az eset a tanárral... ilyenkor szégyelem magam, hogy ember vagyok...


Hozzászóló: blue
(Ideje: 10-17-2006 @ 09:05 pm)

Comment: Szemi, érdekes amiről írtál. Először is nagyon sajnálom a tanárt, nem kellett volna bántani, de a megtörtént dolgokat nem lehet meg nem történté tenni. Amikor én gyerek voltam, akkor az egyik szomszédunk egy cigánycsalád volt. Az anya nagyon tisztán tartotta a házat, és népét, az apa cimbalmon játszott. Zolibácsit nagyon sokszor hallgattuk, jó volt. Sajnálom, hogy már nem élnek a szülők, mindig szívesen emlékszem vissza rájuk. A kisebbik lánnyal együtt jártam oviba. Kisebbik gyerekem osztályába jár egy cigány gyerekmek, anyukájával állandóan együtt ülünk a szülőin, és végigdumáljuk. Az Szmk-s szülőire is jár egy cigány anyuka, ugyanúgy ballag az ő lánya is, mint az én fiam, nagyon jókat beszélgetünk, sőt együtt hoztuk még a gyerkőcöket elsőbe, és a padon ülve nagyon jókat beszélgettünk. Nekem nincs gondom a cigányokkal, én békés természetű vagyok, ha nem bánatanak én sem bántom őket, elférek mellettük.


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-17-2006 @ 09:09 pm)

Comment: nem hiszem, hogy bármiért szégyelned kellene magad! embernek lenni, annyit is tesz, hogy tudni -erre is képes az ember... ami pedig a szavakat illeti... tényleg szörnyű, hogy kínosan kerülgetni kell, mintha így nem lehetne porig alázni ugyanúgy az embert. (papuskám! 15 évesen megnősült a kölyök? nem semmi! tényleg szerezhetnél már magadnak egy fehércselédet, vagy mi:))) )


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 10-17-2006 @ 09:12 pm)

Comment: Gabi! na, látod, ilyenekről is kellene írni! mennyivel könnyebb lenne valóban együtt élni! :)


Hozzászóló: Galdr
(Ideje: 10-17-2006 @ 09:47 pm)

Comment: :)


Hozzászóló: Fata_Morgana
(Ideje: 10-18-2006 @ 04:07 pm)

Comment: Jó érzés volt olvasni a gondolataidat.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.35 Seconds