[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 229
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 229


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.

Temetőben
Ideje:: 11-02-2007 @ 09:31 pm

          Halottak Napja  – így, nagybetűvel -  az emlékezésé és a csendé már régóta. Már gyermekkoromban – mely az „átkosban” telt – megtanultuk tisztelni a Karácsonyt, a Húsvétot és ezt a napot is, melyről úgy éreztük, nem átpolitizált, nem felülről vezérelt, nem unalmas beszédekre, frázisok pufogtatására, erőszakolt tartalmak felöltöztetésére valók, hanem mélyben gyökerező, spontánná vált megmozdulások. Persze így is volt benne politika – hogy távolább tartsa a vallást – de így is a magunkénak éreztük. Természetes volt és ma is az, hogy halottaimra emlékezem, családom tagjaival együtt végigjárjuk az ismert sírokat. A debreceni Nagyerdő csendje, hulló falevelei, a bágyadt őszi napsütés mind megfelelő környezet az emlékezésre – illetve az volt, mostanáig.

     Már évekkel ezelőtt megjelent a Krematóriumhoz vezető sugárút város felőli végén, a Temető kapujától jó messze, de mégiscsak az odavezető úton egy lacikonyhás. Debreceni párost, vattacukrot, főtt kukoricát, üdítőt, léggömböt, forgót árult, hadd vidámodjon az a búval bélelt temetőlátogató közönség. Csak az ünnepre pakolt ki, tehát félreértés kizárva, erre az alkalomra várt.

   A kapukon belül szabályos zsibvásár fogad, igaz, főleg virágot és mécsest lehet kapni, de bőven vannak tűzszerszámok és egyéb kellékek is, sokszoros áron. Ja kérem, a kényelmet meg kell fizetni. Ha lusta voltál ugyanezt a bóvlit megvenni a hipermarketben, akkor nesze, itt van. A díszes, színes műanyag mécses fala megolvad, ha a kanócot meggyújtod. Ha meggyújtod, mert a szomszéd országból illegálisan becsempészett gyufa abszolút „biztonsági” gyufa, ugyanis nem gyullad meg. Elsöpröd a faleveleket, konstatálod, hogy ellopták a sírról az egy hete kitett kis koszorút. Nem baj, számítottál erre, hoztál másikat, hoztál drótot is, hogy a kővázához kösd, így talán nem bajlódik vele a tolvaj.

  Nagy a tömeg, a máskor oly tágas tér a Krematórium előtt dugig van. Itt találkozhatunk a legkellemetlenebb újdonsággal. Igaz, nem egészen új dolog ez, már az elmúlt egy-két évben is be lehetett jönni a köztemetőbe gépkocsival. Lépten-nyomon félre kell állni, mert persze ugyanott közlekednek, ahol a gyalogosok. A tömeg az autóst is frusztrálja, ha lát egy kis szabad terepet, rákapcsol, megy harminc-negyvennel is, ami életveszély, hiszen simán elüthet bárkit. Na hiszen, az lenne csak a teljes körű szolgáltatás… Azt mondták, azért engedélyezték a gépjárművek behajtását, mert sok idős, elesett állapotú látogató számára hosszú, megterhelő az út. Hát látom ám, hogy a benn ülők olykor nem is idősek, jólöltözöttek, vidáman nevetgélnek, míg a kevésbé úri közönség jót sasszézik előttük.

    Igen, de nem mindenki elég fürge. Itt van például egy öreg néne, hajlott hátú, bottal botorkáló. Ő csak át szeretne menni az úton. Rosszkor, mert egy autós – nyilván jogos felháborodásában – hosszas dudálással jelzi, hogy neki sürgős dolga van, nem ér rá mindenféle öregasszonyok tötyörészésére várni.

   Megkondul a harang, ami akkor szokott, ha a temetési menet elindul a ravatali teremből a sírhoz. Kicsit furcsállom, azt hittem, Halottak Napján nincs temetés. Morbid gondolat, de igaz: az élet nem állhat meg ilyenkor sem, ha temetnek, hát temetnek. Elöl a református pap, ornátusban, mellette a kántor, őket követi a halottaskocsi, mely után jönnek az elhunyt legközelebbi hozzátartozói, majd a többiek. Ötven-hatvan ember, csendesen, feketében, ahogy illik. Mennek, mennek, hát egyszercsak elibük toppan egy fekete terepjáró, benne fekete garbós, vastag arany nyakláncos úriember sötét szemüvegben, kezében maroktelefon. A terepjáró vadi új lehet, még a hamutartóját is alig hamuzhatták tele. Megáll szemben a temetési menettel, vár. Közben folyamatosan maroktelefonál, ahogy az ebben a helyzetben dukál. Nem tülköl ugyan, de szemlátomást azt várja, hogy a temetési menet térjen ki – őelőle.

   Feszültséggel teli pillanatok. A pap úgy érzi, tennie kell valamit, odamegy a verdához, mutatja az ürgének, hogy húzza le az ablakot. Beszélgetnek. Szerencsére győz a pap, a terepjáró rükvercel, egy kis oldalösvényen ipszilonnal fordul és elhúz a másik irányban. Szabad az út, az utolsó út. Kár, hogy az életben nem mindig ilyen egyszerű.

  

 



Utoljára változtatva 11-02-2007 @ 09:33 pm


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: Netelka
(Ideje: 11-03-2007 @ 08:42 am)

Comment: Kiábrándító ez az egész... Ez a lacikonyhás meg egyszerűen szörnyű :( Az írásod viszont tetszett, igényesen írtad meg, ahogy azt tőled megszokhattuk.


Hozzászóló: Eroica
(Ideje: 11-03-2007 @ 08:45 am)

Comment: Döbbenet! Mármint a temető kapujánál a lacikonyha!


Hozzászóló: mickey48
(Ideje: 11-03-2007 @ 09:06 am)

Comment: Pénz beszél, Kedveseim, Mi meg csak ugatunk...sajnos így múlik el az élet dicsősége...a Pénz így hajt uralma alá boldogot, boldogtalant...ez a szemléletes írás csak a folyamat egyik, számunkra nagyon fájó ágát tárja fel...


Hozzászóló: blue
(Ideje: 11-03-2007 @ 01:50 pm)

Comment: A Lacikonyháson ledöbbentem, a fekete terepjárón már ki sem akadok...amikor megyünk a Belvárosi Temetőbe, akkor ott is akar jó pár ilyen ember, sőt az autósok is szép számmal, de kitalálták a körforgalmat, így a bajai útra lehet kilyukadni, csakhogy ott ismét dugó van, mert a katolikus és a református temető külön van...dehát mindennek megvan a maga szépsége, ez már szomorú tapasztalat marad.


Hozzászóló: Csilike
(Ideje: 11-04-2007 @ 04:00 pm)

Comment: Verlazito mive leszunk. Tapintat, embersegesseg, tisztelet? Ezek lassan mar csak az ertelmezo keziszotarban lelhetok fel. Meg szerencse, hogy jocskan vagyunk mi is, "hagyomanyt" emberseget orizni. A magam reszerol ocsmanysagnak tartom ezt az "unnepet" elronditani, de az uzlet az uzlet, az elet megy tovabb, s a vicc; A Lacikonyhas nem veletlenul nyit ki evrol evre. Bizony forgalma van ott. Na ez a nem mindegy.


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.40 Seconds