[ Kezdőlap ][ Házirend ][ Blog ][ Irodalom Klub ][ Minden Ami Irodalom ][ Olvasóterem ][ Képtár ][ Műterem ][ Fórum ]
Hoppá !!!

Kedvenc versek
a You Tube-on
Tedd fel a kedvenceidet.




Ellenőrizd a helyesírást,
ha nem vagy biztos benne!




Tagjaink könyveit itt rendelheted meg



Fullextra Arcképtár


Küzdőtér

Szia, Anonymous
Felhasználónév
Jelszó


Regisztráció
Legújabb:
: MLilith
Új ma: 0
Új tegnap: 0
Összes tag: 9161

Most jelen:
Látogató: 51
Tag: 0
Rejtve: 0
Összesen: 51


Üzenőfal
Arhívum   

Csak regisztrált felhasználók üzenhetnek. Lépj be vagy regisztrálj.

Szolgáltatások
· Home
· Arhívum
· Bloglista
· Fórumok
· Help
· Hír, cikk beküldő
· Irodalom
· Irodalom Klub friss
· Journal
· Keresés
· KIRAKAT
· Kirakat Archivum
· Magazin
· Mazsolázó
· Mazsolázó Archivum
· Mazsolázó beküldő
· Minden Ami Irodalom
· Mindenkinek van saját hangja
· Műterem
· Nyomtatási nézet
· Olvasóterem
· Partneroldalak
· Privát üzenetek
· Személyes terület
· Témák, rovatok
· Üzenőfal
· Összesítő

cheap cigarettes sorry.
Fullextra.hu: BLOG, Napló!


BLOG, Napló!
[ Blog (napló) főoldala. | Regisztrálj! ]

A tagoknak lehetősége van saját blogot (Naplót) vezetni, és azokhoz hozzászólni.


tongue.gif
A Gölöntei bíró és a furfangos székely
Ideje:: 11-27-2007 @ 06:59 am

A Gölöntei bíró és a furfangos székely

A Gölöntei bíró egész napja abból állt, hogy azon törje a fejét, miként lehetne minél több adót kivetni az emberekre. Ezt a dolgát jól végezte, mert a megyében már mindenki olyan szegény volt, mint a templom egere. Amikor a kisdobost meglátták a főtéren, előre féltek, hogy újabb adót vetett ki rájuk az egyre csak gazdagodó bíró. Nem hiába féltek, mert mindig ez lett a vége. Fásultan legyintettek, de az adót, azt be kellett fizetni, mert a bíró kegyetlenül megbüntette azt, aki nem tett eleget a követeléseinek. A vásárba sem volt már mit venni, mert az embereknek nem volt mit eladniuk. Az egyszeri székely, azért elment a vásárba szétnézni. Egyebe sem maradt, mint a józan paraszti esze, a sok éves tapasztalata, a bölcsessége. Gondolta hát, abból csinál pénzt, amilye van. Üres taligáját telerakta üres zsákkal, de előtte mindegyik zsák száját bekötötte madzaggal. Tolja a talicskát a vásár kapujához. A bejáratnál megállítja a poroszló.

- Mit hoztál eladni székely? – kérdezte az a poroszló, amelyiknek az volt a dolga, hogy a belépti díjat beszedje.

- Semmit. – mondja a székely

- És mi van a zsákokban?

- Semmi. – válaszol ismét.

- Nem a zsákokat akarod eladni? – néz a jövevényre gyanakvóan a poroszló.

- Ugyan! Ez minden vagyonom, de meg lehet kifelé jövet, már nem lesznek ilyen üresek. – mondta sejtelmesen.

A poroszló megnézte a passzust, kell-e a semmiért belépőt fizetni, de nem talált erre tarifát. Beengedte a székelyt a piacra. Amaz megállt a piac közepén és árulni kezdte a zsák tartalmát.

- Tessék csak, tessék! Eladó, ami a zsákban van!

Meghallotta a kajabálást a poroszló és odaszaladt a székelyhez.

- Azt mondtad székely, nem árulsz semmit.

- Így is van. Nincs a zsákban semmi.

- De, hát akkor miért kajabálsz.

- Azért, mert ezt árulom, ez a portékám. Nincs semmim, hát most eladom.

A poroszló nem tudta mi tévő legyen, ezért a bíróért küldetett.

A bíró hamarosan megjelent, mogorva képpel végig hallgatta a történetet, majd ítéletet hirdetett.

- Mától, kihirdetem, a semmiért is, ha azt valaki eladja, adót kell fizetni. Az adó a semmiért kapott pénz, vagy termék fele.

- No, bíró uram, jogtudásból maga a legkiválóbb. – hízelkedett a székely. Látszott a bírón, hogy jól esik az elismerő szó. A gölöntei bíró nem csak kapzsi, hanem hiú ember is volt. A székely eszerint folytatta mondókáját. – Bíró uram, csak, a több adóbevétel érdekében, nem mutatna példát a népnek? Vegyen maga is tőlem egy zsák semmit. Legyen az első, akinek semmilye van.

- Aztán, mennyiért adod? – érdeklődött a bíró mohón gondolva arra, hogy mennyi bevétele lesz az új adóból.

- Annyiért adom, amennyit méltóságos bíró uram mond, de felhívnám a figyelmét, minél többet ad érte annál több adót kell kegyelmednek visszafizetnem. – ravaszkodott a székely.

- Legyen az ára tíz ficcs, de csak ötöt adok oda, mert a felét egyből levonom adóra.

- Hálásan köszönöm nagyságos uram. Ha ma elfogy az összes, holnap hozok friss semmit. Ezért a zsákot nem adhatom oda.

A bíró elégedetten távozott a vásárból. Elhaladtában, utasította poroszlóit, hogy ők is vegyenek a semmiből. A székely jó szívvel osztogatta portékáját. Amikor eladta az összes semmit, fogta a ficcseit, elemózsiát vett, hogy megetesse a családját. Bepakolt a zsákba és haza tolta a talicskát. Másnap újból kitolta a bekötött szájú zsákokat a vásárba. A poroszló ismét megállítja.

- Ma már kell belépőt fizetned, hogy eladhasd a semmit! – mondja kárörvendőn.

- Igen ám, de én ma nem semmit árulok!

- De, hát üresek a zsákjaid!

- Nem üresek, tele vannak azok hellyel. Úgyhogy ma helyet árulok.

A poroszló nézi a passzust, de megint csak hiába. Nem talál rendelkezést arra, hogy mennyi a belépti díj a hely árulásáért. Beengedi a székelyt, hadd áruljon. Amaz megint a piactér közepére telepedik, és kajabálni kezd.

- Tessék csak, tessék! Zsáknyi helyet, tessék!

A többi székely azonnal észbe kap és hosszú sorban állnak zsáknyi helyért. Tíz ficcset kér érte, de persze egyik kezével elveszi a pénzt, a másikkal meg csalafintán visszaadja. A székelyek cinkosan vigyorognak egymásra. Látja a poroszló, milyen jól megy a székelynek, és újból a bíróért szalajt egy legényt. Jön is a bíró azonnal, hozza magával az egész sleppjét.

- Mivel kereskedsz már megint székely? – kérdezi.

- Zsáknyi helyet árulok. – mondja hetykén.

- Aztán az adót befizetted-e utána?

- Befizettem volna, de eddig nem volt rá adó kivetve.

- Mostantól akkor már van. Akármennyit is adsz el, a fele engem illet.

- Megértettem nagyságos uram, s ha ezután vesz valaki, azonnal befizetem poroszló uramnál. Bíró uram nem vesz pár zsákkal? – kérdezi a székely. A legszegényebb paraszt ember is vett már magának, csak kegyelmednek és kíséretének ne legyen?

- Aztán mennyiért adod? – pökhendiskedett Gölönte első embere.

- Mivel pont úgy néz ki, és pont akkora, mint tegnap a semmi, ezért ugyanannyiba is kerül.

- És ki vette a legtöbbet?

- Székely szomszédom háromzsáknyit is megvett. – büszkélkedett a furfangos kereskedő.

- Akkor nekem adj legalább hat zsákkal! – és intett kíséretének, hogy ők is legalább annyit vegyenek.

- Hálás köszönetem bíró uram, de a zsákot ma sem adhatom hozzá, mert kell a holnapi meglepetés portékámhoz.

- Nem érdekelnek a zsákjaid székely, de az adót magamnál tartom.

- Ez csak természetes nagy jó uram. Felhívom a figyelmét, hogy holnap különleges árum lesz. Szívesen adnék el bíró uramnak a javából.

- Itt leszek székely, mielőtt bezár a vásár, már csak azért is, nehogy az adófizetést megússzad. -intett csatlósainak és azok jól bevásárolva a zsáknyi helyből, elvonultak a piacról.

A székely tele zsebbel tért haza. Híre ment az egész megyében, hogy a székely, miként teszi lóvá a bírót és talpnyalóit. Másnap annyian voltak a vásárba, hogy egy gombostűt sem lehetett volna leejteni. Minden úgy zajlott, ahogy az előző napokban. A poroszló megállítja a székelyt, de nem tud belépti díjat szedni, mert a rendelkezés nem írja elő, mennyit kérjen attól, aki jókedvet árul. Bizony, a székely azon a napon, jókedvet árult a piac kellős közepén. Körül is vették a népek. Hangosan kacarásztak, mindenki úgy tett, mintha vásárolna a jókedvből. Meg is jelent a bíró, kíséretestől, úgy, ahogy azt előző nap megígérte. Meglepődött a nagy tömegen. Áthámozta magát a sokaságon, egyenesen a székelyhez.

- Na, mi az a különleges portéka, amit ma árulsz? – kérdi.

- Bíró uram ígéretemhez híven, ma egy nagyon különleges árum van. Sok-sok zsáknyi jókedvet hoztam. Azért is vannak ma ilyen sokan, mert az embereknek nagy szüksége van a jókedvre. Mostanában nem igen volt részük benne, de én hoztam nekik. Vettek is jócskán. Mostanra már, mindnek jó kedve van.

- Aztán mibe kerül nálad a jókedv? – érdeklődik a bíró.

- Az csak az adótól függ. Minél magasabb az adó, annál többe kerül a jókedv. – mondja a székely, és sunyin néz a bíróra.

Észreveszi a bíró, meg is kérdezi rögtön.

- Mit sunyítasz székely?

- Nem sunyítok én, csak azt vizslatom, hogyha netán bíró uram vásárolni kívánna, adjak-é kigyelmednek.

- Már pont, miért nekem ne adnál?

- Az igazság az, hogy a jókedvet, csak a jólelkű, igaz emberek tudják élvezni. Bár tudom, hogy uraságod a mi jótevőnk, de sosem lehet tudni.

- Nohát, te csak ne találgass! Az összeset add nekem oda, kerül, amibe kerül. – heveskedett a bíró.

A székely csak vakargatja a fejét.

- Most, meg mi a csudaért vakargatod a fejed.

- Csak azon gondolkodom, hogy tekintetes uram a kíséretének nem hagy belőle, vagy talán ők nem jó emberek?

- Hát adj nekik is, de ne húzd az időt, mert megcsapatlak! – türelmetlenkedett az elöljáró.

- Nos, akkor méltóságos fejenként száz ficcset kérek, ha az adó mondjuk a bevételem fele, mert én ezt a portékát kétszázért adom.

- Add, hát! – üvöltött vöröslő képpel a bíró.

A székely eltett tíz zsákért járó ezer ficcset, és még odabökte.

- Bíró uram, jó vásárt csinált, mert ma már kegyelmednek adom a zsákokat is. De nyissa ám ki azokat a zsákokat, lássuk tudja-e élvezni a jókedvet, úgy, mint, a többiek.

Addigra már a nép a térdét csapdosta, hangosan hahotáztak a lépre ment bírón. Volt, aki, már csuklott a nevetéstől. A bíró feltépte a zsákokat, de nem igazán érezte, hogy úrrá lenne rajta a feneketlen jókedv. Eszébe jutottak a székely szavai, és nem akarta, hogy azt higgyék róla, hogy ő egy rossz ember, ezért hangos kacagásba kezdett. A kísérete döbbenten nézte a bírót, de nem szerettek volna semmiben lemaradni tőle, ezért ők is rázendítettek. Így vonultak ki a piactérről. A székely szétosztotta szűkölködő földijei között a pénz egy részét. Késő estig ünnepeltek a vásártéren, majd mindenki hazatért a családjához.

A történtek eljutottak a király füléig, aki igen kíváncsi lett a furfangos székelyre. Magához rendelte meghallgatásra. A székely őszintén elmondott a királynak mindent, de azt is elbeszélte, mennyire kiszipolyozza őket a bíró. A király először felajánlott egy főkamarási állást a székelynek, de amaz köszönettel visszautasította a lehetőséget. A király azonnali hatállyal felmentette a Gölöntei bírót tisztsége alól, és helyette kinevezte a székelyt a megye első emberének. Ezzel a keggyel szívesen élt a székely. Haza ment, elfoglalta hivatalát. Megszüntette a rengeteg adót, csak annyit szedett be, amennyi a királyi kasszába feltétlen szükséges volt. A megye szépen fejlődött. Az ország legszebb részévé vált. Az elviselhető adókat az emberek szívesen és pontosan befizették. A régiek még sokáig mesélték az utódoknak, miként járt pórul a telhetetlen és hiú Gölöntei bíró, aki szégyenében elköltözött a megyéből, de talán még az országból is. Az új bírójukat tisztelték és szerették. A székely sokáig élt, de amikor már nagyon öreg lett a fiának átadta a bíróskodást, akit mindig igazságosságra és emberségre tanított.



Utoljára változtatva 11-27-2007 @ 08:32 am


Hozzászólás írása
Hozzászólás írása
További
További
Blogozó profil
Blogozó profil
Üzenet küldés
Üzenet küldés

Posted Comments

Hozzászóló: blue
(Ideje: 11-27-2007 @ 10:49 am)

Comment: Vitathatatlan a székely ember humora. gaby)))))


Hozzászóló: szemilla
(Ideje: 11-27-2007 @ 11:20 am)

Comment: ez egy remek írás! (leszámítva azt a kis hibát, hogy párbeszédnél nem teszünk pontot.. de már minek is mondom, úgyis pontot rak mindenki) te találtad ki? vagy nem te találtad ki, "csak" lejegyezted? mindegy! mindenképp jó, és az irodalmi klubban lenne a helye az igazi alkotások között (itt a blogban a személyes jellegű írásokat, naplókat szoktunk közölni)


Hozzászóló: prince60
(Ideje: 11-27-2007 @ 11:33 am)

Comment: Kedves Szemilla! Köszönöm! Ez jól esett! Kérdésedre válaszolva, úgy tervezem, hogy - ha csak idéznem nem kell - saját írásaimat publikálom. Sok mesém van, remélem a többi is tetszeni fog.


Hozzászóló: Minilany
(Ideje: 11-29-2007 @ 04:44 pm)

Comment: hehehe, tetszett :))) Kicsit a Mátyás mesékre emlékeztetett, amiket meg imádok :)) Kb a második mondatnál eszembe jutott, milyen jó kis sztorit lehetne írni a templom egeréről :D


Hozzászóló: jairuslanya
(Ideje: 12-12-2007 @ 11:15 pm)

Comment: Tetszett!:) Fel is olvasom majd a hatodikosaimnak utólagos engedelmeddel..éppen a népmesékről tanulunk...ez még engem is lekötött!


Journal ©

PHP-Nuke Copyright © 2005 by Francisco Burzi. This is free software, and you may redistribute it under the GPL. PHP-Nuke comes with absolutely no warranty, for details, see the license.
Page Generation: 0.33 Seconds